محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی 'بدون ارزش غذایی' و مصرف محدود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن منجر به نوروپاتی نوری تغذیه ای می شود. در صورت کمبود ویتامین B12 این وضعیت تر وخیم تر می شود.

براساس تحقیقی جدید، رژیم غذایی ضعیف و نامنظم باعث کوری یک بیمار جوان شد. تحقیقات گوناگون خطر مشکلات قلبی، چاقی و سرطان را در رابطه با مواد خوراکی بدون ارزش غذایی روشن کرده است.همچنین، رژیم غذایی ضعیف منجر به آسیب زدن دائمی به سیستم اعصاب، و به خصوص بینایی می شود. محققان با بررسی این پرونده به متخصصان بالینی توصیه می کنند نوروپاتی را در هر بیماری که علائم بینایی غیر قابل توضیح  در آن به وجود می آید و رژیم غذایی ضعیفی دارد، بدون در نظر گرفتBMI ، برای جلوگیری از از بین رفتن کامل بینایی در نظر بگیرند.

نوروپاتی نوری تغذیه ای اختلال عملکرد عصب بینایی است که برای بینایی بسیار مهم است. اگر زود به این مورد تشخیص داده شود، شرایط برگشت پذیر است. اما ، در صورت عدم درمان، می تواند به آسیب ساختاری دائمی عصب بینایی و کوری منجر شود.

در کشورهای توسعه یافته مانند انگلیس، شایع ترین علل نوروپاتی نوری تغذیه ای مشکلات روده یا داروهایی است که در جذب مواد مغذی مهم مختلف از معده دخالت می کند. به طور قطع عامل رژیم غذایی کمتر رایج است زیرا عرضه مواد غذایی مناسب است، اما در سایر نقاط جهان، فقر، جنگ و خشکسالی با سوء تغذیه و میزان بالاتر نوروپاتی نوری تغذیه ای مرتبط است.

دانشمندان بالینی  پرونده یک بیمار نوجوان را که برای اولین بار به خاطر  شکایت از خستگی به پزشک عمومی مراجعه کرده بود، بررسی کردند. ارتباط بین وضعیت تغذیه ای و بینایی وی تا مدتی به دست نیامد و تا آن زمان، اختلال بینایی وی دائمی شد.

به جز اینکه این بیمار رژیم غذایی نامنظمی داشت، دارای BMI(نسبت جرم بدنی) و قد عادی بود و علائمی مبنی بر سوء تغذیه مشاهده نشد و هیچ دارویی نیز مصرف نکرد. آزمایش های اولیه نشان داد که  این بیمار مبتلا به کم خونی ماکروسیتیک و میزان پایین ویتامین B12  است که با تزریق ویتامین B12 و توصیه های رژیم غذایی درمان شد. هنگامی که یک سال بعد بیمار به پزشک معالج مراجعه کرد، ضعف شنوایی و علائم نا بینایی ایجاد شده بود، اما دلیلی پیدا نشد. در سن 17 سالگی، بینایی بیمار  تا حد نابینایی به تدریج وخیم تر شد. تحقیقات بیشتر بیانگر کمبود ویتامینB12، سطح کم مس و سلنیم، میزان بالای روی و کاهش قابل توجهی ویتامین D و تراکم مواد معدنی استخوان بود. از زمان شروع دبیرستان ، بیمار رژیم غذایی محدودی از چیپس ، ترد ، نان سفید و مقداری گوشت قرمز فرآوری شده را  تا زمانی که وضعیت بیمار تشخیص داده شد مصرف کرده بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی 'بدون ارزش غذایی' و مصرف محدود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن منجر به نوروپاتی نوری تغذیه ای می شود. در صورت کمبود ویتامین B12 این وضعیت تر وخیم تر می شود.

این محققان توصیه می کند که سابقه رژیم غذایی باید بخشی از هر معاینه بالینی معمول مانند سوالاتی درباره مصرف سیگار و مصرف الکل باشد. این امر می تواند از عدم تشخیص نوروپاتی نوری تغذیه یا به تأخیر افتادن جلوگیری کند، زیرا در صورت درمان سریع مشکلات تغذیه ای کاهش دید موقت خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید