برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب در فص سرما باید  با قراردادن پشم‌شیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایق‌کردن لوله‌های سطحی از یخ زدگی جلو گیری کرد و در صورت بروز این مشکل با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان تهران تماس بگیرید.

هنگام یخ زدن کنتور آب چکار کنیم؟

به گزارش سلام نو، کاهش دما و موج سرما در کشور ضرورت رسیدگی به کنتورهای آب را دو چندان کرده و مشترکان باید نکاتی را در راستای جلوگیری از یخ زدن این کنتورها و ترکیدگی انشعاب آب، انجام دهند.

از ابتدای هفته جاری شاهد آغاز بارش برف و باران و کاهش دما در نقاط مختلف کشور بودیم که ممکن است باعث یخ زدگی کنتورهای آب و در نهایت قطع شدن آب مشترکان شود. در این راستا با قراردادن پشم‌شیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایق‌کردن لوله‌های سطحی می‌توان از یخ‌زدگی انشعاب و کنتور تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

مشترکان باید در صورت مشاهده یخ‌زدگی از حرارت دادن مستقیم و یا ریختن آب جوش روی کنتور و یا شبکه آب داخل ساختمان و یا بر افروختن آتش در مجاورت تاسیسات آبی خودداری کنند. در صورت بروز مشکل یخ‌زدگی با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان تهران تماس بگیرند تا گروه‌های عملیاتی در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

گروه‌های عملیاتی آبفای استان تهران با استفاده از تجهیزات کامل همچون دستگاه یخ‌زدای انشعاب آب، آمادگی کاملی برای رسیدگی به مشکلات احتمالی دارند. دستگاه‌های یخ‌زدا با استفاده از مخزن آب، دمای آب داخل لوله را به میزان مورد نیاز افزایش می‌دهند و پس از آن با استفاده از خط اصلی، آب گرم به داخل کنتور و یا شیر انشعاب فرستاده می‌شود تا یخ موجود در لوله و کنتور بدون آسیب‌زدن به آن‌ها آب شود.

در تهران در خانه‌هایی که جهت شمالی دارند به دلیل افزایش دمای هوا احتمال یخ زدگی کنتور بیش‌تر است و باید کنتور را با پوشال و پارچه بپوشانند تا گرم شود.

کهنه و نو بودن منازل مسکونی هیچ ربطی به یخ‌زدگی کنتورهای آب ندارد. جنس لوله‌های آب به گونه‌ای است که یخ نمی‌زند و فقط حوضچه نگهداری کنتور به دلیل وجود رطوبت یخ می‌زند. طبق آیین‌نامه اگر مشترکان از تاسیسات آب نگهداری نکنند در صورت بروز مشکل باید خسارت را پرداخت کنند.

اگر کنتور آب یخ زد چه کنیم

اولین و بهترین راهکار برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور و لوله های روکار که در فضاهای بیرونی قرار دارند، پوشاندن روی آنها با الیاف های عایق، مانند پشم شیشه است. در صورت عدم دسترسی به پشم شیشه می توان از پارچه های ضخیم نیز استفاده نمود و روی شیر آب و لوله ها و کنتور را به طور کامل پوشاند. در مجموع احتمال ترکیدن کنتورهای آب بر اثر یخ زدگی جدی است، پس مسئله را شوخی نگیرید.

اگر کنتور اب یخ بزند چه باید کرد

با توجه به اینکه آب در حال جریان دچار یخ زدگی نمی گردد، در نتیجه می توان با باز گذاشتن شیر آب از یخ زدگی در زمستان و هوای سرد جلوگیری نمود. کافیست آب به صورت قطره قطره از شیر خارج شود تا مانع از یخ زدگی گردد. اگر باز هم کنتور شما یخ زد از هرگونه اقدام خطرناک و غیرطبیعی جلوگیری کنید.

با لوله یخ زده چه کنیم؟

یکی از آسان ترین و بهترین راهکارها برای باز کردن لوله یخ زده پلاستیکی و فلزی، باز کردن شیر آب است. پس از تشخیص محل یخ زدگی لوله، شیر نزدیک به آن نقطه را باز کنید تا جریان آب به مرور به یخ فشار وارد کرده و آن را آب کند.

حرارت دادن به بخش هایی از لوله هایی که دچار یخ زدگی شده اند از دیگر راهکارهای کاربردی در این زمینه است. برای این منظور می توان پارچه های حوله ای را گرم کرد و چندین مرتبه و به طور مکرر روی لوله قرار داد. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از آب داغ برای انجام اینکار استفاد نکنید، چون تغییر ناگهانی دما منجر به ترکیدگی لوله یخ زده خواهد شد.

در برخی از مواقع بخاطر زیاد بودن قطر یخ درون لوله، باز کردن آن با پارچه گرم بسیار زمان بر است و کار آسانی نخواهد بود. در این شرایط می توان از سشوار استفاده نمود تا مسیر عبور آب در لوله، باز شود. همان طور که اشاره شد، تغییر دما در لوله نباید به صورت ناگهانی باشد و به همین خاطر سشوار را باید حدود ۱۰ سانت از لوله فاصله دهید. علاوه بر این، می توان در اتاق یا محل یخ زدگی لوله بخاری روشن کرد تا دمای محیط افزایش پیدا نموده و به مرور لوله یخ زده باز شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید