در پی ارسال نامه اعلام آمادگی «برهم صالح» مبنی بر استعفا، امروز (شنبه) خبر رسید که رایزنی نمایندگان و شخصیت های سیاسی برای برکناری او از سمت رییس جمهوری عراق آغاز شده است.

به گزارش سلام نو، شماری از نمایندگان از جمله فراکسیون های عمده مجلس دنبال جمع آوری امضا برای عزل و برکناری برهم صالح هستند.

تلویزیون «الغدیر» ارگان خبری سازمان بدر به رهبری «هادی العامری» از تشکیلات عضو فراکسیون البنا (سازندگی) نیز امروز با تایید رایزنی ها در این زمینه اعلام کرد که در روزهای آینده سرنوشت رییس جمهوری مشخص خواهد شد.

موافقان برکناری صالح که بیشتر نمایندگان فراکسیون البنا (سازندگی) هستند، رییس جمهوری را به نقص قانون و شانه خالی کردن از مسوولیت معرفی نامزد جدید نخست وزیری عراق متهم می کنند.

اعضای این فراکسیون با داشتن بیشترین نماینده  و به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس هفته گذشته در نامه ای «اسعد العیدانی» را برای نخست وزیری عراق به برهم صالح معرفی کرد، اما رییس جمهوری به علت آنچه اختلاف ها بر سر فراکسیون اکثریت و فشارهای سیاسی نامید از معرفی العیدانی خودداری و روز پنجشنبه در نامه ای به مجلس آمادگی اش را برای برکناری اعلام کرد.

گزارش ها حاکی است که نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون سازندگی رایزنی های خود را برای معرفی جایگزین برهم صالح آغاز کرده اند، برخی خبرها حکایت از این دارد که «فواد حسین» وزیر کنونی دارایی بیشترین شانس را برای جایگزین صالح خواهد داشت.

فواد حسین از کردهای شیعه عراق و نزدیک به حزب دموکرات کردستان مسعود بازرانی است.

طبق قانون، نمایندگان مجلس عراق پس از دریافت نامه استعفای رییس جمهوری، یک هفته مهلت دارند با این درخواست موافقت یا مخالفت کنند.

اعتراض های عراق که از مهر ماه گذشته آغاز شده یک ماه پیش منجر به استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری شد و دولت وی تا تعیین و معرفی فرد جایگزین به دولت پیشبرد امور معروف شد.

با وجود پایان مهلت قانونی معرفی نخست وزیر، اختلاف نظرها و نبود اجماع میان شخصیت های سیاسی و حزبی عراق سبب شده هنوز سرنوشت نخست وزیر جدید این کشور در هاله ای از ابهام باقی بماند./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید