تخم شنبلیله غالباً به عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای شوره سر یا خارش پوست سر استفاده می شود. نشریات زیبایی و سایر منابع رسانه ای معروف ادعا می کنند که راز رشد موهای ضخیم و براق شنبلیله است.

در این مطلب ، بررسی می شود که آیا بذر شنبلیله می تواند باعث تقویت سلامت مو و پوست سر شود ، و همچنین بهترین راه ها برای ترکیب آنها در روال مراقبت از مو شما است.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله یک گیاه کوچک و دارای برگ سبز است که در اصل از مناطق جنوبی آسیا و مدیترانه است .

از کاربردهای آشپزی و دارویی آن می توان گفت هم از برگها و هم از دانه های کوچک و قهوه ای گیاه استفاده می شود.

شیوه های پزشکی باستانی چینی و آیورودا از این مکمل گیاهی برای کاهش درد زایمان ، بهبود هضم ، تسکین سوزش پوست و تقویت سلامت عمومی استفاده می کردند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که شنبلیله همچنین ممکن است دارای اثرات مطلوبی بر کلسترول ، قند خون و التهاب باشد .

دانه ها و برگ ها عطر و بوی مشخص و کمی طعم تلخ دارند. هر دو آنها اغلب در غذاهای هندی ، خاورمیانه و آفریقای شمالی مورد استفاده قرار می گیرند.

تاثیر شنبلیله در درمان ریزش مو

اگر به سایر علل احتمالی ریزش مو ، مانند تغذیه ناکافی ، استرس ، تغییرات هورمونی و آرایش ژنتیکی توجه نکنید ، ممکن است یک مکمل مانند شنبلیله کمتر موثر باشد.

اگر مطمئن نیستید که چرا موهای خود را از دست می دهید ، شاید ایده خوبی باشد که با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید تا به شما در رفع دلایل اصلی این مسئله کمک کند.

تاثیر تغذیه بر روی مو

تغذیه مناسب برای حمایت از موی سالم ضروری است. کمبود برخی مواد مغذی ممکن است به ریزش مو کمک کند.

پروتئین ، چربی های اساسی ، روی و آهن برخی مواد مغذی هستند که ممکن است در حمایت از رشد مناسب مو نقش داشته باشند.

برخی از منابع غذایی سالم این مواد مغذی عبارتند از:

پروتئین : گوشت ، مرغ ، ماهی ، لبنیات ، حبوبات ، آجیل و دانه

چربی های سالم : آجیل ، دانه ها ، ماهی ، روغن های گیاهی

آهن : گوشت ، اسفناج ، دانه ها ، حبوبات ، شکلات تلخ

روی : گوشت ، آجیل ، حبوبات ، پنیر

بهتر است این مواد مغذی را از رژیم غذایی متعادل و متشکل از غذاهای کاملاً سالم تهیه کنید. با این وجود ، در بعضی موارد مکمل ها ممکن است لازم باشد.

قبل از شروع مصرف مکمل ها ، در نظر داشته باشید که سطح مواد مغذی خود را توسط یک پزشک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی کنید. مکمل بیش از حد برخی از مواد مغذی می تواند ریزش مو را بدتر کند.

استرس و سبک زندگی و اثر آن بر روی ریزش مو

استرس مربوط به پیری یا شیوه زندگی شما یا استرس جسمی که روی خود موها اعمال می شود - مثل کشیدن خیلی محکم مو یا قرار گرفتن در معرض درمان های شیمیایی سخت - می تواند باعث ریزش مو شود.

تاثیر ژنتیک بر نازک شدن مو

برخی از علائم نازک شدن مو ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی باشد که به نوعی ریزش موی ارثی معروف به آلوپسی آندروژنتیک کمک می کند.

اطلاعات کمی در مورد علل ایجاد این بیماری وجود دارد ، اما متخصصان معتقدند که ممکن است این امر با بیان برخی ژنهای ارثی از خانواده شما یا تغییر در تولید هورمون مرتبط باشد.

در این مرحله شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مکمل هایی مانند بذر شنبلیله می تواند در این دلیل خاص ریزش مو تأثیر داشته باشد.

بسیاری از عوامل می توانند بر ریزش و رشد مو تأثیر بگذارند ، از جمله رژیم غذایی ، سبک زندگی و ژنتیک. خوردن یک رژیم متعادل و کاهش استرس دو راه ممکن برای بهبود سلامت مو است.

شنبلیله برای شوره سر مفید است

شنبلیله از دیرباز برای درمان شرایطی که منجر به خشکی و تحریک پوستی می شود از جمله شوره سر استفاده می شود - وضعیتی که توسط پوست سر خارش دار و پوسته پوسته شده مشخص می شود. در برخی موارد ، این علائم می تواند به ریزش مو منجر شود.

دلایل مختلف زیادی برای ایجاد شوره سر وجود دارد ، از جمله تولید بیش از حد روغن ، رشد قارچ ، التهاب و خشکی پوست .

هنوز مشخص نیست که آیا بذر شنبلیله می تواند به طور موثری تمام دلایل شوره سر و سوزش پوست سر را درمان کند ، اما مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات نشان می دهد که آنها دارای خواص ضد التهابی ، مرطوب کننده ، ضد قارچ ، تسکین دهنده پوست و بهبود زخم هستند .

یک مطالعه 6 هفته ای در 11 نفر در مورد اثربخشی کرم حاوی عصاره شنبلیله برای بهبود رطوبت و کاهش قرمزی پوست ، خاطرنشان کرد: بهبود قابل توجهی در میزان رطوبت و تحریک پوست وجود دارد .

در حالی که تحقیقات فعلی نشان می دهد که استفاده موضعی با عصاره ممکن است به حفظ پوست سر سالم کمک کند ، هیچ تضمینی برای استفاده از آن برای همه وجود ندارد.

برای درک بهتر چگونگی استفاده از شنبلیله به عنوان درمانی برای شوره سر و انواع دیگر تحریکات پوست سر ، تحقیقات بیشتری در انسان لازم است.

نحوه استفاده از دانه شنبلیله برای موها

شواهد موجود در مورد استفاده از دانه شنبلیله برای رشد مو نسبتاً ضعیف است. مشخص نیست که مصرف مکمل یا استفاده از عصاره به صورت موضعی دارای اثرات مفیدی بر رشد مو یا سلامت پوست سر است.

دانه ها را می توان به صورت خوراکی به عنوان یک مکمل رژیم غذایی مصرف کرد و یا به صورت ماسک به صورت موضعی روی موهای خود بمالید.

مکمل شنبلیله

مکمل های دانه شنبلیله به عنوان یک پودر یا به عنوان عصاره مایع غلیظ در دسترس هستند.

توصیه دوز خوراکی روشنی وجود ندارد ، اما برخی تحقیقات از استفاده حداکثر 1200 میلی گرم پودر بذر یا 300 میلی گرم عصاره در روز حمایت کرده اند.

اگر برای بسیاری از افراد به احتمال زیاد بی خطر باشد ، در صورت بارداری یا حساسیت به بادام زمینی یا نخود باید از مکمل های شنبلیله خودداری کنید .

طریقه درست کردن ماسک شنبلیله

اگر قصد استفاده از شنبلیله را به صورت موضعی دارید ، چند قاشق غذاخوری دانه را در آب برای چند ساعت یا یک شب خیس کنید. این یک ژل ایجاد می کند.

بعد ، دانه ها را در ژل خرد کنید تا خمیری نازک ایجاد شود. می توانید این خمیر را مستقیماً روی مو و پوست سر خود بمالید یا آن را با روغن نارگیل ، ماست ، عسل یا شیر مخلوط کنید تا ماسک ایجاد شود.

10 دقیقه یا بیشتر ماسک را روی موهای خود بگذارید. با آب گرم بشویید و با یک شامپوی ملایم تمیز کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید