درد ادرار معمولاً در مثانه، مهبل و پروستات رخ می دهد. ادرار دردناک، می تواند بسیار آزار دهنده باشد، به خصوص اگر به یک مشکل مداوم تبدیل شود. در این صورت شما باید به پزشک برای رفع مشکل مراجعه کنید. در اینجا پزشکان 5 دلیل اصلی ادرار درد ناک را توضیح می دهند.

1. UTI یا عفونت ادراری

اگر شما مجبور به تخلیه ادرار هستید، اما نمی خواهید، به دلیل سوزش و سختی ادرار کردن این کار را انجام دهید، ممکن است عفونت ادراری (UTI) داشته باشید. اولین چیزی که پس از ادرار دردناک باید به آن توجه کرد، عفونت مجاری ادراری است. این یکی از شایع ترین انواع عفونت است. 50 تا 60٪ از خانم ها در طول زندگی خود، یکبار با آن مواجه می شوند. این بدان معنا نیست که مردان نمی توانند UTI داشته باشند، اما زنان حدود 30 برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا هستند. زیرا مجرای ادراری زن، لوله ای که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند، کوتاه تر از مجرای ادرار مرد است.

UTI یا عفونت ادراری، ممکن است بسیار دردناک باشد و حتی ممکن است، باعث شود شما در پایین شکم خود احساس فشار کنید یا منجر به ضعف، بو یا خون ریزی در ادرار شود.

نحوه درمان، برای درمان فقط به آزمایش ادرار و یک آنتی بیوتیک تجویزی نیاز دارید.

2. عفونت مخمر

مانند UTI ، عفونت  مخمر نیز می تواند باعث درد شود، زیرا نواحی اطراف مجرای ادرار شما حساس شده و پوست به شدت دچار خارش می شود. باز هم، اگر زن باشید، احتمال ابتلای شما به عفونت مخمر بیشتر است. حداکثر 75 درصد از خانمها حداقل یک بار به آن مبتلا می شوند، اما مردان نیز در صورت عدم مصرف آنتی بیوتیک در معرض خطر هستند.

نحوه درمان، کرم های ضد قارچ بدون نسخه مانند Monistat برای خانم ها یا Lotrimin AF برای آقایان تجویز می شود. اگرچه ممکن است برای از بین بردن عفونت به یک داروی خوراکی تجویز شده مانند فلوکونازول نیز نیاز داشته باشید.

3. سندرم مثانه دردناک

اگر روزانه بیش از 8 بار  بار به توالت می روید، این می تواند نشانه سیستیت بینابینی یا  سندرم مثانه دردناک باشد.

نحوه درمان، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراقب مصرف غذاهای تند و اسیدی باشید. ممکن است شما نیاز به دارو یا روش های اضافی مانند تزریق بوتاکس، طب سوزنی، به عنوان یک محرک عصب ساکرال برای کاهش علائم خود داشته باشید.

4. STI

عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند باعث ادرار دردناک شوند. در حالی که ابتلا به STI می تواند استرس زا باشد، درمان آن کاملاً ساده است.

نحوه درمان،  آزمایشات لازم را انجام دهید، تا به طور قطع به علت مشکل پی ببرید. این موضوع را با شریک زندگی خود درمیان بگذارید و مدتی رابطه جنسی را محدود کنید و آنتی بیوتیک مصرف کنید.

5. سنگ مثانه

ادرار غلیظ می تواند متبلور شود و به سنگ تبدیل شود. این می تواند مثانه شما را تحریک کرده یا جریان ادرار را مسدود کند و در نتیجه ادرار دردناک ایجاد شود. این اتفاق در مردان بیش از 50 سال بیشتر از زنان اتفاق می افتد، زیرا با افزایش سن، پروستات نیز بزرگتر می شود.

نحوه درمان، برای دفع سنگ های کوچک مثانه، ممکن است لازم باشد که فقط آب زیادی بنوشید، اما در صورت بزرگ بودن سنگ ها باید عمل جراحی انجام دهید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید