طرح ترافیک سال آینده با شش تغییر در نسخه فعلی آن به تصویب شورای شهر رسیده است. چنانچه فرمانداری نیز این طرح را تایید کند عوارض ورود به محدوده دوم طرح ترافیک به اندازه 21.7 درصد در قیاس با سال جاری افزایش پیدا می کند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: ترافیک تهران را می توان یکی از سخت ترین معضلات شهری در سالهای اخیر دانست. معضلی که با گذر زمان نه تنها کسی راهکاری برای رفع آن نیافته بلکه هر چه بیشتر گذشته مشکلات ترافیکی بیشتر مردم را رنج داده است.

به گزارش سلام نو، امسال بعد از چند سالی که طرح زوج و فرد اجرا شد و البته در عمل دستاورد خاصی نداشت معاونت حمل و نقل شهرداری طرح جدیدی برای کنترل ترافیک ارائه داد که بر مبنای آن عملا طرح زوج و فرد حذف و مقرر شد هر خودرو تنها 20 روز امکان عبور و مرور در طرح زوج و فرد سابق داشته باشند.

طرح ترافیک جدید که یکی از کارویژه های خود را کاهش آلودگی هوا و کم شدن بار ترافیکی در خیابان های تهران می دانست عملا نتوانسته انتظاراتی که از این طرح می رفت را برآورده کند. حالا به نظر می رسد قرار است طرح ترافیک در سال 99 با اعمال اصلاحاتی دوباره از ابتدای سال جدید عملیاتی شود.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران چندی پیش با اشاره به لزوم اصلاح طرح ترافیک گفته بود ممکن است طرحی در شورای ترافیک به‌تصویب برسد اما به آن ایراداتی وارد شود؛ باید به‌تناسب وضعیت، اصلاحات را انجام دهیم و این اصلاحات را در راستای کمک به مردم از شهرداری می‌خواهیم.

بر همین اساس طرح ترافیک سال آینده با شش تغییر در نسخه فعلی آن به تصویب شورای شهر رسیده است. چنانچه فرمانداری نیز این طرح را تایید کند عوارض ورود به محدوده دوم طرح ترافیک به اندازه 21.7 درصد در قیاس با سال جاری افزایش پیدا می کند.

بزرگترین شبهه اصلی در رابطه با طرح ترافیک ۹۹ به «نوع مجوز عبور و مرور در محدوده زوج و فرد» مربوط است چرا که بر اساس اعلام شهرداری تهران این بخش از طرح به جای مهار بار تردد در بزرگراه‌ها، ازدحام خودروها را تا ۱۱ درصد افزایش داده است.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از رفع برخی ایرادات پلیس به اجرای طرح‌های ترافیکی پایتخت خبر داده و گفته با اجرای طرح ترافیکی جدید توانستیم ترافیک را از ساعات پیک به غیر پیک سوق دهیم.

او البته معتقد است طرح ترافیک فعلی یکی از پیشرفته‌ترین طرحهایی است که در دنیا اجرایی شده است و به همین دلیل نیاز به تغییر اساسی ندارد بلکه تنها با انجام اصلاحات کوچکی می توان این طرح را در شهر تهران اثرگذارتر کرد.

عمار سعیدیان فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران هم آخرین جزییات تغییرات در اجرای طرح‌های ترافیکی را تشریح کرده  است. او تاکید کرده سال آینده مهلت یک ماهه شارژ حساب شهروندی حذف خواهد شد.

سال آینده نرخ ورود به محدوده با معاینه فنی برتر هم دستخوش تغییر خواهد شد. به گفته سعیدیان فر، تخفیف معاینه فنی برتر در طرح ترافیک سال ۱۳۹۸، ۲۵ درصد بود اما امسال میزان تخفیف برای رانندگان دارای معاینه فنی برتر به ۳۰ درصد افزایش داده شده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که امسال خیلی حاشیه ساز شد نارضایتی ساکنین محدوده طرح ترافیک بود. در همین راستا مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران در مورد وضعیت ساکنین در منطقه اجرای طرح نیز، اظهار کرد: برای ساکنین محدوده‌های طرح‌های ترافیکی برای سال آینده تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده و خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک ورود بعد از ساعت ۱۷ رایگان خواهد بود، اما تردد بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ با تخفیف ۵۰ درصد لحاظ می‌شود.

باید منتظر ماند و دید در سال آینده اصلاحات اعمال شده روی طرح ترافیک می تواند راه گشا باشد یا همچون همیشه گره کور ترافیک تهران بازشدنی نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید