۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 43874295

در حالی که هنوز برای خیلی مشخص نیست ویروس کرونا چه زمانی از ایران بیرون می رود رئیس صداوسیما به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرده که زمان اوج کرونا تا ۲۰ فروردین خواهد بود. اگر این ادعا درست باشد یعنی تا حداقل هفته‌های پایانی بهار کرونا دست از سر ما بر نخواهد داشت.

سلام نو – سرویس اجتماعی: پاسخ به این سوال که کرونا قرار است چه زمانی از ایران بیرون برود خیلی آسان نیست. از پزشکان متخصص هم وقتی این سوال را می پرسیم هیچکس جواب قطعی به ما نمی دهد. با این حال از برآورد جواب ها به نظر می رسد بهار 99 هم همچنان باید با این ویروس مهلک دست و پنجه نرم کنیم.

به گزارش سلام نو، اخباری که از چین می رسد حکایت از آن دارد که این کشور روزهای پایانی بحران کرونا را می گذراند. به نظر می رسد چینی ها پس از دو ماه بر بحران کرونا فائق آمده اند. حضور رئیس جمهور این کشور در ووهان به عنوان کانون بحران نیز این امر را تایید می کند.

چینی ها به عنوان کشوری که بیشترین تجربه را در رابطه با مقابله با کرونا دارد توصیه های خود را به سازمان بهداشت جهانی ارائه داده است. اگر چه هنوز منشا اصلی این بیماری محل تردید است اما تلاش ها برای رسیدن به واکسنی برای مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد.

چینی ها اگر چه خسارات اقتصادی فراوانی متحمل شدند و با اینکه اعتبار جهانی آنها تحت تاثیر این بیماری ریزش داشت اما بعد از دو ماه تقریبا شیوع را به پایین ترین حد خود و در بعضی شهرها به صفر رسانده اند.

در کشور ما اما مدیریت بحران به نظر می رسد همچون همیشه با اما و اگرهای فراوانی در حال انجام است. کمتر کسی این روزها هنوز هم در قرنطینه نشدن قم، مکانی که بیماری از آنجا به کل کشور پخش شد تردید دارد. با این حال هر چه بود نه قم قرطینه شد نه دیگر شهرها. اخیرا نماینده شیراز در توییتی از متولیان امر خواسته این شهر را قرنطینه کنند تا تجربه قم تکرار نشود. در این بین برخی می گویند در حال حاضر در شرایطی هستیم که دیگر قرنطینه شهر خاصیت خود را از دست داده و در حالی که همه استان های کشور مبتلا به این ویروس هستند بهترین کار ممکن تردد حداقلی و افزایش بهداشت همگانی است.

بسیاری از پزشکان رفتار این ویروس را عجیب و متفاوت دانسته اند و همین باعث شده پیش بینی دقیقی از زمان پایان یافتن این ویروس به مردم ارائه نشود. با این حال تجربه دو ماهه چین در این بین وجود دارد. هر چند خیلی نمی توان از قیاس خودمان با چینی ها اطمینان خاطر داشته باشیم چرا که در چین از همان ابتدا حاضر شد اعتبارش را از دست بدهد اما شهرهایی که در آن ابتلا زیاد است را قرنطینه کند. وضعیتی که مدیریت بحران در این کشور سپری کرد با شرایط امروز ما متفاوت است.

در حالی که هنوز برای خیلی مشخص نیست ویروس کرونا چه زمانی از ایران بیرون می رود رئیس صداوسیما به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرده که زمان اوج کرونا تا ۲۰ فروردین خواهد بود. عبدالعلی علی‌عسگری در خبر ۲۱ گفته است: وزیر بهداشت در جلسه شورای عالی امنیت ملی گفت که تا ۲۰ فروردین اوج کرونا خواهد بود و  حدود دو ماه بعد از آن موج کرونا پایین خواهد آمد. اگر این ادعا درست باشد یعنی تا هفته های پایانی بهار کرونا دست از سر ما بر نخواهد داشت.

گفته می شد این احتمال وجود دارد که کووید ۱۹ با گرم شدن هوا از بین برود اما در حال حاضر همین مساله هم قطعی به نظر نمی رسد. رئیس گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری را یک تا دو ماه عنوان کرده است. طلعت مختاری به ایلنا گفته کرونا در ایران رفتاری متفاوت با آنچه در چین اتفاق افتاده ندارد. به هر شکل خوش بینانه ترین حالت ممکن برای پایان کرونا را باید نیمه فرودین دانست و در عین حال نظرات بدبینانه ای هم مبنی بر ادامه یافتن این ویروس تا تابستان هم وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید