بعضی از افراد با خوردن شیر دچار دل درد و نفخ می شوند ، ولی اگر شما جزو آن دسته از افراد نیستید بهترین زمان برای خوردن شیر قبل از خواب می باشد زیرا بدن این فرصت را دارد که در هنگام خواب کلسیم و پروتئین لازم را به راحتی جذب نماید .

بهترین زمان مصرف شیر

شیر حاوی تریپتوفان است به خواب آرام کمک بسیار زیادی می کند خوردن یک لیوان شیر در هنگام صبح توصیه شده است چون بی حالی ، عصبانیت و بی حوصلگی را از بین می برد و مغز را برای آموزش و یادگیری آماده می کند و چون کلسیم شیر موجب جلوگیری از جذب آهن می شود توصیه می شود در وعده صبحانه آن را میل کنید زیرا میزان آهن در وعده صبحانه بسیار کم می باشد .

بدترین زمان مصرف شیر

بدترین زمان برای خوردن شیر وعده ناهار می باشد زیرا موجب می‌شود که جلوی اشتها را بگیرد و از جذب آهن جلوگیری کند و روی موجود در گوشت را دفع کند.

خوردن شیر در افراد مسن

افرادی که دارای پوکی استخوان و یا آرتروز می باشند بهتر است در هنگام نوشیدن شیر کمی در داخل آن دارچین بریزند زیرا دارچین موجب می‌شود سردی شیر را بگیرد و مواد مغذی شیر را جذب بدن کند .

البته مصرف شیر به همراه میوه های تازه پیشنهاد شده است زیرا میوه ها به جز بهتر آهن و کلسیم شیر کمک شایانی می‌کند .

میزان کالری شیر چقدر است؟

هر لیوان شیر دارای ۲۴۰ گرم می باشد و یک لیوان شیر بدون چربی ۹۰ کالری ، یک لیوان شیر کم چرب ۱۲۰ کالری ، یک لیوان شیر پرچرب دارای ۱۵۰ کالری می باشد .

شیرهای دوشیده شده از شتر ، گوسفند ، گاو و بز دارای سه و نیم درصد چربی می باشد شیر هایی با چربی بالاتر از دو و نیم درصد را پرچرب می نامند و پایین تر از آن را کم چرب به حساب می‌آورند .

افرادی که دارای تحرک بسیار زیادی می باشند بهتر است از شیر هایی با یک و نیم درصد چربی می باشد مصرف نمایند و کودکان و ورزشکاران از شیرهای دارای دو و نیم درصد چربی استفاده کنند . خوردن شیر های با چربی نیم درصد به دلیل نداشتن کلسترول برای مصرف روزانه مناسب است  .

چند لیوان شیر در روز بنوشیم؟

کودکان زیر ۷ سال یک و نیم تا دو لیوان بنوشند .

پسرهای در سن بلوغ سه لیوان و دختران در سن بلوغ دوم لیوان شیر بنوشند .

افراد بزرگسال و سالمند دو لیوان شیر برایشان مناسب می باشد .

برای خانم‌های شیرده و باردار سه و نیم تا ۴ لیوان شیر در طول روز لازم است ، البته باید لبنیات را هم در کنار شیر مصرف کنند .

برای ترغیب کودکان به خوردن شیر بهتر است در هنگام میان وعده ها به آن ها بخورانید و یا حتی می توانید به سوپی که کودکان میل کنند شیر اضافه کنید البته در این حالت شیر در غذا نباید به میزان زیادی بجوشد و در انتهای آماده شدن غذا باید اضافه کرد .

فواید شیر

مصرف شیر موجب کاهش بیماری‌های عفونی ، افزایش عمر ، تقویت قوای جسمی و فکری ، و موجب رشد کودکان و نوجوانان می شود و سن از کار افتادگی را افزایش می دهد .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید