عملکرد واعظی این ظرفیت را برای او ایجاد کرده که به چشم اسفندیار حسن روحانی تبدیل شود و مثل اسفندیار مشایی که احمدی‌نژاد را به زیر کشید، او هم حسن روحانی را به زیر بکشد.

سلام نو - سرویس سیاسی: این روزها اسم محمود واعظی همه جا شنیده می‌شود و می‌گویند که او از معدود راه‌های رسیدن به رییس جمهور است و به تازگی به سخنگوی غیر رسمی دولت هم تبدیل شده.

به گزارش سلام نو، واعظی فعالیت سیاسی خود را از سال 1358 در جایگاه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آغاز کرد و بعدها در سال 1365 به وزارت امور خارجه  رفت و تا سال 1368 بعنوان مشاور اقتصاد خارجی وزیر امور خارجه (علی اکبر ولایتی) فعالیت نمود. از 1368 تا 1376 عهده‌دار معاونت سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و برای یک دوره ۲ ساله، از 1376 تا 1378 معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه را برعهده داشت.

بعد از این بود که به درخواست حسن روحانی به مجمع آمد و در جایگاه معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت فعالیت کرد.

واعظی در همین دوران به حلقه یاران نزدیک حسن روحانی وارد شد و در سال 1392 و در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان وزیر ارتباطات در کنار وی قرار گرفت. او در دور دوم به دفتر حسن روحانی رفت و با گرفتن جای محمد نهاوندیان به عنوان رییس دفتر رییس جمهور منصوب شد و روز به روز به نقش و قدرت خود در دولت افزود.

قدرت واعظی چنان افزایش یافت که بسیاری تایید او و نوبخت را برای حضور وزرا در کابینه روحانی ضروری می‌دانستند، شایعه‌ای که اندک اندک رنگ واقعیت گرفت و مخالفان نوبخت و واعظی به مرور از کابینه کنار کشیدند.

جدال واعظی-جهانگیری تصویری از جدال با اصلاح‌طلبان

در همین ماجراها مدت‌ها بود که خبر اختلاف جهانگیری و واعظی به گوش می‌رسید و حتی بسیار می‌گفتند اختلاف این دو در انتخاب استانداران بالا گرفته. به گفته برخی منابع محمود واعظی در زمان تعیین استانداران جدید در آبان ماه تلاش می‌کرد به گزینه‌هایی مشترکی با علی لاریجانی برسد؛ در حالی است که اسحاق جهانگیری در پی آن بود که به جای گزینه‌های لاریجانی و واعظی، استانداران اصلاح‌طلب را به دولت وارد کند، جدالی که آن طور که از ظواهر پیداست به نفع واعظی پایان یافت.

در همین حال علی صوفی، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان اخیرا به فارس گفته که "ا اطلاع موثق داریم آقای واعظی می‌خواهد آقای جهانگیری را در دولت از خاصیت بیاندازد در حالی که مهمترین جایگاه و نقش پس از رئیس‌جمهور بر عهده معاون اول است."

این در حالی است که واعظی بارها به نقش جهانگیری تاکید کرده است. به طور نمونه او یک بار در جمع اهالی رسانه گفت:"آقای جهانگیری هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم، نقش پررنگی داشته‌اند. نقش آقای جهانگیری تعیین‌کننده بوده و امروز هم نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. ایشان نفر دوم دولت هستند و وظیفه هم وزرا و هم اعضای دولت هماهنگی با ایشان است. "

اما به نظر می‌رسد این حرف‌های محمود واعظی چیزی بیش از تعارفات مرسوم در عرصه سیاست و رسانه نباشد و نه جهانگیری آن نقش سابق را در دولت داشته باشد، نه اصلاح طلبان آن اهمیت سابق را برای رییس جمهور و دوستانش داشته باشند. جدال واعظی=جهانگیری نمادی از اختلاف واعظی با اصلاح طلبان است.

واعظی برای روحانی مثل مشایی برای احمدی‌‌نژاد است؟

نقش جهانگیری در دولت و جایگاهش در کنار روحانی و تاثیرش در روابط سیاسی رییس جمهور با دیگران بیش از همه تصویر اسفندیار رحیم مشایی در کنار احمدی‌نژاد را به ذهن می‌آورد.

ناصر ایمانی، تحلیل‌گر اصولگرا، در این باره به مثلث می‌گوید:"  آقای نوبخت و آقای واعظی نقش تاثیرگذار جدی در دولت دارند. ما با یک پدیده به نام پدیده رفیق‌بازی در دولت‌ها مواجه هستیم. این پدیده در دولتدر دولت آقای احمدی‌نژاد خیلی جدی شد و در دولت آقای روحانی هم جدی است که برخی افراد حلقه اول می‌شوند. شما در دولت آقای احمدی‌نژاد این را خیلی پررنگ دیدید. آقایان مشایی و بقایی پررنگ و درواقع حلقه اول آقای احمدی‌نژاد بودند. آقای احمدی‌نژاد تحت هیچ شرایطی این دو نفر را از دولت کنار نگذاشت. با اینکه فشار سنگینی هم روی ایشان بود. این اتفاق به خاطر شخص خود آقای احمدی‌نژاد و نه به خاطر توانایی‌های آقای مشایی و آقای بقایی بود و نه به خاطر میزان مقبولیت آنها که مثلا هیات دولت یک حرف‌شنوی و اجماعی نسبت به کارآیی و توانایی و فکر خوب این دو نفر داشتند. شخص آقای احمدی‌نژاد به این دو نفر ارادت ویژه داشت. همین وضعیت بین شخص آقای روحانی و آقایان نوبخت و واعظی هست."

عبدالله ناصری، تحلیل‌گر اصلاح‌طلب هم نظری مشابه نظر ایمانی دارد و می‌گوید:"نسبت آقای واعظی در دولت آقای روحانی تا حدود زیادی شبیه نسبت و موقعیت آقای مشایی در دولت آقای احمدی‌نژاد است. به نظر من آقای واعظی فراتر از اختیارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور عمل می‌کند."

این تعابیر در کنار عملکرد واعظی در حوزه ائتلاف با اصلاح‌طلبان این ظرفیت را برای او ایجاد کرده که به چشم اسفندیار حسن روحانی تبدیل شود و مثل اسفندیار مشایی که احمدی‌نژاد را به زیر کشید، او هم حسن روحانی را به زیر بکشد.

هر چند اتفاقی که برای احمدی‌نژاد افتاد برای روحانی نخواهد افتاد ولی قطعا عملکرد فعلی واعظی می‌تواند روحانی را زمین‌گیر کند و حداقل او را در انتخاب‌های پیش رو ناکام کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید