بیشتر کارشناسان و معامله گران پیش بینی بازار در هفته دوم اسفند  را مثبت و یا خنثی می‎‌دانستند. با این حال در اتفاقی غیرمنتظره بورس ایران سقوط قابل توجهی داشت تا هم راستا با بازار سهام در دیگر نقاط دنیا بازار سرمایه دچار تزلزل شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در حالی که هستند هنوز کسانی که بر این باورند بورس ایران به اتفاقات جهان ربطی ندارد بورس ایران امروز را با ریزش بیست هزار واحدی آغاز کرد تا روزهای تیره و تار بازارهای سهام دنیا به ایران هم برسد. به نظر می‌رسد روند آسیب زای کرونا بر اقتصاد دنیا قرار نیست تا اطلاع ثانوی پایان پذیرد.

به گزارش سلام نو، به اعتقاد اکثریت مطلق کارشناسان بازار سرمایه تنها عاملی که باعث ریزش سنگین بازار بورس شده شیوع بیماری کرونا است. در شرایطی که در ده روز گذشته که کرونا به ایران آمده بازار سرمایه بدون توجه به این مساله روند صعودی خود را طی کرده امروز بالاخره بازار به این بیکاری واکنش نشان داد و بسیاری از سهامداران را نقره داغ کرد. به نظر می رسد هرچه زمان بیشتر می‌گذرد موضوع جدی تر شده و ترس در بازار هم افزایش پیدا می کند. واکنش کشورهای همسایه در ورود و خروج کالا و همچنین موانع ایجاد شده در آمد و شد افراد به کشورها را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد.

بیشتر کارشناسان و معامله گران پیش بینی بازار در هفته دوم اسفند را مثبت و یا خنثی می‎‌دانستند. با این حال در اتفاقی غیرمنتظره بورس ایران سقوط قابل توجهی داشت تا هم راستا با بازار سهام در دیگر نقاط دنیا بازار سرمایه دچار تزلزل شود. این در حالی است که قیمت جهانی فلز نیز با افت جدی رو به رو بوده است.

امروز بازار سرمایه کار خود را با شاخص کل بیش از ۵۲۳ هزار واحد شروع کرد اما سقوط ۱۹ هزار واحدی  شاخص کل را به رقم ۵۰۴ هزار واحد رساند. شاخص کل تا به این لحظه ریزش ۳.۶۶ درصدی را تجربه کرده اما شاخص کل هم وزن ریزش ۲.۸۴ درصدی را تجربه کرده است، شاخص آزاد شناور ریزش ۳.۰۵ درصدی و شاخص بازار اول ۳.۸۲  و شاخص بازار دوم ریزش ۳.۴۲ درصدی را در معاملات را تجربه کرده است.

نمادهای فولاد، فملی، پارس، تاپیکو و کگل بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل از خود تا این لحظه به جای گذاشته اند، نمادهای وبملت، خساپا، وتجارت، خودرو، شپنا و شتران نیز در رده های بعدی تاثیرگذاری در سقوط شاخص کل بودند. نمادهای زاگرس، میدکو، کگهر، ذوب، هرمز و مادیرا نیز بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل فرابورس از خود بر جای گذاشتند.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، از روز دوشنبه، تغییراتی در نحوه محاسبه حجم مبنا اعمال خواهد شد که ممکن است بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

یوسف هاشمی، کارشناس بازار سرمایه به ایسنا گفته در حال حاضر شاید در اقتصاد کشور شاهد اتفاق خاصی نباشیم اما در روزهای آینده احتمالا با مباحثی از جمله چالش‌هایی در جابجایی کالاها، صادرات و ... روبرو خواهیم بود و ممکن است بازار از این موضوع ترسیده باشد.

در شرایط کنونی ابهام بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه را احاطه کرده است. همه چیز بستگی به ویروس کرونا دارد. چنانچه این ویروس مهار شود ریزش بورس بیش از این توجیهی ندارد. با این حال مشکل اینجا است که هیچ ضمانتی برای پایان یافتن معضل کرونا وجود ندارد. ادامه مسیری که کرونا پیش گرفته می تواند منجر به تعطیلی ادارات، شرکت‌ها و کارخانه ها شود.

این روزها گاهی از گوشه و کنار خبر پیدا شدن واکسنی برای کرونا منتشر می شود که اثری مقطعی و اندک بر روی بورس جهانی دارد. حتی یکی از شرکت های دارویی مطرح سهامش این روزها دو برابر شده است. با این حال هنوز خبری قطعی در این زمینه منتشر نشده و شایعه بودن اخبار این چنین باعث می شود اندک اثر مثبت بر وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی نیز حذف شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید