امیر تقی خان تجریشی به سلام نو گفت: ما اگر بخواهیم درباره بازار سرمایه صحبت کنیم باید در نظر داشته باشیم که امروز و دیروز ارزش معاملات بالای سه هزار میلیارد تومان بود. این مساله نشان می دهد پارامتر نقد شوندگی بازار به میزان کافی وجود داشته است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: شاخص بورس تهران در معاملات روز گذشته با افت شدید 16 هزار واحدی رو به رو شد به طوری که برخی فعالان بازار سرمایه، خواهان تعطیلی سه‌روزه معاملات بازار سهام شدند. با این همه یک کارشناس بازار سرمایه می گوید روندی که در دو روز اخیر دیده شده نشان از آن دارد که پارامتر نقد شوندگی بازار به میزان کافی وجود داشته است.

امیر تقی خان تجریشی در گفت‌وگو با سلام نو ضمن تحلیل دو روز گذشته بازار بورس اظهار کرد: ما اگر بخواهیم درباره بازار سرمایه صحبت کنیم باید در نظر داشته باشیم که امروز و دیروز ارزش معاملات بالای سه هزار میلیارد تومان بود. این مساله نشان می دهد پارامتر نقد شوندگی بازار به میزان کافی وجود داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با اینکه دیروز فشار فروش در سمت حقیقی ها داشتیم اما حقوقی ها  به حد کافی خریدهای خوبی داشتند. امری که امروز هم ادامه داشت و باعث شد حقیقی ها هم بعد از روز گذشته و شروع بازار به این جمع بندی برسند که حمایت از بازار جدی است. همین باعث شده آنها نه تنها فروشنده نباشند بلکه در یک سری از سهم ها هم خریدار بودند.

تجریشی با اشاره به حادثه دردناک شهادت سردار سلیمانی با بیان اینکه فروش ها به واسطه ریسک بالای بازار منطقی و گریزناپذیر بوده است، یادآور شد: باید بپذیریم اتفاق دردناکی بوده و ریسک را بالا برده است. در نتیجه بخشی از این فروش ها کاملا منطقی است. مورد دیگری که قبلا هم زیاد درباره آن صحبت شده بود جنس کسانی است که در حال حاضر در بازار سرمایه گذاری می کنند. بهترین مدل برای افراد عادی سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق سرمایه گذاری در بورس است. کمااینکه شما دیدید در طی خرید های امروز و دیروز خیلی از این صندوق ها باتوجه به نوسان های اتفاق افتاده عملا سود شناسایی کردند اما خیلی از افرادی که تازه وارد هستند و حرفه ای نیستند ممکن است سرمایه خود را به قیمت بسیار پایین در صف فروش عرضه کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن همچنین اظهار کرد: موضوع بعدی که همیشه تاکید می شود رفتن سر سهام هایی است که ارزش ذاتی دارند و قیمت بازاری آنها نسبت به ارزش ذاتی آنها تفاوت معناداری ندارد و اگر هم دارد ارزش ذاتی پایین تر است. در رابطه با این مدل سهم ها عملا در روز گذشته دیدیم نقدشونده بودند . امروز هم برخی سهم های پالایشی و فولادی و معدنی مثبت و نزدیک  صف خرید معامله شدند.

او افزود: طبیعتا سهم هایی که بر اساس شایعه خبر کذب و جوسازی و قیمت سازی رشد کرده بودند قیمتشان روند کاهشی را به خود دید. فراموش نکنیم به هر حال مسائل حل نشده و ریسک هایی که از قبل در بازار وجود داشت کماکان هم وجود دارد. لزوما این مساله ارتباطی هم به بازار سرمایه ندارد. برای مثال ما کسری بودجه داریم. اینکه این کسری به چه شکلی تامین می شود می تواند منجر به تورم و کاهش ارزش ریال باشد که خود این موضوع می تواند بازار سرمایه را تقویت کند. بحث FATF  بحث مهم دیگری است که پذیرش یا عدم پذیرش آن بازار سرمایه را می تواند متحول کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با اشاره به وضعیت بازار بورس در هفته های آتی خاطرنشان کرد: پیش بینی در بحث هایی مثل بازار عملا کاری است که با احتمال خطا باید اتفاق بیفتد و راهی جز پذیرش عدم قطعیت آن نیست. یعنی ما هیچ پیش بینی قطعی در فضایی مثل بازار سرمایه نداریم. با این وجود آنچه مهم است در سهم هایی که ارزش ذاتی دارند ارزش آنها با قیمت بازار یا پایین تر است یا فاصله زیادی ندارد. شرکت هایی معدنی پتروشیمی، شرکت هایی که در بخش فلزات هستند و ... مطمئنا سود خوبی را در بلندمدت و حتی تا انتهای سال جاری برای سهامداران خواهند داشت اما همیشه باید در انتخاب سهم دقت کرد و اگر حرفه ای نیستیم صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب کنیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید