خارش پوست موجب عصبانیت می شود. به خصوص هنگامی که شما را در شب بیدار نگه دارد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای خارش، درد مزمن داشته باشند، زیرا خارش قرار و امان از آن­ها می گیرد. اما بر خلاف درد که باعث می شود از هر چیزی که باعث ایجاد ناراحتی می شود دست بکشیم، عصب منتقل شده از خارش به نام فیبر C منجر به احساس رضایت بخش هنگام خراشیدن می­شود و باعث می شوند تا بیشتر  پوست خود را بخارانیم. خارش بیش از حد می تواند منجر به وخیم شدن خارش، زخم و حتی عفونت های پوستی شود.

ده ها دلیل احتمالی وجود دارد که ممکن است خارش پوست داشته باشیم. شایع ترین علت های آن، خشکی پوست، به ویژه در ماه های زمستان، هوای خشک، دوش گرم و سایر عواملی است که باعث می­شود یک سد پوستی فوق العاده تحریک پذیر ایجاد کند. چند راهکار برای کمک به  کم شده خارش پوست در اینجا می توان یافت:

اما اگر شما با دقت پوست خود را مرطوب کرده و به آرامی از پوست خود مراقبت می کنید، اما هنوز در پوستتان احساس خارش دارید، زمان آن فرا رسیده که علت را با کمک یک متخصص پوست تشخیص دهید، زیرا ده ها احتمال برای خارش پوست وجود دارد.

شرایط پوستی

شاید شما در حال تجربه یک بیماری پوستی یا شرایطی هستید که مستعد خارش باشد، مانند اگزما (انواع متداول آن شامل درماتیت آتوپیک و درماتیت بی حسی)، پسوریازیس، شوره سر (درماتیت سبورئیک)، کراتوز سبورئیک، گزش حشرات یا کهیر است. اشکال نادرتر خارش پوست شامل بیماری­های خود ایمنی و یا التهابی مانند لوپوس، درماتومیوزیت، لیکن پلان، پمفیفیس گاو یا پمفیگوس است.

آلرژی یا تحریک

شما احتمال دارد که از یک محصول مراقبت شخصی، آلرژی پوستی (درماتیت تماسی آلرژیک) یا تحریک پوست (درماتیت تماسی تحریک کننده)، پارچه، گیاه (بلوط سمی و پیچک) ایجاد کرده باشید، اگرچه تعداد بیشماری از مواد گیاهی و طبیعی آن و یا ماده دیگری که با پوست تماس برقرار می کنند می توانند باعث خارش شوند. گاهی اوقات، مشکل به علت شستشوی مکرر دست است.

اعصاب محرک

شاید شما به دلیل اختلال در عملکرد عصبی احساس خارش، پوسته شدن یا کشش داشته باشید مانند بعد از آسیب دیدگی در گردن (که باعث خارش در نزدیکی پره­های شانه، بنام نوستالژیا پرشتیتیکا می شود) یا کشیدن عصب در بازوها و یا در ناحیه ای که پوست در حال بهبودی از زونا است.

عفونت

بعضی از ما به دلیل عفونت پوستی  در پوست خود احساس خارش داریم مانند قارچ (تنه) یا کنه (مانند زخم) یا یک عفونت در بدن و مانند سرخک یا آبله مرغان است.

دارو

گاهی اوقات، مشکل می تواند ناشی از داروی خوراکی باشد. داروهای قلب و کلسترول، داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک ها از جمله مواردی هستند که می توانند باعث خارش پوست شوند.

گلوتن

بثورات شدید خارش دار به نام درماتیت هرپتی فرموریس در بعضی از مبتلایان به سلیاک ایجاد می شود، اما این بیماری پوستی بسیار نادر است. حساسیت­های غذایی واقعی می توانند باعث ایجاد واکنش پوستی شوند، اما گلوتن و سایر عوامل رژیم غذایی در واقع دلایل غیر منتظره ای برای خارش پوست هستند.

هرچه به 50 سالگی نزدیک­تر شویم و یا بیشتر از 50 سال سن داشته باشیم، پوست خشک تر می شود، اپیدرم اغلب به صورت بهینه عمل نکند یا pH آن تغییر کند، عملکرد ایمنی بدن در پوست کاهش می یابد. این عوامل همگی در شرایط نامناسب پوستی دخیل هستند.

شرایط پزشکی

اگر بثوراتی روی پوست ندارید، اما در همه جای پوست خود احساس خارش دارید، ممکن است زمان انجام برخی از آزمایش­ها باشد. بسیاری از نگرانی های پزشکی می توانند باعث خارش شوند، از جمله مشکلات تیروئید، کلیه، کبد، خون، یک عفونت غیرقابل تشخیص و یا حتی بدخیمی در حال ظهور است.

خبر خوب این است که درمان های موجود برای خارش به همان علل مختلف هستند. متخصصان پوست اغلب توصیه می کنند از مراقب کننده های ملایم پوستی استفاده کنید و عادت های بد دوش گرفتن را ترک کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید