به نظر می‌رسد اصولگرایان که از نبود رقیب خیالی آسوده دارند این بار می‌خواهند پنجه در پنجه هم بیاندازند و وزن کشی کنند، هرچند ناصر ایمانی نظر دیگری دارد.

سلام نو – سرویس سیاسی: انتخابات مجلس هر روز نزدیک‌تر می‌شود و لیست‌های رنگارنگ طیف‌های مختلف سیاسی به مرحله انتشار رسیده.

لیست اصلی اصولگرایان با سرلیستی محمدباقر قالیباف اعلام شد، لیستی که توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بسته شده و نکته بارز آن حذف جبهه پایداری و سهم ناچیز یاران قالیباف است.

رخ‌دادی که هرچند درباره جبهه پایداری دور از ذهن نبود ولی کم‌تر کسی فکر می‌کرد چنین اتفاقی برای یاران قالیباف هم بیافتد تا آن‌ها با عصبانیت از لیست‌کشی قالیباف برای دیگران انتقاد کنند.

همین اتفاق باعث شد تا احتمال ارائه لیست‌های رنگارنگ توسط اصولگرایان قوت بگیرد. لیستی از سوی یاران قالیباف، لیست از سوی آنان که به عدالت‌خواهی مشهور شده‌اند و لیستی هم از سوی جبهه پایداری که سال‌ها است سودای یکه تازی در انتخابات مجلس را دارد.

به نظر می‌رسد اصولگرایان که از نبود رقیب خیالی آسوده دارند این بار می‌خواهند پنجه در پنجه هم بیاندازند و وزن کشی کنند، هرچند ناصر ایمانی نظر دیگری دارد.

ناصر ایمانی، تحلیل‌گر اصولگرا در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند اصولگرایان می‌دانند که بی رقیب نیستند و اصلاح‌طلبان حضوری جدی در میدان دارند، اما رقبای دیگری جز آنان نیز در میدان رقابت حضور دارد.

او معتقد است با وجود لیست‌های احتمالی در جریان اصولگرایی، هم‌چنان لیست شورای ائتلاف مهم‌ترین لیست اصولگرایان خواهد بود.

مشروح گفت‌وگوی سلام نو با ناصر ایمانی را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به حوادث اخیر درون جریان اصولگرایان و احتمال ارائه چند لیست به نظر می‌رسد آن‌ها خود را پیش برنده و بی‌رقیب می‌دانند.

این تصویر تصویری است که اصلاح‌طلبان ساخته‌اند چون می‌خواهند بگویند حذف شده‌اند و مظلومند و شورای نگهبان فقط اصولگرایان را تایید صلاحیت کرده، در حالی که اصلا این طور نیست.

این تصویر را اصولگرایان باور نکردند؟

خیر اصلا باور نکردند و فکر می‌کنند رقابتی جدی خواهند داشت. اصولگرایان می‌دانند که این بازی روانی اصلاح‌طلبان است و چیز جدیدی هم نیست چون تقریبا اصلاح‌طلبان در تمام بیست سال گذشته چنین موضعی را داشتند و بعد در انتخابات شرکت کردند.

اما اصلاح‌طلبان به چنین چیزی باور ندارند.

بگذارید واقعیت را ببینیم. امروز به عنوان مثال در تهران ما تعداد قابل توجهی اصلاح‌طلب داریم که در تهران تایید صلاحیت شدند و می‌توان تا حدودا پنجاه نفر اصلاح‌طلب سرشناس و نسبتا سرشناس را نام برد. اگر بخواهیم این وضعیت را با چهار سال قبل مقایسه کنیم می‌بینیم که آن زمان اصلاح‌طلبان در تهران به اندازه انگشتان دو دست هم چهره شناخته شده نداشتند.

اصلاح‌طلبان شاید نخواهند لیست بدهند ولی این که نمی‌توانند لیست بدهند را من قبول ندارم و برایم قابل پذیریش نیست. تعبیر من این است که شورای عالی اصلاح‌طلبان نمی‌خواهد لیست بدهد وگرنه می‌تواند.

نکته دوم این است که برخی از احزاب اصلاح‌طلبان مثل کارگزاران گفته‌اند که در این انتخابات لیست می‌دهند هرچند لیست آن‌ها سی نفره نخواهد بود چون می‌خواهند کسانی را انتخاب کنند که بتواند با حزب آن‌ها کار کند.

با این تفاسیر رقیب اصلی اصولگرایان کیست؟

اصولگرایان در سه سطح با خودشان، با مستقلین و با اصلاح‌طلبان رقابت خواهند داشت و کار پیش روی آن‌های اصلا آسان نیست.

در این وضعیت رقابت درونی اصولگرایان مهم‌تر است یا رقابت خارجی؟

به نظرم هر سه رقابت قابل توجه است و باید به آن دقت شود. در داخل اصولگرایان جریان‌هایی مثل پایداری هستند که می‌گویند لیست مستقل خواهند داشت. برخی جریانات بخشی از لیست ائتلاف را قبول ندارند و لیستی می‌دهند که با لیست ائتلاف مشترکاتی دارد که آرای برخی اعضای لیست ائتلاف را کاهش می‌دهد.

مسئله بعدی مستقلین هستند که در این دوره به خصوص در حوزه‌های کوچک جای کار بیشتری دارند چون هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان با بحران محبوبیت مواجه هستند، در کنار آن رقابت در حوزه‌های کوچک قومی و قبیله‌ای تر است.

اصلاح‌طلبان هم شاید رسما لیست ندهند ولی در حوزه‌های مختلف سعی می‌کنند طرفداران خود را به سوی نامزدهای خاص مورد حمایت خود سوق دهند.

تا پیش از این باور عمومی این بود که قالیباف رئیس مجلس آینده است، آیا هم‌چنان این گزاره به قوت خود باقی است؟

این حرف‌ها عوامانه است و عمیق نیست. شما به روسای مجلس در دوره‌های قبل نگاهی بکنید. در موارد بسیاری رئیس مجلس سر لیست و پیروز تهران نبوده است. از جمله آقایان کروبی و لاریجانی اصلا سرلیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نبودند و حتی آقای لاریجانی در یک دوره نفر دوم قم بود.

در همین مجلس فعلی آقای عارف سرلیست اصلاح‌طلبان و رای اول تهران بودند ولی با وجود سه دوره تلاش نتوانستند به ریاست مجلس دست پیدا کنند. ممکن است اصولگرایان نیمی از کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند ولی قالیباف رئیس مجلس نشود.

با این وضعغیت در تهران و کل کشور کدام جریان اصولگرا شانس و اقبال بیشتری دارد؟

در میان اصولگرایان شانس لیست ائتلاف بالاتر است، البته این به معنای این نیست که هر سی نفر لیست ائتلاف به مجلس بروند.

حتی با وجود لیست مستقل قالیباف؟

آقای قالیباف لیست مستقل نخواهد داد، شک نکنید.

لیست‌های دیگر چطور؟

آن‌ها هم شانس خود را دارند و امکان دارد چهره‌هایی از آن‌ها رای بیاورند ولی لیست ائتلاف مسلما شانس بیشتری دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید