فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد مؤتمن و تهیه‌کنندگی امیرحسین آشتیانی‌پور از ۱۵ آبان ۱۳۹۸ به عنوان اولین کمدی پاییز اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است و بازیگرانی همچون امین حیایی، بهرام افشاری، پوریا پورسرخ، لیندا کیانی، آناهیتا درگاهی، مانی حقیقی و ... در‌آن به ایفای نقش پرداخته اند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه کنندگی امیر حسین آشتیانی پور که از ۱۵ آبان ۱۳۹۸ به عنوان اولین کمدی پاییز اکران خود را در حالی در سینماهای کشور آغاز کرده است که در هفته گذشته پس از یک هفته اکران و با داشتن ۱۰۵ سالن سینما توانسته بود با فروش هفتگی ۰۰۰ / ۱۰۵ / ۰۴۹ / ۱  دست یابد، حال پس از گذشت ۲ هفته از اکران و ۱۲۵ سالن به فروش هفتگی ۰۰۰ / ۵۲۹ / ۹۲۰ و فروش کل ۰۰۰ / ۵۹۰ / ۰۱۴ / ۲ دست یافته است.

اگر فیلم «چشم و گوش بسته» در شرایطی بهتر اکران می شد حتماً با استقبال بیشتر تماشاگران مواجه می شد، اما همزمانی اکران آن با اکران دو فیلمی که اصطلاح توقیف شده را یدک می کشند و همچنین مصادف شدن اکران آن با شروع نا آرامی و شلوغی های کشور در پی افزایش قیمت بنزین و قطع اینترنت از سوی دیگر، علاوه بر لغو بسیاری از برنامه‌های فرهنگی از جمله اکران‌های مردمی چند فیلم در چند سینما موجب شد فروش سینما در سه روز اول هفته، کاهشی حدودا ۹۰درصدی را تجربه کند و به تبع آن از میزان فروش این فیلم کاسته شد، حتی لطمه ای که اضافه شدن مجدد فیلم توقیف شده «خانه پدری» به لیست اکران، از ظرفیت اکران بقیه فیلم‌ها کاسته می‌شود و بی تاثیر در روند فروش یک فیلم نخواهد بود، به یک‌باره به ناوگان اکران اضافه می‌شوند.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «مطرب» / فیلم مطرب یک فیلم تمام عیار از سینمای فیلم فارسی است

مخاطب «چشم و گوش بسته» باید این نکته را بداند که قرار نیست در پایان فیلم ذهنش درگیر سوال شود و پیامی در پایان فیلم به او داده شود، این فیلم صرفاً یک طنز موقعیت است که بر اساس زندگی یک نابینا و ناشنوا شکل می گیرد و صرفاً قرار است که مخاطب در ساعتی که داخل سینما است سرگرم باشد.

فیلم «چشم و گوش بسته» بر عکس شروع خوبش پایان بندی بدی دارد، و دلیل اصلی و احتمالی آن تلاش دم دستی کارگردان برای ساخت قسمت بعدی فیلم است و با کمک گرفتن از عشق خام شکل گرفته بین امین حیایی و لیندا کیانی به طریقی سعی می کند پایان فیلم را باز بگذارد تا دستش برای تولید قسمت دوم این فیلم در صورت فروش خوب در گیشه ادامه دهد.

چشم و گوش بسته در نهایت فیلم بدی نیست و در سینمای تجاری و کمدی ایران که شدیداً در گیر ابتذال می شوند و در متن آن برای خنداندن تماشاگر از شدیدترین شوخی های جنسی بهره می گیرند و بی حیایی را تا حدی پیش می برند که بیننده از تماشای فیلم خجل می شود و شاید در مقطعی حتی سالن سینما را ترک کند، اما در آخرین اثر موتمن نه به کسی توهین می کند و نه آن سمت آب ها را مدینه فاضله نشان می دهد و به راحتی با کمک موقعیت های طنزی که دو بازیگر اصلی فیلم یعنی امین حیایی در نقش یک ناشنوا و بهرام افشاری در نقش یک نابینا، لبخند را بر لب های تماشاگر می آورد.

خطر اسپویل داستان

داستان در یک روز از صبح تا عصر روایت می‌شود و دو کاراکتر اصلی فیلم از صبح درگیر ماجرایی می‌شوند که در آن بی‌گناهند و در یک نصفه روز تلاش می‌کنند تا بی‌گناهی خود را ثابت کنند وهر طور شده خودشان را از مخمصه خلاص کنند، اما این کار برایشان دشوار است، چون یکی از آنها صحنه قتل را ندیده چون نابینا است و دیگری که صحنه را دیده نمی‌تواند اطلاعاتی بدهد چون ناشنوا است، فیلم قصه دو شخصیت که یکی نابینا و دیگری ناشنواست را روایت می‌کند به اشتباه در موقعیتی ناخواسته گرفتار می شوند که آنها را متهم به یک قتل می کند و شخصیت ناشنوا با بازی امین حیایی مغازه فروش لوازم آرایشی دارد،وی نمی شنود اما قابلیت لب خوانی بالایی دارد، یک روز مردی سراسیمه به مغازه او می‌آید و کیفی فلزی را در آن‌جا پنهان می‌کند، سپس زنی با چهره اغواگر و چرم پوش با بازی آناهیتا درگاهی با شلیک گلوله او را به قتل می‌رساند، منتهی حیایی نمی‌شنود و در نتیجه دیر متوجه می‌شود و فقط لحظه آخر کفش‌های چرمی زن را می‌بیند، از سوی دیگر شخصیت نابینا با بازی بهرام افشاری صدای گلوله را می‌شنود، او نیز نمی بیند ولی در عوض حس بویایی خوبی دارد و بوی عطر زن را حس می‌کند، در شرایطی که این دو با جنازه رو به رو می‌شوند، پلیس سر می‌رسد و به اشتباه آن‌ها را دستگیر می‌کند و ...

« چشم و گوش بسته » نمونه ایرانی شده فیلم «شر نبین، شر نشو» (see no evil hear no evil) ساخته «آرتور هیلر» است که در سال 1989 با بازی «جین وایلدر» و «ریچارد پریور» ساخته شده است که در آن یکی از دو شخصیت اصلی کور است و نمی‌بیند و دیگری کر است  و نمی‌شنود، هر دو شخصیت به به شدت به یکدیگر نیاز دارند و نمی‌توانند بدون یکدیگر حتی قدمی پیش بروند و فقط باهمکاری یکدیگر است که موفق می‌شوند مشکلات را حل کنند و زنده بمانند.

موتمن در فیلم «چشم و گوش بسته گاهی هم ادای دینی به فیلمهای بزرگ و جریان ساز هالیوود مانند «پالپ فیکشن» داشته است، به عنوان مثال محتوای کیف تا آخر هم معلوم نمی‌شود، هر بار که در کیف باز می‌شود، دوربین ری‌اکشن شخصیت‌ها را نشان می دهد و نور سبزی که از کیف ساطع می‌شود سبب می‌شود تا احتمال دهیم الماسی نایاب درون کیف است.

کمدی فیلم گاهی کلامی است و گاهی نزدیک شبیه کمدی های اسلپ استیک است، بهرام افشاری که شخصیت نابینا را ایفا می کند به طور متوالی زمین میخورد و تعداد این زمین خوردن ها به قدری تکرار می شود که باعث کاهش تاثیر گذاری آن می شود و مخاطب ممکن است با خود فکر کند دیگر چقدر به زمین خوردن یک فرد کور بخندم؟ همین موضوع لحظات کمیک دیگررا هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود فیلم ازبالانس مناسب یک کمدی خارج شود.

فیلم «چشم و گوش بسته» پانزدهمین اثر فرزاد موتمن در مقام کارگردانی و یک کمدی اکشن با حال و هوای فانتزی است که تجربه جدیدی در کارنامه کاری این فیلمساز محسوب می‌شود، شاخص ترین اثر این کارگردان که یکی از بهترین عاشقانه‌های سینمای ایران و یکی از محبوب ترین فیلم های سینمای ایران تا به امروز نیز بوده، فیلم «شب های روشن» است که اقتباسی آزاد از رمان «شب های روشن» نوشته «داستایوفسکی» می باشد.

فرزاد موتمن ۳ بار برای فیلم های شب های روشن، خداحافظی طولانی، آخرین بار کی سحر را دیدی؟ در جشنواره بین المللی فیلم فجر کاندید دریافت سیمرغ شد، اما هیچ بار موفق به دریافت این جایزه نشده است.

موتمن که ساخت فیلم های ماندگاری همچون شب های روشن، سایه روشن، باج خور، صداها و ... را در کارنامه کاری خود دارد،‌ در این فیلم به سراغ سوژه کمدی اکشن در فضای فانتزی رفته است، او که فضای فانتزی را در فیلم «پوپک و ماشالله» تجربه کرده بود، در فیلم «چشم و گوش بسته» سراغ قصه ای رفته که این روزها سینمای ایران را احاطه کرده است، روایت یک قصه طنز به همراه شوخی های جنسی که در بیشتر فیلم های گیشه پسند این روزها جواب داده است.

فرزاد موتمن که جز کارگردان های با سواد سینما و همانند فریدون جیرانی واقف بر تاریخ سینما است، همزمان با فعالیت در مقام کارگردان در سینما در دانشگاه سوره، پارس و همچنین خیلی از آموزشگاه ها به تدریس مشغول است و در این فیلم بر عکس فضای سابق فیلم هایش که فضای هنری و امضای کارگردان را در کارهایش شاهد بودیم، سراغ فیلمنامه ای طنز رفته است، هرچند که خودش پیشتر در مصاحبه هایش اعلام کرده بود که « من کارگر سینما هستم و هر فیلمنامه ای که به من داده شود من آن را تولید خواهم کرد.

از نکات جالب توجه این فیلم که در تماشای تیتراژ مخاطب با آن برخورد می کند، حضور «نیما حسنی نسب» منتقد سینما در مقام مجری طرح پروژه است.

نقد فیلم «هزار تو» / کپی برداری نادرست از سینمای فرهادی

قرارداد فیلم «بیست وسه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری در گروه باغ کتاب بعد از اکران  «چشم و گوش بسته» ساخته فرزاد موتمن ثبت شده است و بزودی پس از پایان اکران فیلم «چشم و گوش بسته» فیلم «۲۳ نفر» جایگزین آن خواهد شد.

خلاصه داستان :

مردی توسط یک زن تبهکار کُشته می‌شود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت می‌کنند، یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند.

عوامل فیلم «چشم و گوش بسته»

کارگردان: فرزاد موتمن

تهیه‌کننده : امیرحسین آشتیانی‌پور

نویسنده : هما بذرافشان

بازیگران : امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، پوریا پورسرخ، مانی حقیقی و ...

موسیقی : بابک میرزاخانی

فیلم‌برداری : محمدرضا سکوت

تدوین : عماد خدابخش

توزیع‌کننده : فیلم آفرین

تاریخ‌های انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸

مدت زمان : ۹۳ دقیقه

تیزر فیلم «چشم و گوش بسته»

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید