سبزیجات چلیپایی سد ریه را تقویت و از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

درمان آنفولانزا با خوردن این نوع سبزی

به گزارش سلام نو، نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف انواع سبزی‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما به تازگی گروهی از محققان به سرپرستی موسسه فرانسیس کریک لندن کشف کرده‌اند که مولکول‌های موجود در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم نقش اساسی در تقویت ریه و کاهش عفونت دارند.

مولکول‌های موجود در سبزی‌ها چلیپایی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی و گل کلم به‌عنوان «لیگاند»، غذایی برای پروتئینی به نام گیرنده آریل هیدروکربن (AHR) عمل می‌کنند که عمدتاً در نواحی ازجمله روده و ریه‌ها قرار دارد. گیرنده آریل هیدروکربن به جلوگیری از آسیب بافتی که تحت تأثیر عفونت است، کمک می‌کند.

محققان دریافتند که گیرنده آریل هیدروکربن در سلول‌های اندوتلیال ریه بسیار فعال است و یک لایه سلولی واحد را تشکیل می‌دهد که تمام رگ‌های خونی را می‌پوشاند و تبادلات بین جریان خون و بافت اطراف را تنظیم می‌کند. گیرنده آریل هیدروکربن اغلب در قسمت‌هایی از بدن که در معرض محرک‌های خارجی قرار دارند، مانند ریه‌ها و روده بیان می‌شود.

ریه‌ها یک سد ظریف دارند که بدن ما را از محیط خارجی جدا می‌کنند و از دو لایه سلول‌های اندوتلیال و سلول‌های اپیتلیال تشکیل شده است. در حالی که این مانع برای دریافت اکسیژن ضروری است، باید به‌طور موثر در برابر آلاینده‌ها و عوامل بیماری‌زا نیز از ما محافظت کند.

هدف محققان با انجام آزمایشی بر روی موش‌ها، مشخص کردن نقش گیرنده آریل هیدروکربن در تقویت سد ریه بود. هنگامی که موش‌ها به ویروس آنفولانزا آلوده شدند، خون در فضاهای هوایی ریه‌ها یافت شد با این حال، هنگامی که گیرنده آریل هیدروکربن فعال بود، خون به میزان قابل توجهی در این فضاهای هوایی کمتر بود. علاوه بر این، موش‌هایی که سیستم گیرنده آریل هیدروکربن فعال‌تری داشتند، کاهش وزن خفیف‌تری را پس از عفونت به آنفولانزا تجربه کردند و توانایی بالایی برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی ثانویه نشان دادند.

این مطالعه همچنین ارتباط جالبی بین رژیم غذایی و فعالیت گیرنده آریل هیدروکربن در عفونت‌های ویروسی را برجسته کرد. موش‌های آلوده به آنفولانزا کاهشی در فعالیت محافظتی گیرنده آریل هیدروکربن ریه نشان دادند که این مورد فقط در موش‌هایی بود که با لیگاندهای گیرنده آریل هیدروکربن قبل از عفونت تغذیه شده بودند.

چنین مشاهداتی نشان می‌دهد که عادات غذایی مستقیماً بر اثربخشی گیرنده آریل هیدروکربن تأثیر می‌گذارد. این یافته‌ها اهمیت رژیم غذایی غنی از لیگاند گیرنده آریل هیدروکربن را برجسته می‌کند. موش‌هایی که از چنین رژیم غذایی استفاده کردند، در مقایسه با همتایان خود که به رژیم غذایی معمولی پایبند بودند، سلامت سد ریوی بالاتری را نشان دادند و در طول عفونت کمترین آسیب را متحمل شدند.

این احتمال هست که افراد در هنگام بیماری، رژیم غذایی مناسب را کمتر داشته باشند، بنابراین مولکول‌های سبزی‌ها را که باعث کارکرد این سیستم می‌شود، مصرف نکنند. به هر حال، خوردن مقدار زیادی سبزیجات چلیپایی ایده خوبی است، اما ادامه خوردن آن‌ها در زمان بیماری مهم‌تر است.

در این تحقیق آنفولانزا بررسی شد، اما نتایج دیگر تحقیقات نشان داده است که کووید-۱۹ ممکن است فعالیت گیرنده آریل هیدروکربن در ریه را نیز کاهش دهد. بررسی تأثیر سایر ویروس‌های تنفسی بر گیرنده آریل هیدروکربن همچنین این که آیا مولکول‌های مختلف در رژیم غذایی ما از مسیرهای دیگری غیر از گیرنده آریل هیدروکربن برای تأثیرگذاری بر عملکرد ریه از طریق سلول‌های اندوتلیال استفاده می‌کنند نیز جالب خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید