بزاق اولین ماده گوارشی است و این مرحله از هضم است که سایر فرایند هضم را بهتر می کند. به عبارت دیگر، هیچ غذایی حتی پوره سیب زمینی و سوپ را نباید ببلعید و باید هفت بار آن را در دهان بچرخانید...

1. خوردن میوه ها 20 دقیقه قبل از غذا، به ترشح بهتر آنزیم ها و در نتیجه تسهیل فرآیند هضم کمک می­کند. از سوی دیگر، خوردن میوه بعد از غذا سبب می شود قند در معده باقی مانده و شروع به تخمیر کند که همین امر به دردهای گوارشی منجر می شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی بهتر است میوه را دو ساعت قبل از غذا میل کنید.

2. غذاهایی را انتخاب کنید که کمتر فرآوری شده اند

لزومی ندارد همه غذاها را کاملاً بدون پخت و فرآوری مصرف کنید اما سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که به مقدار کمتری از پخت و فراوری نیاز دارند تا مواد مغذی (ویتامین ها، فیبرها، مواد معدنی و ...) در محتوای غذای شما حفظ شود. آنزیم های غذایی در دمای بیش از 42 درجه سانتیگراد و ویتامین C در مقابل 60 درجه سانتیگراد از بین می روند. همچنین ساندویچ ها را کنار گذاشته و سالادهای میوه و سبزیجات و دانه­ های مغذی را دربرنامه غذایی خود نگه دارید.

3. حتما روز خود را با افشره یک لیموی تازه آغاز کنید

این ترفندی شناخته شده است. یک لیموی تازه را در یک لیوان آب گرم فشرده کنید، چرا که این تکنیک به فعال کردن سیستم گوارش شما 30 دقیقه قبل از صرف صبحانه کمک می کند.

4. غذا را به مدت طولانی تری بجوید

بزاق اولین ماده گوارشی است و این مرحله از هضم است که سایر فرایند هضم را بهتر می کند. به عبارت دیگر، هیچ غذایی حتی پوره سیب زمینی و سوپ را نباید ببلعید و باید هفت بار آن را در دهان بچرخانید. با آهسته تر غذا خوردن، وقت داریم که سیگنال های سیری را که به مغز ما ارسال می شود درک کنیم که این فرآیند حدود 20 دقیقه طول می کشد. این کار به شما کمک می کند تا بدون گرسنگی و بدون نیاز به خوردن بیش از حد از میز غذا کناره گیری کنید.

5. پروتئین های گیاهی را اولویت دهید

دانه های روغنی (بادام، گردو، فندق ...)، دانه‌ها (گندم سیاه ...)، حبوبات (نخود، لوبیا و...) به شما کمک می کند تا بدون کمبود پروتئین در بدن بتوانید آن ها را با گوشت جایگزین کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف منظم سویا به تغییرات هورمونی منجر می شود.

6. از شیر گیاهی استفاده کنید

لاکتوز منبع بدهضمی شیر است. از همین رو توصیه می شود که از منابع گیاهی شیر مانند شیر بادام یا فندق یا سویا استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید