فیلم سینمایی «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی با بازی بهرام رادان، مهناز افشار، مهران احمدی، نسیم ادبی و ... که برای اولین‌بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، اکنون پس از گذشت یک سال از ۲۷ آذر ماه 1398 روی پرده سینما رفته است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم سینمایی «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی که برای نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانسته بود در همان سال نامزد بهترین فیلمبرداری در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شود.

فیلم «آشفتگی» آخرین ساخته فریدون جیرانی هجدهمین اثر بلند سینمایی این کارگردان محسوب می شود و با فروش خوب خود توانسته بود در هفته گذشته جای فیلم «هزار تو» ساخته امیر حسین ترابی را به خود اختصاص دهد، در این هفته پس از سه هفته از آغاز اکران با در دست داشتن ۳۵ سالن سینما به فروش هفتگی ۵۲،۴۴۹،۰۰۰ و فروش کل ۳۲۶،۹۷۵،۰۰۰ دست یافت و با یک پله سقوط در رتبه هشتم این جدول قرارگرفت.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «جان دار» / فیلمی خوش ساخت با شاخ و برگ فراوان

خطر اسپویل داستان

روایت فیلم درباره دو برادر دوقلو به نام بردیا و باربد است که نقش هر دو بهرام رادان بازی می‌کند، بردیا و باربد از دوران کودکی، در هر مسیری در انتخاب‌ها و شیوه زندگی، در رقابت بودند، باربد نویسنده‌ای ناموفق است و بهرام صاحب شرکتی است و موقعیت مالی خوبی دارد، بردیا و باربد چهار سالی است با هم رابطه ندارند و پس از چهار سال همدیگر را ملاقات می‌کنند و قرار است که این دو برای عقد قرار دادی به شمال بروند، زمان وقوع رخدادها هم ظاهراً مربوط به دهه پنجاه است، دریا مشرقی با بازی مهناز افشار و ارژنگ  با بازی مهران احمدی به دلیل مشکلات اقتصادی سر راه بردیا قرار می‌گیرند، باربد به دلیل مشکلات اقتصادی‌اش نمی‌تواند کتاب خویش را به چاپ برساند، بنابراین وی به برادرش بردیا مراجعه می‌کند، بردیا نیز به دلیل وضع مالی بسیار خوبش، غرق در فساد و تباهی است. بردیا اهل نوشیدن است و دائماً مشروب مصرف می‌کند و در مسیر شمال این دو برادر که عقده‌ای دیرینه نسبت به یکدیگر دارند، دعوایشان می‌شود و برادر دست پا چلفتی، یعنی باربد، برادردوقلویش را به قتل می‌رساند و جسد او را می‌سوزاند و ظاهر خود را شبیه برادر دوقلویش می‌کند و به شمال می‌رود.

این دو قرار است که در شمال قراردادی را امضا کنند که از قلم می‌افتد و باربد به تهران بازمی‌گردد، او به شرکت بردیا می‌رود که حالا متعلق به باربد است، ظاهراً دو پرسنل بیشتر ندارد.

نقد فیلم «مطرب» / فیلم مطرب یک فیلم تمام عیار از سینمای فیلم فارسی است

فریدون جیرانی که در تولیدات خود برای سینمای به اصطلاح بدنه سینمای ایران خوب و موفق ظاهر شده بود و همیشه از وی به عنوان فیلمساز داستان گو یاد می شد، در این اواخر با تغییر رویه فیلمسازی اش را به سبک نوآر تغییر داده است و فیلم جدیدش با عنوان «آشفتگی» را همانند فیلم قبلی خود «خفگی» که فیلمی نسبتاً ضعیف بود، به تولید رساند.

معمولاً هر فیلمسازی توانایی کار در فضای نوآر را ندارد و احتمال شکست برای فیلمساز در تولید این آثار بسیار بالاست و در واقع کارگردان در این مسیر بر روی لبه تیغ حرکت می کند و کوچکترین تغییر مسیر و خطایی منجر به شکست فیلمساز خواهد شد.

در فیلم آشفتگی نه تنها نشانی از آن کارگردان مطرح سینمای ایران که همیشه فیلم هایش در گیشه به فروش بالایی دست می یافت و جنجالی بود، نیست بلکه مخاطب در سینما با یک فیلم نامنسجم به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی طرف است و کارگردان همانطور که از نام فیلم پیداست فیلمنامه ای به شدت آشفته ای را در دست گرفته است.

نقد فیلم «هزار تو» / کپی برداری نادرست از سینمای فرهادی

آشفتگی به لحاظ ساختاری نیز از فیلم قبلی کارگردان «خفگی» به شدت ضعیف تر است و باور روایی قصه بیش از حد بی منطق است.

جیرانی در فیلم قبلی خود با استفاده از المان های سینمای نوآر از قبیل نماهای سیاه و سفید و استفاده از کنتراستهای شدید نوری و با داشتن بازیگران چهره ای نظیر نوید محمدزاده و الناز شاکردوست نتوانست در گیشه فروش موفقی داشته باشد و حتی جای خود را در دل سینما دوستان خاص باز نماید.

جیرانی در فیلم آشفتگی، همانند قبلی قبلی خود، سعی در نوآوری داشته و با استفاده از نماهای داچ آنگل ( استفاده از قابهای کج ) در تمام طول فیلم و استفاده افراطی از نمای " لُوانگل" در بسیاری از سکانس های فیلم بدون آنکه منطقی داشته باشد، سعی در پوشاندن ضعفهای فیلمنامه ای و جبران بی داستانی اش دارد.

نقد فیلم «چشم و گوش بسته» / چرخش ۱۸۰ درجه کارگردان «چشم و گوش بسته»

این استفاده بیش از حد از نماهای کج در فیلم مطمئناً به مذاق مخاطب عام سینما خوش نخواهد آمد و شاید بیینده در زمان هایی از فیلم دچار گردن درد و فیلم زدگی شود، چه بسا شاید مخاطبین خاص سینما را نیز دچار اذیت کند.

جیرانی در فیلمسازی همیشه اثبات کرده است علاقه ای وافر به حذف شخصیت هایی دارد که خود خلق میکند و این موضوع را در فیلم هایی نظیر «قرمز»، «آب و آتش»، «سالاد فصل»، «قصه پریا» و ... را در فیلم هایش اثبات کرده است، اما در آشفتگی این حذف و قتل به هیچ عنوان منطق روایی ندارد و کارگردان به ساده ترین و غیرقابل ترین شیوه ممکن و آن هم به صرف یادآوری چند خاطره در کودکی دست به قتل بردیا توسط باربد می زند.

نقد فیلم «شبی که ماه کامل شد» / جسارت زیاد کارگردان در تولید فیلمی با پروداکشن عظیم

نقد فیلم «قانون مورفی» / ضعیف‌ترین فیلم کارنامه کاری رامبد جوان است

«آشفتگی»

خلاصه داستان :

داستان آشفتگی، روایت دو برادر دوقلو به نام‌های بردیا و باربد، هر دو با بازی بهرام رادان است، روند پیش‌برد داستان اینگونه القا می‌کند که بردیا و باربد از زمان کودکی در تمام زندگی خود، با هم در رقابت بوده‌اند و ...

نویسنده، تهیه کننده و کارگردان : فریدون جیرانی

بازیگران : بهرام رادان ، مهناز افشار، مهران احمدی، نازنین صلح‌جو، نسیم ادبی و ...

موسیقی : کارن همایون‌فر

فیلمبرداری : مسعود سلامی

تدوین : بهرام دهقان

طراح گریم : ایمان امیدواری

طراح صحنه : کامیاب امین عشایری

طراح لباس : مارال جیرانی

صدابردار : امین میرشکاری

مدیر تولید : محمدرضا منصوری

دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز : آلاله هاشمی

عکاس : یوسف عبدالرضایی

مجری طرح و سرمایه‌گذار : محمدرضا سهرابی

توزیع‌کننده : فیلم ویژن (اروپا) / فیلمیران (ایران)

تاریخ‌های انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ (اروپا) / ۲۷ آذر ۱۳۹۸

تیزر فیلم سینمایی «آشفته گی»

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید