نگاهی به هزینه هنگفتی که تاکنون آمریکایی ها برای جنگ هزینه کرده اند به وضوح دلیل مخالفت مردم آمریکا با جنگ را مشخص می کند. برخی منابع هزینه ماجراجویی های نظامی آمریکا در خاورمیانه  از 1 تا 1.8 تریلیون دلار برآورد شده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: این روزها باز هم بیشترین جستجوها در اینترنت به جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا مربوط است. با این حال نکته ای که کمتر به آن پرداخته می شود مخالفت مردم آمریکا با جنگ افروزی های دولتمردانش است.

به گزارش سلام نو، نظرسنجی های زیادی در سال های اخیر انجام شده که براساس آن مخالفت مردم آمریکا با هر گونه جنگی واضح است. موسسه نظرسنجی گالوپ چندی پیش در گزارشی از مخالفت 78 درصد از مردم آمریکا در رابطه با جنگ با ایران خبر داده بود.

۶۵ درصد از مردم آمریکا همچنین در خصوص شتاب زدگی ترامپ در استفاده از نیروی نظامی ابراز نگرانی کرده اند. 78 درصد مردم علاقه مند به حل و فصل بحران های ایران و آمریکا از طریق ابزارهای دیپلماتیک هستند.

نگاهی به هزینه هنگفتی که تاکنون آمریکایی ها برای جنگ هزینه کرده اند به وضوح دلیل مخالفت مردم آمریکا با جنگ را مشخص می کند. بررسی نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داده که دخالت آمریکا در عراق و افغانستان ۴.۷ تریلیون دلار معادل ۱۳۰ برابر بودجه سال ۹۷ دولت ایران هزینه داشته است. این در حالی است که منابع دیگر هزینه ماجراجویی های نظامی آمریکا در خاورمیانه از 1 تا 1.8 تریلیون دلار برآورد شده است.

از اوایل قرن جدید تاکنون آمریکا به ادعای ترامپ عددی معادل 7 تریلیون دلار فقط در خاورمیانه هزینه کرده است. هزینه ای که حالا پس از گذشت دو دهه مشخص شده دستاوردهای مدنظر آمریکا را محقق نکرده است. این البته در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست بارها برای رد رقم مورد ادعای ترامپ، به نتایج یک پژوهش دانشگاهی اشاره کرده که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان را برآورد کرده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز چند ماه پیش در گزارشی اعلام کرد که جنگ‌های افغانستان، عراق و سوریه از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون معادل یک و نیم تریلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه داشته است.

بسیاری از صاحب نظران آمریکایی بر این باورند چنانچه دولت آمریکا هزینه گزاف و بی نتیجه ای که در عراق کرد را انجام نمی داد این پول صرف رشد و توسعه اقتصادی آمریکا می شد و وضعیت امروز آمریکا خیلی بهتر از این بود.

اگر جنگ طلبی آمریکا در برابر  شهروندان آمریکایی اتقاق نمی افتاد بدون تردید امروز مردم آمریکا مالیات کمتری می پرداختند و سطح رفاه اجتماعی آنان در این کشور نیز نسبت به وضعیت فعلی بهتر می بود. از سوی دیگر مسلما سود حاصل از فروش تسلیحات  به جیب مردم باز نمی گردد، بلکه این شرکت های تسلیحاتی آمریکایی هستند که روز به روز سود بیشتری به دست می آورند.

جنگ اگرچه به نفع آمریکا نیست اما مافیای جهانی سلاح و کارخانجات اسلحه سازی آمریکا هیجگاه از آغاز جنگ ناراحت نمی شود. آمار و ارقامی که بالاتر به آن اشاره شد به جز هزینه سرسام آوری است که آمریکایی ها برای عربستان صعودی و اسرائیل و چند کشور دیگر انجام داده اند.

الیزابت وارن، سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در واکنش به حمله انتقام‌جویانه ایران در حساب توئیتری خود نوشته است: مردم آمریکا خواستار جنگ با ایران نیستند. مایکل مور، فیلمساز برجسته آمریکایی هم در توییتر خود نوشته است ایران قصاص خود را آغاز کرد.

جنگ افروزی دولت ترامپ به مذاق بیشتر مردم آمریکا خوش نمی آید و این مساله را می توان از نظرسنجی ها و مواضع بسیاری از مقامات آمریکایی منتقد ترامپ پیش و پس از حمله انتقامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید