این که چین از معدود متحدین ایران در وضعیت کنونی است و کمک‌های قابل توجهی نیز به کشورمان کرده و ایران هم باید قاعده دیپلماتیک را رعایت کند مسئله‌ای غیرقابل انکار است، اما آیا سخنگوی وزارت بهداشت ایران در حد یک اظهار نظر تخصصی هم حق انتقاد از چین را ندارد؟

سلام نو – سرویس بین‌الملل: روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در جلسه مطبوعاتی روزانه خود با اشاره به بروز همه گیری در ووهان چین، آمار منتشر شده درباره مرگ و میر این بیماری به وسیله مقام های چینی را "یک شوخی تلخ" عنوان کرد که دنیا بر مبنای آن فکر می‌کرد کرونا از آنفولانزای نوع A کمتر خطرناک است.

او هم‌چنین بعدتر در توییتی نوشت:"مباحث علمی رو هیچگاه نه میتوان و نه باید با سیاست آمیخت، همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان میدهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم."

مواضع جهانپور با واکنش سریع سفیر چین در ایران همراه شد و در پاسخ به توییت سخنگوی وزارت بهداشت نوشنت: "وزارت بهداشت چین هر روز کنفرانس خبری برگزار می کند. پیشنهاد می کنم که شما برای نتیجه گیری اخبار آنها را به دقت بخوانید."

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم نیز بدون اشاره به توییت جهانپور در توییتی جداگانه با تقدیر از کمک‌های چین نوشت: "دولت و مردم چین پیشتاز مقابله با ویروس کرونا هستند و با سخاوت به کشور جهان کمک می کنند. شجاعت، تعهد و حرفه ای گری چین در مهار کووید- ۱۹ مستحق تقدیر است. در این شرایط سخت، ایران همواره ممنون چین است."

تا اینجای کار به هر شکل قابل درک است. سخنگوی وزارت بهداشت سخنی را گفته که تخصصی و دقیق است و این روزها بسیاری به آن اذعان دارند و آمار و گزارش چینی‌ها را مشکل دار می‌دانند. سفیر چین هم به وظیفه خود عمل کرده و سخنگوی وزارت خارجه هم حرفی زده تا از انگشت شمار متحدان ایران در دوران کرونا دلجویی شود.

اما تنها ساعتی پس از سخنان جهان‌پور لشکر سایبری هوادار چین با هجوم به سخنگوی وزارت بهداشت او را سخنگوی وزارت بهداشت آمریکا دانستند و خواستار برکناری فوری او و دلجویی از چین شدند! لشکر سایبری‌ای که البته پیش از این وظایفی دیگر داشت.

با مشاهده چهره‌های اصلی این چین‌گراهای دو آتشه نوظهور متوجه می‌شویم که عموما از چهره‌های موسوم به ارزشی هستند که خود را انقلابی و ولایی می‌خوانند و در وقت اتهام به ظریف برای آمریکا دوست بودن، شعار نه شرقی نه غربی را به او یادآور می‌شوند! شعاری که البته برای این جماعت چین‌گرا کمی متفاوت است و تنها "نه غربی، نه غربی" خوانده می‌شود!

علی قلهکی، روزنامه‌نگار اصولگرا دایره را از حمله به جهانپور فراتر می‌برد و این اظهارات را بخشی از یک جریان هدف‌دار می‌داند و در توییتی ‌می‌نویسد:

وقتی حناچی در روزنامه گاردین از تحریم‌های فلج کننده ایران گله میکنه و پالس ضعف میده،طبیعیه سخنگوی وزارت بهداشت هم در مصاحبه‌اش چین رو مقصر شرایط فعلی دنیا میدونه!وظایف در این دولت قاطی شده و همه تحرکات داره میل میکنه به مذاکره جدید! همان چیزی که عباس عبدی گفت.کرونا، پلی به برجام.

حسین دلیریان، خبرنگار و کارشناس مسائل دفاعی – امنیتی نیز درخواست برکناری جهانپور را داد و در توییتی نوشت:

بجای وزیر بهداشت بودم، فورا جهانپور رو به دلیل اظهارات نابجا، از سخنگویی وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا برکنار میکردم.

این که چین از معدود متحدین ایران در وضعیت کنونی است و کمک‌های قابل توجهی نیز به کشورمان کرده و ایران هم باید قاعده دیپلماتیک را رعایت کند مسئله‌ای غیرقابل انکار است، اما آیا سخنگوی وزارت بهداشت ایران در حد یک اظهار نظر تخصصی هم حق انتقاد از چین را ندارد؟ آیا در نقد سخنگوی وزارت بهداشت باید از سفیر چین چین‌دوست‌تر شد؟

این چین دوستان دو آتشه چنان از لطف و محبت چین می‌گویند که انگار دوستان شرقی ما به خاطر چشم و ابروی ایران به کشورمان کمک می‌کنند و هیچ منفعتی از این کمک‌ها نمی‌برند. پول‌های ایران در کشور همین متحدان مهربان بلوکه شده و همین متحدان مهربان در دوران سختی، نفت ایران را ارزان‌تر از آن‌چه باید می‌خرند.

در تمام چهل سال گذشته تمام کم و کاستی‌ها و محدودیت‌ها را با این حرف طی کردیم که هر چه نداریم" استقلال و آزادی" داریم و تصمیمات کشور به جای پایتخت دیگر کشورها در تهران گرفته می‌شود. چنین رویکردهای دو آتشه‌ای دست آوردی جز زیر سوال بردن بنیادین‌ترین شعارها و آرمان‌های انقلاب ندارد و برخلاف رویکرد امام و رهبری و البته برخلاف منافع ملی ایران است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید