یکی از فرماندهان اسبق انگلیس هشدار داد که ارتش این کشور در ضعیف‌ترین وضعیت نظامی از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد و اگر وارد جنگ شود با «مشکلات بزرگ» مواجه خواهد شد.

هشدار مقام نظامی سابق انگلیس درباره وضعیت نظامی این کشور

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، ریچارد کمپ که تا سال ۲۰۰۶ در ارتش انگلیس خدمت می‌کرد، بر این باور است که وضعیت نظامی این کشور به قدری تحلیل رفته است که برای مبارزه با یک کشور دشمن مجهز مانند روسیه با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

او که فرماندهی نیروهای انگلیس در افغانستان را برعهده داشت، به نشریه «آی» گفت که شمار سربازان در ارتش، «حتی از دوران جنگ در افغانستان، زمانی که ما برای مبارزه نیروهای کافی نداشتیم، به طرز چشمگیری کاهش یافته است؛ و این در برابر دشمنی بسیار متفاوت بود که اصلا به روس‌ها که ممکن است در آینده با آنها درگیر شویم، شباهت ندارد.»

این مقام نظامی اسبق انگلیس یکی از مشکلات عمده را «مقدار مهمات توپخانه» دانست و گفت: جنگ اوکراین نشان داد که اوضاع توپخانه ما تا چه اندازه افتضاح است درحالی که درصورت بروز جنگ باید بتوانیم روزانه هزاران گلوله توپ شلیک کنیم. وی هشدار داد: «شما نمی توانید این چیزها را یک شبه بسازید، باید انبارهای بزرگ مهمات داشته باشید که ما نداریم.»

به گفته کمپ انگلیس «مقادیر زیادی» تسلیحات به اوکراین ارسال کرده و باید انبار مهمات خود را سریع‌تر ترمیم کند. وی افزود که بخشی از مشکلات ارتش به فرآیندهای تدارکاتی وزارت دفاع برمی‌گردد و «پول زیادی هدر می رود» که باید اصلاح شود.

این افسر اسبق ارتش انگلیس ادامه داد: من می گویم قطعاً از زمان جنگ جهانی دوم، ارتش بریتانیا به اندازه امروز ضعیف نبوده است و به‌نظرم ما حتی توانایی جنگیدن مانند جنگ اول خلیج فارس و یا فالکلند را نداریم. ما فاقد موشک‌های بالستیک هستیم، کمبود سامانه دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک داریم و تقریباً در هر قابلیت رزمی که فکرش را بکنید، کمبود داریم.»

اوضاع وخیم ارتش انگلیس این روزها در سطح رسانه‌ها خبرساز شده است. شبکه خبری اسکای چندی پیش به نقل از منابع دفاعی انگلیس گزارش داد که ارتش این کشور از نگاه آمریکا دیگر به عنوان یک نیروی جنگی سطح بالا تلقی نمی‌شود.

طبق یافته‌های این شبکه خبری، اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس «در عرض چند روز» تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و هلیکوپتر به میدان بیاورد.

بر اساس این گزارش حدود ۳۰ درصد از نیروهای بریتانیایی که آمادگی بالایی دارند، نیروهای ذخیره هستند که قادر به بسیج در چارچوب زمانی ناتو نیستند. بخش بزرگی از ناوگان خودروهای زرهی ارتش انگلیس هم بین ۳۰ تا ۶۰ سال پیش ساخته شده‌ و برنامه‌ای برای جایگزینی کامل آنها هنوز تدارک دیده نشده است.

این درحالیست که طبق گزارش اسکای نیوز، قدرت‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان بودجه نظامی خود را در پی جنگ اوکراین به‌طور قابل توجهی افزایش داده‌اند. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که پوتین در حال جنگ با غرب و ناتو است؛ اما نخست وزیر انگلیس فقط می‌خواهد این مشکل برطرف شود و حاضر به افزایش بودجه نظامی نیست.

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که هزینه‌های دفاعی این کشور را ۱۶ میلیارد پوند افزایش می‌دهد که بالاترین رقم پس از پایان جنگ سرد است. اما مقام های دفاعی انگلیس به شبکه خبری اسکای اعلام کردند که افزایش افسارگسیخته تورم و کاهش ارزش پوند مانع اجرای این طرح شده‌ است.

رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس چندی پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی وضعیت ارتش این کشور را از نظر مهمات و نیروی انسانی بشدت وخیم توصیف کرد و هشدار داد که از ۹۰۰ تانک در دو دهه پیش، فقط ۱۴۸ دستگاه باقی‌مانده است. به گفته وی اغلب ماشین‌آلات جنگی هم، بالای ۲۰ و بعضا ۵۰ سال قدمت دارند و طی این مدت به‌روز رسانی نشده‌اند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، با اتخاذ مواضع ضد روس، ارسال تسلیحات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه، به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور به تازگی موافقت خود را با ارسال تانک‌های پیشرفته چلنجر ۲ به اوکراین هم اعلام کرده است؛ اما مقام های نظامی این کشور هشدار داده‌اند که با توجه به شرایط موجود، تصمیم دولت ارتش را تضعیف می‌کند و توانایی آن را برای مقابله با روسیه کاهش می‌دهد.

گفتنی است که جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندین بار برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرده است. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب می‌گوید زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید