اگر قیمت ها واقعی شود، این موضوع مشخص می شود که یک ریال ما در مقابل یک دلار چقدر ارزش دارد. این در حالی است که هم اکنون ارزش ریال در برابر دلار غیر واقعی است.

به گزارش سلام نو، در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت دلار و ایجاد یک ثبات نسبی در بازار ارز هستیم. اما یکی از دلایل این کاهش قیمت آن است که دولت برخی از تخصیص های بی رویه را محدود کرده است.

«محدود» به این معنا که اختصاص ارز دولتی به بسیاری از کالاهای غیر ضروری به تدریج قطع شد، مواردی مانند سفرهای خارجی و نظایر آن ارزبری زیادی دارند که دولت سعی کرده این موارد را کنترل کند. در واقع ارز دولتی فقط باید برای تامین مواد دارویی و مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته دیگر در مورد کاهش قیمت دلار این است که مردم برای حفظ و افزایش سرمایه خود به بازار هجوم نیاوردند و اقدام به ذخیره سازی دلار نکردند. در عین حال تا حدودی هم نحوه عرضه دلار مدیریت شد. همچنین ضربه ای که به ارزش فلزات گرانبها در کشورمان به ویژه طلا خورد، تجربه ای شد که دیگر دست به این کار نزنیم. زیرا ارزش پول ملی کشور بر اساس پشتوانه ریالی، پشتوانه ارزی و ذخایر فلزات گران بها تعیین می شود و از آنجا که این موارد در حال مدیریت شدن است، تقریبا شاهد تثبیت بازار ارز هستیم.

البته ما همچنان امیدواریم که بازار فروش نفت که مهم ترین منبع تامین کننده ارز برای کشورمان است، حفظ شود. در عین حال اگر با یک مدیریت بتوانیم مسیر تحریم ها را راحت تر طی کنیم، شاید این موضوع منجر به کاهش مجدد نرخ دلار شود.

البته در کنار ضرورت کاهش نرخ دلار، موضوع مهم دیگر واقعی شدن قیمت ارز است.  اگر قیمت ها واقعی شود، این موضوع مشخص می شود که یک ریال ما در مقابل یک دلار چقدر ارزش دارد. این در حالی است که هم اکنون ارزش ریال در برابر دلار غیر واقعی است.

اما در مورد کاهش قیمت کالاها به واسطه کاهش نرخ دلار این نکته حائز اهمیت است که هنوز در بازار نسبت به این موضوع مقاومت وجود دارد، اگر روند کاهش قیمت دلار تا دو ماه آینده ادامه بیابد و ثبات در بازار ارز ایجاد شود، مقاومت بازار در مقابل کاهش قیمت ها از بین می رود.

در کنار این موضوع، اقدامات وزارت صمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات در اعمال نظارت های لازم، می تواند بسیار موثر باشد.

*عضو فراکسیون امید مجلس

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید