۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 33711725

ایالت‌های کوئینزلند و نیوساوت ولز در شرق استرالیا به علت آتش‌سوزی فجیع در آن مناطق در شرایط اضطراری قرار گرفتند.

به گزارش سلام نو، منابع خبری گزارش دادند: ایالت های کوئینزلند و نیوساوت ولز در شرق استرالیا امروز دوشنبه  به علت وقوع آن چه مسئولان منطقه به عنوان آتش سوزی فاجعه بار و وسیع نام بردند، در شرایط اضطراری فرو رفتند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: در حالی که سیدنی پرجمعیت ترین شهر استرالیا از بدترین تعطیلات آخر هفته اجتناب کرده است ، دمای هوا در حدود 34 درجه سانتی گراد است و وزش باد شدید و خشکی در منطقه سبب گسترش شعله های آتش شده است.

سیدنی با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت توسط مناطق وسیعی از علف زارها و مراتع پوشیده شده و همین امر نگرانی ها را از گسترش آتش در اطراف این شهر افزایش داده است..

براساس گزارش رسانه های استرالیایی مسئولان اداره آتش نشانی در نیو سات ولز برای اولین بار در یک دهه گذشته بالاترین زنگ خطر را  دراین منطقه به صدا در آورده اند.

قانونگذران استرالیایی در وضعیت اضطراری اختیارات گسترده ای به  آتش نشانان برای کنترل منابع دولتی ، تخلیه نیروها اجرای خاموشی های اضطراری  به مدت 7 روز در منطقه برای رفع بحران داده اند.

طبق این گزارش صدها نفر از مناطقی تخلیه شده اند که براساس پیش بینی هواشناسی با وزش بی سابقه بادهای گرم و خطرناک  در 24 ساعت آینده روبه رو خواهند شد.

براساس این گزارش صدها مامور آتش نشانی در مناطق درگیر درتلاش برای خاموش کردن شعله های آتش هستند اما 400 مأمور دیگر آتش نشان  برای کمک به مردم ،مقامات محلی  و همکاران خود از ایالت همسایه ویکتوریا وارد مناطق درگیر شده اند.

براساس این گزارش تاکنون دهها مدرسه و مراکز آموزشی تعطیل شده اند و فردا نیز قرار است 100 مدرسه دراین مناطق تعطیل شوند.

علاوه براین آتش سوزی ها تأثیر مخربی بر حیات وحش استرالیا داشته و آتش نشانان برای نجات حیوانات درگیر درمناطق آتش سوزی نیز تلاش می کنند.

آتش سوزی یک تهدید بالقوه و خطرناک در تابستان های گرم و خشک استرالیا است ، خطری که بر اثر یک دوره پایدار  آب و هوای خشک در سواحل شرقی این کشور ایجاد می شود.

آتش سوزی شدید در استرالیا هزاران خانه در ایالت ویکتوریا را در فوریه 2009 ویران کرد و در روز یکشنبه سیاه  فوریه 173 نفرکشته و 414 مجروح برجای گذاشت.

وقوع آتش سوزی  در ایالت های مختلف استرالیا در تابستان های گرم در چند سال اخیر روند فزاینده داشته اما دولت محافظه کار استرالیا به رغم اینکه کشورش در معرض تغییرات شدید آب و هوایی است تاکنون اقدام درخوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در صنایع این کشور نداشته است.

فعالان محیط زیست و قانونگذاران مخالف دولت، تاکنون چندین بار از نخست وزیر اسکات موریسون  خواسته اند که سیاست های سختگیرانه تری در قبال صنایع  به ویژه صنایع زغال سنگ که عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور هستند، داشته باشد.

مقام های دولت استرالیا روز شنبه  گذشته گزارش دادند در اثر آتش سوزی در شرق استرالیا تاکنون سه نفر جان باختند، چهار نفر مفقود و حداقل ۱۵۰ خانه ویران شده اند.

اداره آتش نشانی روستایی نیو ساوث ولز  در بیانیه ای مرگ دو نفر در اثر آتش سوزی در نزدیکی شهر "گلن اینز" در ۵۵۰ کیلومتری شمال سیدنی را تایید کرد.براساس این بیانیه، یک جسد در خودرو پارک شده کشف و یک زن نیز در روز جمعه در اثر سوختگی حاد درگذشت.

دولت استرالیا تاکنون اعتباری به مبلغ یک میلیارد دلار استرالیا (حدود ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا) را برای اعطای وام کم بهره به کشاورزانی که از خشکسالی زیان دیده اند در نظر گرفته است.

وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استرالیا در فصل گرما عادی است و آتش‌نشانان چند ماه است که مشغول فرونشاندن شعله های پراکنده و  رونده آتش در نقاط مختلف بوده‌اند اما در روزهای اخیر، گسترش دامنه آتش‌سوزی فشار فوق‌العاده ای بر آنان وارد کرده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید