پس از گرانی ارز در ماه های اخیر سفرهای خارجی بسیار کم شد و سفرهای داخلی با هواپیما هم ریزش چشمگیری را تجربه کرد.

به گزارش سلام نو، شاید بتوان گفت بیشترین رکود در پی افزایش قیمت دلار در این چند ماهه متوجه صنعت گردشگری شده است. با توجه به ارتباط مستقیم نرخ هتل، ویزا و بعضا نرخ پرواز، نرخ تورهای خارجی 3 الی 4 برابر شد و با توجه به اینکه سفر به عنوان نیاز ثانویه شناخته می شود استقبال از تورهای خارجی به شدت کاهش یافت.(طبق صحبت با چندین آژانس مسافرتی در تهران مسافران خارجی ریزش بیش از 70 درصد داشته است.) این رکود بسیاری از آژانس های مسافرتی را ورشکست و با خاک یکسان کرد و مابقی را تا مرز ورشکستگی برده است. البته این مسئله به تورهای داخلی خیلی آسیبی نرساند و بعضا در برخی مسیرها استقبال نسبت به قبل بیشتر شده است.

تور کیش، نه رونق و نه رکود!

در روزهای ابتدایی افزایش ناگهانی قیمت ارز، استقبال از تور کیش به شدت کاهش یافت و رکود این تور در حد تورهای خارجی مانند استانبول بود. اما با گذشت زمان و ثابت شدن نرخ پرواز و هتل و همچنین افزایش نجومی نرخ تورهای خارجی، نگاه مسافران بیشتر متوجه تورهای داخلی شد. البته در ابتدا ایرلاین ها نرخ پروازها را به شدت بالا بردن (به عنوان مثال نرخ پرواز مشهد-اهواز-مشهد نزدیک به 2 میلیون تومان رسید!) اما با عدم استقبال مسافران مجبور به کاهش نرخ ها شدند.

البته پدیده‌ایی به نام عادت کردن به وضع موجود که ما دچار آن شدیم هم در این امر بی تاثیر نبوده است! با توجه به بررسی های صورت گرفته میزان استقبال از تور کیش نسبت به سال قبل چندان تغییری نکرده است.

تور قشم همیشه تابع تور کیش بوده است!

با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی یکسان جزایر کیش و قشم، میزان استقبال گردشگران از هر دو جزیره مشابه بوده است با این تفاوت که مسافران تورهای قشم به مراتب کمتر از تورهای کیش است. دلیل این امر هم نداشتن امکانات لازم و آلودگی محیطی قشم نسبت به کیش است.هر چند به شخصه قشم را ترجیح می دهم چرا که دارای طبیعتی بکرتر و زیباتر از کیش است.

نوسان نرخ تور قشم در طی سال مانند تور کیش می باشد تورهای قشم هم به صورت هوایی و هم زمینی با قطار برگزار می شود. برای کسانی که می­خواهند کمتر هزینه کنند، تورهای زمینی قشم به صرفه تر است. در سفر زمینی به قشم ابتدا با قطار تا بندر عباس باید سفر کنید و مسیر بندرعباس-قشم-بندرعباس را با کشتی و لنج طی کنید.

قطار جان تورهای مشهد رو نجات داده است!

استقبال از تورهای هوایی مشهد بعد از افزایش نرخ ارز به شکلی محسوسی کاهش یافته است و عموما به سمت سفر با وسایل شخصی و قطار پیش رفته است. از این رو آژانس های مسافرتی بیشتر به سمت برگزاری تورهای مشهد با قطار رفته اند. کاهش استقبال تا جایی پیش رفت که تمام پروازهای چارتر مشهد-تهران در حال لغو شدن بود. /دیجیتو

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید