آنچه مسلم است این است که سهم نفت باید بیش از این در رشد اقتصادی پایین بیاید. به نظر می رسد در سال آینده هم رشد اقتصادی معادل صفر تا یک درصد باشد و این بدین معناست که سال 99 هم اوضاع این شاخص بهبود جدی نخواهد داشت. 

سلام نو – سرویس اقتصادی: نرخ رشد اقتصادی ما بدون احتساب نفت به صفر درصد رسیده است. چنانچه نفت را هم محاسبه کنیم این نرخ به منفی 1.7 درصد می رسید. این تازه در شرایطی است که وضعیت ما در این شاخص نسبت به ماه های گذشته بهبود داشته است.

به گزارش سلام نو، حسن روحانی در اظهاراتی گفته بود آنهایی که رشد اقتصادی را در کشور نمی بینند بهتر است عینک بزنند. از سالهای ابتدایی ریاست جمهوری حسن روحانی تا امروز نرخ رشد اقتصادی شاهد فراز و نشیب زیادی بوده است.

اگر چه چند سال ابتدایی شاخص رشد اقتصادی به طرز امیدوار کننده ای بالا رفت اما این روزها وضعیت این شاخص نمایانگر آنچه در اقتصاد این روزهای ایران می گذرد، است. اقتصادی که حتی خود دولت هم نمی تواند از آن دفاع خاصی داشته باشد.

روحانی البته هنوز هم گاه و بیگاه از آرامش اقتصادی کشور می گوید. آرامشی که کمتر کسی می تواند آن را لمس کند. رشد اقتصادی منفی در دو سال آخر احمدی نژاد و وضعیت اقتصادی آن روزها کاری کرده بود که کشور با سرعت به سمت سراشیبی می رفت. بعد از روی کار آمدن روحانی موقتا نرخ رشد اقتصادی متحول شد و همین شد ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی روحانی در سال 96.

با این همه رشد اقتصادی درگیر تکانه های شدیدی شد. دلیل این امر تحول جنس روابط ما با جهان بین الملل بود. بعد از پاره شدن برجام و اعمال تحریم های یکجانبه عملا موجب تغییر رفتار شرکای خارجی و سرمایه گذاران شد. در این بین وضعیت بخش نفت هم تاثیر سوء زیادی بر اقتصاد ایران داشت.

وحید شقاقی شهری در این باره اظهار کرده است: در کشور ما رشد اقتصادی تابع سرمایه‌های خارجی، صادرات و واردات و در نهایت بخش نفت بوده است که هر سه اینها حکایت از بی‌ثباتی رشد اقتصادی ما دارد به همین خاطر احتمالا در آینده‌ای نزدیک رشد اقتصادی ما با تکانه‌های شدیدی مواجه خواهد شد و اینکه چقدر رشد یا کاهش رشد داشته باشیم به رفتار شرکای خارجی و سرمایه‌های آنها و همچنین وضعیت بخش نفت بستگی دارد.

بر اساس آماری که مرکز آمار کشور اعلام کرده رشد اقتصادی  ٩ ماهه امسال (بدون نفت) نسبت به  دو فصل قبل بهبود یافته و به صفر درصد و در پاییز امسال به مثبت ٠,٩ درصد رسیده است. همچنین  رشد اقتصادی در  ٩ ماهه سال ١٣٩٨ در گروه کشاورزی مثبت ٣.٢ درصد، در گروه صنایع و معادن( بدون نفت) مثبت دو درصد، خدمات منفی ٠.٢ درصد و بخش ساختمان مثبت ٩.٦ درصد بوده است.

به گفته حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی با نفت به عدد منفی ١,٧ رسیده است که نسبت به چهار فصل اخیر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. ضمن اینکه در ٩ ماهه امسال مهمترین عامل کاهنده رشد اقتصادی کشور نیز  بخش نفت بوده است.

آنچه مسلم است این است که سهم نفت باید بیش از این در رشد اقتصادی پایین بیاید. به نظر می رسد در سال آینده هم رشد اقتصادی معادل صفر تا یک درصد باشد و این بدین معناست که سال 99 هم اوضاع این شاخص بهبود جدی نخواهد داشت.

بهبود فضای کسب و کار، بیشتر کردن حضور بخش خصوصی در اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ظرفیت اقتصادی در کنار جذب سرمایه گذار خارجی به منظور صادرات محصولات نفتی کشور می تواند تا حدی رکود در کشور را سامان داده و ما را نسبت به افزایش شاخص رشد اقتصادی امیدوار کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید