کلم بروکلی می تواند از گسترش سلول های سرطانی به ویژه در قفسه سینه جلوگیری کند. همچنین بینایی را تقویت می کند.

معروف ترین سبزی ضدسرطان + خواص بروکلی

به گزارش سلام نو به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان دریافته‌اند مولکولی در کلم بروکلی با پوشش روده کوچک فعل‌وانفعال انجام می‌دهد و از پیشروی بیماری جلوگیری می‌کند. پیشرفتی که نشان می‌دهد چگونه این «ابرغذای» شناخته‌شده سلامت روده را بهبود می‌بخشد.

مطالعات قبلی فواید مصرف کلم بروکلی برای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری‌هایی مانند انواع مختلف سرطان و دیابت نوع ۲ را نشان داده‌اند.

این پژوهش جدید که به‌تازگی در مجله بررسی‌های آزمایشگاهی (Laboratory Investigation) منتشر شد، نشان می‌دهد که بروکلی دارای مولکول‌های خاصی است که به گیرنده روده در موش‌ها متصل می‌شود و از پوشش روده کوچک محافظت می‌کند.

گری پردو، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه پن استیت در ایالات متحده، گفت: «پژوهش‌های ما به کشف سازوکارهایی که نشان می‌دهند چگونه کلم بروکلی و سایر موادغذایی برای سلامت موش‌ها و احتمالا انسان‌ها مفیدند، کمک می‌کند. این شواهد قوی نشان می‌دهند که سبزیجات دارای برگ‌های خاجی‌شکل مانند کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.»

معروف ترین سبزی ضدسرطان + خواص بروکلی

کلم بروکلی به چربی سوزی کمک می کند؟

دیواره‌های روده کوچک به مواد مفیدی مانند آب و مواد مغذی اجازه می‌دهد وارد بدن شوند و در عین حال از ورود ذرات غذا و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث آسیب شوند، جلوگیری می‌کند.

سلول‌های ویژه در روده‌ــ مانند انتروسیت‌هایی که آب و مواد مغذی را جذب می‌کنند، سلول‌های جامی (جام‌یاخته‌ها) که لایه‌ای محافظ از مخاط ترشح می‌کنند و سلول‌های پانت (Paneth) که به ترشح آنزیم‌های گوارشی منجر می‌شوندــ به حفظ این تعادل سالم کمک می‌کنند.

پژوهش‌های جدید نشان داد که مولکول‌های موجود در بروکلی به نام لیگاندهای گیرنده هیدروکربنی آریل به نوعی پروتئین به نام ای‌اچ‌آر (AHR) متصل و به فعالیت‌هایی منجر می‌شوند که بر عملکرد سلول‌های روده تاثیر می‌گذارند.

در این مطالعه، دانشمندان به یک گروه آزمایشی از موش‌ها با رژیم غذایی حاوی ۱۵ درصد کلم بروکلی‌ــ معادل حدود سه و نیم فنجان در روز برای انسان ــ و به گروه موش‌های کنترل یک رژیم غذایی آزمایشگاهی معمولی بدون کلم بروکلی دادند.

هنگامی که پژوهشگران بافت حیوانات را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند موش‌هایی که با کلم بروکلی تغذیه نشده بودند، فاقد فعالیت ای‌اچ‌آرند و در نتیجه عملکرد سد روده در آن‌ها فرق داشت.

این امر به کاهش زمان انتقال غذا در روده کوچک، کاهش تعداد سلول‌های جامی و مخاط محافظ، کاهش سلول‌های پانت و کاهش تعداد سلول‌های انتروسیتی منجر شد.

دکتر پردو گفت: «سلامت روده موش‌هایی که کلم بروکلی مصرف نمی‌کردند، به روش‌های مختلفی که با بیماری مرتبطند، به خطر افتاد.»

او افزود: «پژوهش ما نشان می‌دهد که کلم بروکلی و احتمالا سایر موادغذایی می‌توانند به عنوان منابع طبیعی لیگاندهای ای‌اچ‌آر استفاده شوند و رژیم‌های غذایی غنی از این لیگاندها به انعطاف‌پذیری روده کوچک کمک می‌کنند.»

دانشمندان می‌گویند یافته‌های جدید نشان می‌دهد که نشانه‌های غذایی که از طریق فعالیت ای‌اچ‌آر منتقل می‌شوند، احتمالا می‌توانند مجموعه متابولیک روده را تغییر دهند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید