اینکه مایعات موردنیاز بدن کودک در دورانی که تب کرده است،تامین شود بسیار مهم است؛زیرا در صورتی که دمای بدن به دلیل عرق کردن افزایش یابد،آب بدن خارج می شود به همین خاطر به هیچ عنوان نباید نسبت به خطر بی آبی بدن کودک بی اعتنا بود بالاخص اگر تب او همراه با اسهال باشد.

علاوه بر تمامی مشکلاتی که برای کودکان به وجود می آید سوزش ادرار،قرمز شدن پا و تب کردن آن ها نیز باید بسیار جدی گرفته شوند زیرا ممکن است برای کودک مشکلاتی به وجود آورند.در این مطلب به برخی از روش های درمانی برای این سه مورد اشاره کرده ایم.

سوزش ادرار کودک

سوزش ادرار هنگام دفع آن،نیاز به دفع مکرر ادرار و احساس پر بودن مثانه پس از تخلیه،از علائم التهاب مثانه می باشند.این بیماری در اثر باکتری هایی به وجود می آید که در ناحیه مقعد وجود دارند.

اگر این بیماری حتی پس از یک روز هم وجود داشت و ازبین نرفت باید به پزشک مراجعه کرد.گاهی مصرف کردن داروهای حاوی آنتی بیوتیک و آزمایش ادرار لازم می باشد.در این مواقع باید به کودک مقدار مشخصی آب برای نوشیدن داد و او را تشویق کرد که به موقع ادرار خود را دفع نماید و همچنین آموزش کودک و کمک به او در تمیز نگه داشتن ناحیه و خشک کردن آن پس از دستشویی در جلوگیری از بروز آن موثر می باشد از اینرو به آموزش نکات بهداشتی به کودک تاکید می شود و توصیه می شود در صورتی که علائم اینچنینی در کودک مشاهده شد با پزشک مشورت نموده و از تجویز خودسرانه دارو در منزل خودداری شود.

قرمز شدن پای کودک

یکی از حساسیت پوستی در کودکان،کهیر ناشی از استفاده از پوشک می باشد که در ناحیه تماس پوشک با پای نوزاد ایجاد می شود.قرمزی و خشک شدن ناحیه اطراف اعضای تناسلی معمولا با پوسته پوسته شدن پوست همراه می باشد.

این مشکل قرمزی پوست در کودکان ناشی از تعویض نکردن به موقع پوشک خیس و تماس طولانی مدت آن با پوست کودک است.در صورتی که کودک نسبت به برخی صابون ها و مواد شوینده حساسیت داشته باشد این حالت در او ایجاد می شود.

گاهی پوسته ریزی پوست در اثر تجمع سلول های مرده پوست به وجود می آید که بهترین روش برای پیشگیری و یا برطرف شدن قرمزی پای نوزاد،شستشوی آن با آب ولرم است البته باید این نکته را توجه کرد که پس از شستن حتما باید پای نوزاد کاملا خشک شود.

در صورت لزوم حتما باید ناحیه پای کودک با استفاده از روغن های مناسب چرب شود و پوشک نوزاد به طور منظم عوض شده و ناحیه تماس آن با پوست تمیز و خشک گردد.

در صورتی که علائم زیاد باشند و باوجود رعایت نکات فوق،بهبود حاصل نشد حتما لازم است به پزشک مراجعه شود.

تب کودک

اگر دمای بدن کودک به ۳۸ درجه یا بیشتر برسد نشان دهنده ی این است که کودک تب دارد.در این شرایط دماسنج معمولی یا تب سنج در تعیین درجه تب کودک بسیار کمک کننده است.در صورتی که کودک تب کند،با افزایش هریک از درجه دمای بدن او،سرعت سوخت و ساز او نیز ده درصد افزایش می یابد.

هنگامی که کودک تب دارد اشتها ندارد و به تدریج اشتهای خود را ازدست می دهد اما موادغذایی موردنیاز بدن او و همچنین تامین میزان مایعاتی که به طور روزانه نیاز دارد بسیار ضروری ست.

اینکه مایعات موردنیاز بدن کودک در دورانی که تب کرده است،تامین شود بسیار مهم است؛زیرا در صورتی که دمای بدن به دلیل عرق کردن افزایش یابد،آب بدن خارج می شود به همین خاطر به هیچ عنوان نباید نسبت به خطر بی آبی بدن کودک بی اعتنا بود بالاخص اگر تب او همراه با اسهال باشد.

هنگامی که کودک گلو درد دارد مایعات گرم و پرانرژی مانند سوپ آبکی و آب میوه ها مفید است.در تهیه سوپ باید حتما این نکته رعایت شود که مواد را بسیار ریز خرد کرده تا پس از پخت رقیق و نرم شود.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید