احمد رئیس السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: یک ششم ایرانی ها درد مزمن دارند.

به گزارش سلام نو، احمد رئیس السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با بیان اینکه یک نفر از هر 6 ایرانی درد مزمن دارد و با افزایش جمعیت سالمند، مردم به درجاتی از درد مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: همکاری‌های بین‌رشته‌ای و به کارگیری روش‌های مناسب فیزیکی و دارویی سبب کاهش موثر درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران می شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف طب فیزیکی پیشگیری از مزمن شدن درد های حاد عصبی، اسکلتی و عضلانی در دراز مدت است و این مهم با همکاری با آموزش صحیح بیماران و در برخی موارد کمک گرفتن از سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی از جمله متخصصین ارتوپدی، جراحی اعصاب، نورولوژی، روماتولوژی، درد، روان‌پزشکی، طب ورزشی و نیز همکاران روانشناس، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر و کارشناسان ارتز و پروتز و پرستاری تسهیل می‌شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: با وجود پیشرفت‌ها در ارائه روش‌های کاهش درد، هنوز حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم دچار درجاتی از درد مزمن هستند که این آمار با توجه به افزایش امید به زندگی و جمعیت سالمند در کشور در حال افزایش است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به دلیل ناشناخته بودن نام رشته در بین مردم و حتی برخی پزشکان، از بسیاری از توانمندی و قابلیت‌های تخصصی توانبخشی در مدیریت درد استفاده نشده است؛ در حالی که طب فیزیکی با رویکرد چند جانبه‌گری قابلیت منحصر به فردی برای کاهش درد و مداخلات مربوط به آن دارد.

رئیس السادات  خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد الگو و راهنمایی بالینی بومی شده در رویکرد به دردهای مختلف وجود ندارد، این مساله در کنار نبود پوشش بیمه‌ای مناسب برای انجام برخی مداخلات مربوط به کنترل درد سبب تجویزهای بعضا نامناسب و یا تحمیل هزینه های قابل توجه برای مردم دردمند و خانواده های آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: با افزایش روزافزون ورود متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به حیطه‌های کنترل درد و بهره‌مندی از روش‌های جدید درمانی همچون مدالیتی‌های فیزیکی جدید و به کارگیری تزریقات تحت هدایت تصویربرداری از جمله سونوگرافی، باید ارائه خدمات جامع به بیماران با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

/فارس

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید