۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
کد خبر: 44127883

وقتی یک فرد دچار افسردگی می‌شود اطرافیان نقش بسیار زیادی در بهبود حال او دارند و از همه مهم تر و پررنگ تر همسران افراد افسرده می باشند. همسر فرد می تواند با رفتار صحیح خود از رنج و درد بیماری بکاهد و شرایط بهبود او را تسریع بخشد .

افسردگی در چه کسانی ممکن است به وجود بیاید؟

برای هر کسی امکان دارد افسردگی پیش بیاید و این بیماری فقط مختص افراد ضعیف نیست برخی معتقدند که میزان افسردگی آقایان نسبت به خانم ها آماری نزدیک به نصف می باشد در صورتی که این آمار صحیح نیست و عوامل اجتماعی و محیطی موجب آن شده است که تشخیص بیماری در آقایان کمتر از خانم‌ها باشد .

رابطه زوجین در هنگام افسردگی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و اطرافیان نقش بسیار مهمی در درمان فرد بیمار دارند از همه مهم تر نقش همسر است همسر می تواند از بیماری و رنج فرد بکاهد و شرایط بهبود او را مهیا سازد.

در این مطلب از سلام نو راه های اصولی رفتار با همسر افسرده را برای شما بیان می کنیم .

چگونه متوجه افسردگی فرد شویم؟

تشخیص افسردگی مهم‌ترین کمک می باشد که می توان به همسر خود کرد در صورت مشاهده علائم افسردگی ، فرد بیمار را به پزشک متخصص برده و در درمان او کمک کنیم و دستورات متخصصان در زمینه مصرف دارو و یا جلسات روان درمانی را انجام دهیم .

ویژگی فرد افسرده

افراد دچار افسرده اصولاً مشکلات و ناراحتی ها را بیشتر از خوشحالی ها می بینند و می توانند دیگران را در ایجاد مشکل خود مقصر بدانند یکی از ویژگی هایی که همسر افسرده می تواند دارا باشد ایراد گرفتن است ، پس ناراحت نشوید توجه کنید همسر شما قصد اذیت کردن شما را ندارد ولی رفتار او فقط نشانه بیماری او می باشد. پس یکی از نشانه‌های افسردگی ایراد گرفتن و پررنگ کردن اتفاقات تلخ است .

رفتار مناسب با همسر افسرده

اولین اتفاقی که برای یک فرد افسرده رخ می دهد اختلال در رابطه زناشویی می باشد فرد می‌تواند از این وجه آسیب ببیند و حتی باور های اشتباه و تفکرات غیر منطقی درباره دیگران داشته باشد. معمولاً فرد افسرده ساده ترین رفتارها را به شکلی بزرگ می‌بیند مثلاً یک تلفن جواب ندادن را می‌تواند به شکل عجیبی بزرگ کند و به تفسیر آن بپردازد و در ذهن خود پروراند که این کار همسرش نشانه بی علاقگی او به زندگی و یا لجبازی برداشت کند . شناخت این باورها کمک می‌کند تا کمتر همسر خود را نرنجانید و با صبر بیشتری در این دوره بحرانی زندگی اش در کنار او باشید .

از بحث کردن دوری کنید

افراد افسرده غالباً دچار احساسات افراطی می شوند و در مورد اتفاقات می توانند نظرات غیرمنصفانه و اشتباه بدهند در این حالت برای کمک به او بهتر است که در این زمینه با همسر خود بحث نکنید و سعی نکنید که به او اثبات کنید نظرش اشتباه می باشد زیرا طرز برخورد اینگونه با فرد افسرده موجب می‌شود که او با شما دیگر صحبت نکند و میل خود را برای بیان احساساتش به شما سرکوب نماید و این کار موجب احساس تنهایی و بیشتر شدن میزان افسردگی او می شود. اگر همسر شما بیان کرد که هیچکس در این دنیا به فکر او نمی باشد ، به او بگویید که این برداشتی که او نسبت به دیگران دارد بسیار تلخ است و برای بهبود چه کاری می‌تواند انجام دهد .

غفلت از فرزند

اگر شما دارای فرزندی هستید بهتر است که در همان ابتدا با فرزند خود در این زمینه صحبت کنید و شرایط را برای او بیان کنید و بگویید که نگران نباشد فقط کمی مادر یا پدر او این روزها نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا تغییر ناگهانی رفتار والدین موجب اضطراب بیشتر در فرزندان می‌شود و کمرنگ شدن رابطه عاطفی فرزند با یکی از والدین موجب می شود وظیفه پدر یا مادر سالم بیشتر شود و تا بهبود شرایط باید رابطه قوی تر و بهتری را با فرزند برقرار نماید تا فرزند این خلأ را احساس نکند.

به فکر سلامتی خود باشید

نگهداری از یک فرد افسرده  و صبر و شکیبایی در مقابل احساسات او کاری دشوار است و البته کمی زمانبر.  قبل از آنکه به فکر طلاق بیفتید بهتر است به مشاوره مراجعه نمایید زیرا حضور یک مشاور در این دوران کمک بسزایی به بهبود شرایط می‌کند و البته از سلامت جسمی خود غافل نشوید ورزش کنید به خوبی غذا بخورید و خواب کافی داشته باشید زیرا باید شما توان بیشتری برای بهتر شدن شرایط داشته باشید البته این به آن معنا نمی باشد که از تفریحات خود دست بکشید اما در این مورد تعادل را رعایت کنید .

خود را در افسردگی همسرتان مقصر ندانید

یکی از احساساتی که در زمان افسردگی همسر به سراغ فرد سالم می‌رود احساس تقصیر و گناه می باشد همسران افراد افسرده گمان می کنند که بیماری همسرشان تقصیر آنها می باشد و این سرزنش در این زمان کمکی به شما نمی کند و فراموش نکنید شدیدترین افسردگی ها هم قابلیت درمان دارد و قرار نیست زندگی شما ماه‌ها یا سال‌ها در این حال باقی بماند .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید