متعاقب نشست بی‌نتیجه علاوی و کردها، نشستی محرمانه میان وی و معاون اول رئیس پارلمان برگزار شد.

به گزارش سلام نو، به نقل از شبکه سومریه نیوز، این منبع اعلام کرد، نشستی در پشت درهای بسته در دفتر حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق و با حضور محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف و روسای فراکسیون‌ها و تعدادی از نمایندگان به منظور رایزنی در خصوص رای‌گیری کابینه برگزار شده است.

در همین راستا، یک منبع سیاسی گفت، برنامه حکومتی که علاوی ارائه کرد برخی فراکسیون‌ها را متقاعد نکرد و برخی کابینه وی را رد و بر لزوم تشکیل دولت توافقی تاکید کردند.

به گفته این منبع، برخی فراکسیون‌ها ترکیب کابینه علاوی را غیر مستقل و برخلاف آنچه که نخست‌وزیر مکلف متعهد شده بود، دانستند.

یک منبع پارلمانی عراق امروز (پنجشنبه) به سایت بغداد الیوم گفت، نشست گروه‌های کرد با نخست‌وزیر مکلف بدون دستیابی به توافقی که در اعطای رای اعتماد به دولت جدید سهیم باشد، خاتمه یافت.

این منبع گفت، کردها از علاوی خواستند تا وزارتخانه‌های دارایی و بازرگانی و دادگستری سهم آنان باشد. کردها این نکات را ارائه کردند و در ازای آن متعهد شدند که شخصیت‌های مستقلی را که با شروط علاوی مطابقت دارند،  معرفی کنند. وی گفت، رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.

منبع مذکور همچنین عنوان کرد، جلسه رای‌گیری کابینه علاوی به دلیل ادامه اختلافات سیاسی احتمالا به روزهای آتی موکول می‌شود.

یک منبع پارلمانی گفت، گروه‌های پارلمانی در مجلس حضور دارند اما هیچ توافق سیاسی برای ورود همه به جلسه یا اعطای رای‌ اعتماد به کابینه دولت علاوی وجود ندارد.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، پیشنهاد کرد جلسه رای‌ اعتماد به دولت علاوی به شنبه آینده موکول شود.

در همین حال علاوی ساعاتی پیش از حضور در جلسه پارلمان در نامه‌ای به استفان هکی، سفیر انگلیس در بغداد درخواست انصراف از تابعیت انگلیسی خود را با توجه به عهده‌دار شدن مسوولیت نخست‌وزیری عراق ارائه و درخواست کرد که سفیر انگلیس اقدام‌های لازم را در این زمینه انجام دهد./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید