بدنسازی برای همه اقشار جامعه لازم و مفید است. البته اگر تصویر ذهنی شما این است که رشته بدن‌سازی فقط برای غول پیکر شدن هست اشتباه فکر می کنید.

بدن‌سازی چیست و چه فوایدی دارد؟

بدن‌سازی در انواع مختلفی وجود دارد و برنامه و هدف شما تعیین کننده خواهد بود که برای افزایش عضلات کار کنید یا خیر.

همه ورزشکاران در رشته‌های متفاوت ورزشی از تمرین‌های بدن‌سازی استفاده می کنند، برای مثال فوتبال، بکس، ژیمناستیک و دومیدانی که با این وجود عضلات خیلی حجیمی ندارند. بد نسازی در جهت افزایش قدرت، استقامت و همچنین سودمندی بدن به ورزشکاران کمک خواهد نمود.

بدن سازی برای عموم مردم لازم است و شما با رشد ماهیچه ها و افزایش قدرت و توانایی آنها به بزرگ سالی و میان‌سالی و پیری خود کمک خواهید کرد.

نکات مهمی که در خصوص رشته بدن‌سازی باید بدانید:

1. با برنامه تمرین کردن

برای بدن‌سازی نیاز به برنامه تمرینی مخصوص به خودتان دارید توجه کنید که افراد با تجربه و یا قدیمی باشگاه به هیچ عنوان نمی تواند برای شما برنامه بریزند. این برنامه باید توسط مربی آگاه و دارای سابقه علمی تعریف شود.

از طرفی بعضی از برنامه هایی که در ذهن ما هنوز وجود دارند و منسوخ شده‌اند و دیگر باید اصلاح شوند برای مثال امروزه حرکت موضعی شکم منجر به کاهش چربی در این ناحیه نخواهد شد.

2. با وزنه‌های سبک شروع کنید و به تدریج پیشرفت کنید

در شروع بدن‌سازی از وزنه‌های سبک استفاده کنید و به تدریج پیشرفت کنید در غیر این صورت عضلات شما دچار درد خواهد شد.

3. هر روز تمرین کردن اشتباه است

تمرین برای تازه‌کاران معمولاً 4 روز در هفته مناسب است. در صورت عدم رعایت این مسئله علاوه بر اینکه پیشرفت نمی کنید بلکه پس رفت نیز خواهید کرد؛ و در هر جلسه تمرینی بیش از یک ساعت تمرین بدن‌سازی انجام ندهید.

4. ترکیبی تمرین کنید

تمرینات ترکیبی و پایه که چند عضله را درگیر می‌کنند فراموش نکنید.

5. نحوه صحیح اجرای حرکات را یاد بگیرید

برای انجام صحیح حرکات بدن‌سازی از مربی کمک بگیرید و از خطری که در کمین شماست جلوگیری کنید.

در ضمن در اجرای حرکت عجله نکنید.

6. برنامه غذایی داشته باشید

دو سوم بدنسازی تغذیه است و تنها یک‌سوم آن ورزش کردن.

برای افزایش حجم و استقامت عضلات باید کالری بیشتری را دریافت کنید زیرا عضلات شما تحت فشار تخریب می شوند و برای بازسازی نیاز به کالری دارند ویتامین هایی مانند پروتئین کربوهیدرات و چربی در برنامه غذایی بدن‌سازی اهمیت ویژه ای دارند

کربوهیدرات سوخت رایج شما و پروتئین به افزایش حجم عضلات شما کمک خواهد کرد و همچنین وزن شمارا نیز افزایش می‌دهد. چربی ها نیز در فرآیند های مختلف بدن نقش مهمی دارند. میزان و زمان مصرف کردن و منابع تأمین کننده این مواد تنها از دست متخصصین تغذیه بر می‌آید.

7. وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید

بهتر است به جای مصرف 3 وعده غذا، تمام سهم غذای روزانه خود را در 5 وعده و یا بیشتر تقسیم کنید.

8. خوب استراحت کنید

هورمون‌های آنابولیک در خواب عمیق و طولانی ترشح می‌شوند، پس بهتر است شب‌ها حدود 8 ساعت بخوابید.

9. مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را فراموش نکنید

میوه‌ها و سبزی‌ها همان طور که می دانید تأمین‌کننده انواع املاحی معدنی و ویتامین‌ها هستند. پروتئین های گیاهی موجود در سویا، حبوبات و دیگر سبزی‌ها منابع مناسبی برای ورزشکاران هستند.

10. اگر ورزشکار هستید پس مانند یک ورزشکار زندگی کنید

ورزشکار بودن سبک زندگی سالم را می‌طلبد. شب‌ها خوب بخوابید، تغذیه سالم داشته باشید، مرتب تمرین کنید، دور سیگار و الکل را خط قرمز بکشید و در یک کلام سالم زندگی کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید