محمودزاده با تمجید از حرکت رییس مجلس در لغو سفر به ترکیه گفت: رییس مجلس حرکت خوبی کرد و سفرش به ترکیه را لغو کرد. وزیر امور خارجه هم این حرکت را محکوم کرد. این بار برخلاف تجاوز به عفرین حرکاتی شده است که خوب است و ما امروز باید ببینیم رییس مجلس و دیگر نمایندگان چه واکنشی نشان می‌دهند.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: بعد از عملیاتی شدن حرف ترامپ در تخلیه شمال سوریه، کردها در برابر ترکیه‌ای قرار گرفتند که در قتل عام آن‌ها ذره‌ای تردید نداشته و ندارد.

تا همین حالا سازمان ملل از آواره شدن بیش از هزاران نفر در شمال شرقی سوریه به دلیل حملات ترکیه خبرداده.  به گزارش این سازمان بسیاری از آوارگان در مدارس شهر‌های "تل تمر" و "حسکه" ساکن شده‌اند، شهرهایی که به سادگی می‌توانند مورد هدف قرار بگیرند.

کردها این بار شرایطی به مراتب سخت‌تر از دفعات پیش در مقابل روی خود دارند. آمریکا از آن‌ها حمایت نمی‌کند، حکومت مرکزی نسبت به کشتار آن‌ها بی‌تفاوت است و حتی اندکی خوشحال است و ایران و روسیه هم هرچند مایل به برقراری آتش بس هستند ولی نمی‌توانند از خیر روابط خود با اردوغان بگذرند.

به نوشته تایم غیرنظامیان مجددا آواره شده و در حال فرار هستند، اما این بار جای کمتری برای رفتن آوارگان وجود دارد. مرز‌های شمالی با ترکیه بسته شده‌اند. کمپ‌های آوارگان در حال حاضر گنجایش ندارد و احتمال هرج و مرج در بخش‌های سرکوب نشده داعش به عنوان نیروی دشمن وجود دارد.

این روزها تمام نیروهای موثر جهانی حملات ترکیه به سوریه را مذمت کرده‌اند، به ویژه ایران جدی‌ترین مواضع را در این رابطه داشت. ظریف علاوه بر اعلام آمادگی ایران برای میانجی‌گری بین کردها، سوریه و ترکیه گفت:«باور ندارم که از طریق تهاجم به یک کشور دیگر، دوستان ترکیه‌ای ما بتوانند برای خودشان امنیت به ارمغان بیاورند و همچنین باور ندارم که افزایش خشونت بتواند راهکار سیاسی که ایران، ترکیه و روسیه در تلاش برای حصول آن در سوریه بودند، به دنبال داشته باشد.»

علی لاریجانی هم در واکنش به این حمله سفر خود به ترکیه و دیدار با رییس مجلس این کشور را لغو کرد. در کنار این کردستان، کرمانشاه، تهران و برخی دیگر از شهرهای کردنشین صحنه اعتراض مردم به کشتار کردهای سوریه بود. فضای مجازی نیز در این مدت متاثر از این فاجعه، به شدت علیه ترکیه و اردوغان بود.

در طرف دیگر آلمان و فرانسه فروش سلاح به ترکیه را تعلیق کردند و خواستار پایان عملیات ترکیه در شمال سوریه شدند. آمریکا هم به صورت لفظی ترکیه را تهدید به فشار اقتصادی کرده، تهدیدی که همین حالا باعث سقوط ارزش لیر شده و البته معلوم نیست عملیاتی می‌شود یا نه.

اردوغان به کردستان سوریه راضی نمی‌شود

جلال‌ محمود‌زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سلام نو با بیان این که می‌بینیم که نمایندگان کرد و غیرکرد نسبت به تجاوز ترکیه به سوریه معترض بودند گفت: از روز چهارشنبه که تجاوز رخ داد مجلس تعطیل است ولی از وقتی این بحران رخ داد تعدادی از نمایندگان عکس‌العمل شخصی نشان دادند و حالا امروز باید مسئله را در مجلس بررسی کنیم.

او با تمجید از حرکت رییس مجلس در لغو سفر به ترکیه گفت: رییس مجلس حرکت خوبی کرد و سفرش به ترکیه را لغو کرد. وزیر امور خارجه هم این حرکت را محروم کرد. این بار برخلاف تجاوز به عفرین حرکاتی شده است که خوب است و ما امروز باید ببینیم رییس مجلس و دیگر نمایندگان چه واکنشی نشان می‌دهند.

این نماینده مجلس درباره راه‌های احتمالی برای تاثیر ایران بر ترکیه در ماجرای حمله به کردهای سوریه گفت: پیشنهاد ما این است که فراکسیون‌های مختلف نسبت به این حرکت زننده ترکیه در تجاوز به خاک یک کشور دیگر واکنش نشان دهند و آن را محکوم کنند و طرحی در راستای محدودیت دارایی‌های ترکیه یا محدودیت معامله با ترکیه تصویب کنند. در مجموع اما این بار حرکات ایران و جهان بهتر است ولی می‌توان کار بهتری انجام داد.

محمودزاده با موثر دانستن اعتراضات نسبت به حمله ترکیه به کردستان سوریه گفت: اعتراضات واقعا موثر است و می‌بینیم که حالا کشورهای عرب و اروپا اعتراض کرده‌اند. اگر کشور ما هم یک حرکت اساسی‌تری بکند حداقل می‌تواند بر اقتصاد ترکیه اثر بگذارد و حرکتی بازدارانده در برابر تکیه انجام دهد.

او در نهایت با اشاره به طمع بالای مقامات ارشد ترک تاکید کرد: باید دانست ترکیه به کردستان سوریه راضی نمی‌شود چون نیروهای تندرو با آن همراه هستند و خودش نیرویی وارد نکرده در نتیجه مقابله با ترکیه در نهایت به نفع همه خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید