بسیاری از افراد در پاییز و زمستان کمی احساس افسردگی می کنند. از نظر برخی، این مسئله مربوط به پایان تابستان و تغییر آب و هوا است و گاهی به دلیل پایان یافتن تعطیلات است.

برای دیگران، این علائم فراتر از احساس غم و اندوه از پایان تابستان است. این افراد از اختلال عاطفی فصلی (SAD) رنج می برند. این یک نوع افسردگی است که همراه با تغییر در فصول است. حتی افرادی که از سلامت روان خوبی برخوردار هستند، در ماه های پاییز و زمستان ممکن است علایم افسردگی در آن­ها مشاهده شود.

علائم اختلال عاطفی فصلی (SAD)

این نوع افسردگی به راحتی از بین می رود، زیرا علایم آن بسیار حاد نیست. اما ممکن است، در صورت عدم رسیدگی، بیماری تشدید شود. علائم و نشانه های آن مانند علائم افسردگی معمولی است. از دست دادن انرژی و علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن­ها لذت می بردید، تغییر در اشتها و الگوهای خواب از نشانه های آن است. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان نوعی افسردگی با الگوی فصلی یاد می کنند. با این حال، آنها می دانند که این یک وضعیت واقعی است که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت.

مقابله با SAD

موارد جدی SAD نیاز به دارو، روان درمانی و فوتوتراپی دارد. با این حال، موارد جدی تر آن از طریق تغییر شیوه زندگی و محیط می تواند برطرف شود.

1. دریافت نور کافی

علت افسردگی زمستانی ناشناخته است، اما دانشمندان فکر می­کنند که کاهش نور روز باعث کاهش ساعت داخلی بدن می شود و در نتیجه منجر به احساس غم و اندوه می شود. به همین دلیل است که باید تا حد ممکن نور روز را دریافت کنید. پرده ها را باز کنید و نزدیک پنجره ها بنشینید.

همچنین نور مصنوعی می­تواند در رفع این وضعیت بسیار مفید باشد. نشستن در کنار یک جعبه نور به مدت 30 دقیقه در روز به اندازه مصرف دارو موثر است. شما همچنین ممکن است بخواهید از چراغ های شبیه ساز استفاده کنید. آن­ها وسایلی هستند که باعث می­شوند چراغ اتاق خواب شما به تدریج در روز روشن شود. این مخصوصاً برای افرادی که تلاش می کنند صبح زود بیدار شوند مفید است.

2. بهتر بخورید و ورزش کنید

انتخاب نامناسب مواد غذایی می تواند SAD را بدتر کند. قهوه و نوشابه ممکن است باعث شود تا مدتی احساس بهتری داشته باشید، اما در نهایت علائم شما را وخیم تر می کنند.

برای تثبیت قند خون و جلوگیری ازگرسنگی، به طور مرتب وعده های غذایی را در برنامه خود بگنجانید. غذاهای سرشار از تریپتوفان، مانند جو، آجیل و دانه های مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تریپتوفان ماده شیمیایی است که باعث تولید سروتونین می شود. سروتونین، هورمون تنظیم کننده  خلق و خوی است.

پیاده روی سریع به مدت 35 دقیقه در روز، پنج روز در هفته می تواند علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​را تسکین دهد. حتی می توانید در زیر نور روشن ورزش کنید.

3. بیرون بروید

سخت است که وقتی تمام وقت خود را در خانه می گذرانید، دچار افسردگی نشوید. عادت داشته باشید که حتی در هنگام سرد بودن، وقت خود را در بیرون از منزل بگذرانید. پیاده روی کنید یا با دوستانتان به گردش بروید.

بسیاری از افراد در پاییز و زمستان کمی احساس افسردگی می کنند، بنابراین همه دچار این اختلال نمی شوند. در حقیقت، برای پیشگیری از این اختلال، در طی این ماه­ها، می­توانید از نورهای روشن تر، رژیم غذایی بهتر، ورزش و گذراندن زمان بیشتر در بیرون از منزل بهره مند شوید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید