هیچ گاه مجلس و یا نهاد دیگری به طور رسمی میزان دریافتی نمایندگان را اعلام نکرده است. با این وجود محمود صادقی، نماینده تهران در این باره اظهار کرده کل دریافتی نمایندگان حدود ۱۷ تا نهایت ۲۱ میلیون تومان است. این دریافتی شامل هزینه اجاره مسکن، هزینه خودرو، هزینه مسئول دفتر و ... است.

سلام نو – سرویس سیاسی: انتخابات مجلس یازدهم در حالی به پایان رسید که امسال هم مثل سنوات قبل شاهد ریخت و پاش های بسیاری از برخی کاندیداها برای ورود به مجلس بودیم. با یک برآورده ساده می توان متوجه شد که خرجی که فلان آقا یا خانم کاندیدا برای ورود به مجلس می کند بسیار بیشتر از حقوقی است که به صورت قانونی باید از مجلس دریافت کند.

به گزارش سلام نو، همین عدم انطباق خرج پیش از نمایندگی با حقوقی که نماینده می گیرد این مساله را به اذهان متبادر می کند که فلان نماینده چه مواهب دیگری از قِبَل نمایندگی کسب می کند.

هنوز به آن مرحله از شفافیت نرسیده ایم که سامانه ای وجود داشته باشد تا مخاطب بتواند از طریق آن متوجه حقوق نمایندگان و مدیران و وزرا و ... باشد. اما گه گاه سخنانی در این باره از سوی نمایندگان زده شده که در نوع خود قابل توجه است.

محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی مجلس مهرماه سال 97 به برنامه پایش آمد و درآمد نمایندگان در آن سال را 8 میلیون و ششصد هزار تومان عنوان کرد. درآمدی که سال 95 برابر 4 میلیون و 480 هزار تومان بود و سال 98 به 10 میلیون رسید.

اما این همه ماجرا نیست. دهقان اظهار کرده بود: میزان حقوقی که نمایندگان دریافت می‌کنند با هم تفاوت دارد، به طور مثال من که چهار دوره نماینده مجلس هستم، ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم. نمایندگان فیش حقوقی دیگری هم دارند که هزینه نمایندگی است و مربوط به امور دفاتر در شهرستان‌ها می‌شود که آن فیش از ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان به طور ماهانه متغیر است. یعنی به طور متوسط هر نماینده ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون برای خود و هزینه دفاتر دریافتی دارد.

به گفته او هر نماینده در هر دوره که وارد مجلس شود اگر تقاضای وام ضروری یا مسکن کند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام بدون سود به وی تعلق می‌گیرد. در صورت تقاضا و موافقت رئیس مجلس به این وام از ۳۰ تا ۵۰ میلیون اضافه می‌شود. برای خودرو هم در هر دوره وام ۵۰ میلیون بدون سود به هر نماینده تعلق می‌گیرد.

البته سابقه دوران نمایندگی، مدرک تحصیلی، جانبازی یا آزادگی و... هم مساله تاثیرگذاری در حقوق است. هر چند تاثیر فاحشی ندارد.

اما نماینده مجلس دریافتی خود را به جز موارد شخصی باید به چه موارد دیگری اختصاص دهد. هزینه دفتر نمایندگی در تهران، هزینه خودرو، هزینه اجاره مسکن، هزینه تامین خودرو در حوزه انتخابیه، هزینه دفتر نمایندگی در شهرهای حوزه انتخابیه، هزینه پروازهای داخلی برای سرکشی به حوزه انتخابیه، هزینه پروازهای داخلی یا خارجی انجام ماموریت، هزینه یک محافظ یا مسئول دفتر، هزینه راننده و پاداش نمایندگی هر سه ماه هزینه هایی است که یک نماینده مجلس به جز حقوق ماهانه خود دریافت می کند.

هیچ گاه مجلس و یا نهاد دیگری به طور رسمی میزان دریافتی نمایندگان را اعلام نکرده است. با این وجود محمود صادقی، نماینده تهران در این باره اظهار کرده است: کل دریافتی نمایندگان حدود ۱۷ تا نهایت ۲۱ میلیون است. این را هم در نظر بگیرید که این رقم از هزینه دفتر نمایندگی تا عبور و مرور و مسکن و سفر‌ها و هزینه‌های مختلفی است که نمایندگان هر ماه می‌پردازند و گاهی این‌طور مطرح می‌شود که یک نماینده ۲۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و می‌گذارد در جیبش که این‌طور نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید