یک مطالعه جدید نشان داد که کلم بروکلی به همراه کلم معمولی، جوانه بروکسل، شلغم و بقیه خانواده کلم ها مانع از رشد تومور می شوند. سرطان بیماری صعب العلاجی است و هرچند امروزه راه های درمانی خوبی برای آن پیش­ روی جامعۀ پزشکی قرار دارد ولی به هرحال روند درمان آسان نیست و بسیار هزینه بر است. اگر غذاهایی مانند سبزیجات مصرف کنید که آنتی اکسیدان بیشتر دارند خود را در برابر سرطان واکسینه می کنید.

تصور می شود کلم بروکلی و بقیه زیرمجموعه دارای یک ترکیب ضد سرطان هستند که با آنزیم های مسئول رشد تومور مبارزه می­کند. نویسندگان این مطالعه با استفاده از این ماده در حیوانات آزمایشگاهی مستعد سرطان و تجزیه و تحلیل اثرات این تئوری سعی در آزمایش این تئوری داشتند. این ماده با نام I3C در واقع آنزیمی را که باعث رشد تومور می شود غیرفعال کرد و نویسندگان این مطالعه معتقدند که یافته های آن­ها راه استفاده از آن در درمان سرطان را هموار می کند.

یکی از مهم­ترین مکانیسم­ های فعالیت­های پیشگیری کننده سرطان ناشی از سبزیجات خانواده کلم ها، تنظیم آنزیم ها با کاهش فعال سازی و با افزایش سم زدایی سرطان زا­ها است. کلم بروکلی سرشار از مواد ضد سرطان مانند گلوکوزینولات و گلوکورافانین می باشد.

خواص و فواید های دیگر انواع کلم

کلم بروکسل، اسیدفولیک بالایی دارد و برای جلوگیری از نقص سیستم عصبی جنین، به خانم های باردار و کسانی که بیماری های قلبی عروقی دارند توصیه می شود. بروکسل از سایر کلم ها ویتامین بیشتری دارد.

کلم بروکلی، در میان سبزیجات چلیپایی بیشترین اثر ضد سرطانی را دارد. کلم بروکلی سلول های سرطانی را کاهش می­دهد و استروژن اضافی را که به رشد تومورها کمک می­کند خنثی می­کند و این به دلیل وجود کلسیم بالای آن است. بروکلی برای افرادی که کمتر از شیر استفاده می­کنند مفید است و مصرف آن به خانم­های باردار، شیرده، یائسه و نوجوانان در سن بلوغ توصیه می­شود. این نکته قابل ذکر است که مواد ضد سرطان در جوانه­ های کلم بروکلی بسیار بیشتر از بروکلی رسیده ست و کلم بنفش به دلیل رنگدانه های آنتی اکسیدانی چندین برابر بیشتر از کلم سفید خاصیت دارد. گل کلم همچنین، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می­شود، از آلزایمر جلوگیری می­کند و با داشتن ترکیبات گوگردی با میکروب ها مبارزه می کند.

کلم پیچ، منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. تجمع پلاکت های چربی بر دیواره رگ ها به صورت یکنواخت انجام نمی­شود و احتمال تجمع چربی در نواحی که رگ­ها خم می­شوند یا به چند شاخه تقسیم می شوند بیشتر است. پروتئین از تجمع پلاکت­های چربی­ در دیواره عروق ممانعت می­کند دراین نواحی فعال نیست. تحقیقات نشان می­دهد مواد شیمیایی موجود در سبزیجات تیره کلمیان مانند گل کلم و بروکلی پروتئین را در نواحی پرخطر رگ ها فعال می کند. ماده ای به نام سولوروفان در سبزیجات این ماده را فعال می کند. در نتیجه با خوردن سبزیجات از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کنید.

نکته آخر

در حالی که هیچ کس نمی­تواند سعی کند که بسیاری از سبزیجات را به طور همزمان بخورد، همه ما می توانیم از افزایش مصرف این ماده غذایی سود ببریم. سبزیجات خانواده گلم ها مملو از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی هستند که با التهاب و سایر بیماری های مزمن مبارزه می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید