پیروزی بزرگی که محافظه کاران بریتانیا به دست آورده اند در چهل سال اخیر بی سابقه بوده است. آنها قادر خواهند بود به تنهایی دولت مورد نظر خود را تشکیل دهند و در این بین باید منتظر خروج زودهنگام بریتانیا از اتحادیه اروپا و در ادامه آن انزوای لندن در اروپا باشیم. انزوایی که البته نزدیکی بیشتر با آمریکا را منجر می شود.  

سلام نو – سرویس بین الملل: نتایج انتخابات بریتانیا بیش از آنکه نخست وزیر آینده بریتانیا را مشخص کند از آن رو مهم بود که تعیین تکلیف برگزیت در گروی آن بود. برگزیتی که در یک سال گذشته همواره مهم ترین بحث در محافل سیاسی بریتانیا بوده است.

به گزارش سلام نو، در پی برگزاری انتخابات بریتانیا حزب محافظه کار توانست با نتیجه ای خارق العاده یک پیروزی تاریخی را به دست آورد. این پیروزی در حالی به دست آمد که هیچ کدام از نظرسنجی ها چنین پیروزی قاطعی را پیش بینی نمی کردند.

بوریس جانسون  نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار حالا دیگر می تواند سیاست های تند خود در قبال اتحادیه اروپا را پیاده سازی کند. او حالا اکثریت قاطع حزبش را پیروز انتخابات می بیند. او گفته است نتیجه این انتخابات «حکم محکمی برای اجرای برگزیت» و خروج از اتحادیه اروپا است.

اگرچه بسیاری در ذهن خود  می پنداشتند جایگاه حزب کارگر تقویت شده اما واقعیت این است که در عمل این طور نبود و نتایج انتخابات برای جرمی کوربین و دیگر اعضای حزب کارگر خیلی گران تمام شد.

رهبر حزب کارگر، جرمی کوربین سیاستمدار پیر چپ گرای بریتانیایی فکر نمی کرد با این نتیجه رهبری این حزب را ترک کند. او با بیان اینکه تا زمان بحث و بررسی در مورد نتیجه رای گیری و سیاست آینده حزب از سمتش کنار نخواهد رفت، اظهار کرده من هدایت حزب را دیگر در هیچ انتخاباتی برعهده نخواهم داشت. در واقع شکست سنگین حزب کارگر در این انتخابات را باید پایان رویای کوربین در مسیر چپ گرایی در بریتانیا دانست.

جرمی کوربین 70 ساله در سال 2015 زمانی که هیچکس تصور نمی کرد او به رهبری حزب کارگر دست پیدا کند به این عنوان رسید و در این مدت توانست بسیاری از اقشار جوان را به سمت حزب متبوعش جلب کند. در این بین تجار و سرمایه گذاران از مخالفان اصلی کوربین بودند. به باور آنها کوربین مارکسیست خطرناکی است که روی کار آمدنش به معنای آشفتگی در اقتصاد بریتانیا است. از سوی دیگر یهودیان هم دل خوشی از کوربین نداشتند چرا که آنها معتقد بودند جرمی کوربین با اتخاذ مواضع  دوپهلو در قبال یهودیان بستر یهودی ستیزی را در حزب کارگر افزایش داده است. مشخصا در انتخابات اخیر مقامات اسرائیل خوشحالی خود از شکست کوربین و حزب کارگر را پنهان نکرده اند.

اگرچه این سیاستمدار کهنه کار توانسته برای دهمین بار از حوزه انتخابیه ایزلینگتون در شمال لندن به مجلس عوام راه یابد با این حال شکست سنگین حزبش مسیر را برای اجرای برنامه محافظه کاران هموار کرده است. بوریس جانسون پس از پیروزی در انتخابات انگلیس اظهار کرد، این کشور بی‌چون و چرا در ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هم در واکنش به پیروزی حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا در انتخابات پارلمانی این کشور نوشته است: به نظر می‌رسد که در بریتانیا پیروزی بزرگی برای بوریس به دست آمده است.

پیروزی بزرگی که محافظه کاران بریتانیا به دست آورده اند در چهل سال اخیر بی سابقه بوده است. آنها قادر خواهند بود به تنهایی دولت مورد نظر خود را تشکیل دهند و در این بین باید منتظر خروج زودهنگام بریتانیا از اتحادیه اروپا و در ادامه آن انزوای لندن در اروپا باشیم. انزوایی که البته نزدیکی بیشتر با آمریکا را منجر می شود. ضمن اینکه شواهد و قرائن حاکی از آن است که حزب کارگر یک خانه تکانی اساسی در پیش داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید