امروز دوشنبه وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود اعلام کرد که موضع کشورش با عراق درباره نحوه حل و فصل و رفع تنش‌ها در منطقه خلیج فارس یکسان است

به گزارش سلام نو، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد علی الحکیم همتای عراقی خود در چارچوب برنامه سفر رسمی یک روزه به بغداد گفت: ما مواضع مشترک در مورد چگونگی رفع تنش‌ها در منطقه خلیج فارس داریم.

وی افزود: ما و دوستان عراقی ضروری می‌دانیم این اقدامات را به گونه‌ای بکار گیریم که تلاش‌های همه بازیگرها جمع شود نه اینکه تفرقه بیفتد.

اوایل مردادماه امسال، روسیه از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که نزدیکی زیادی به طرح ارایه شده دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دارد کهدر نشست عمومی سازمان ملل متحد از سوی ایران پیشنهاد شد.

روسیه لازمه آغاز طرح پیشنهادی خود مبنی بر ایجاد سیستم امنیتی در خلیج فارس را هم آغاز گفت‌وگوهای دو و چند جانبه بین همسایگان، کشورهای منطقه‌ای و جهان، اعضای شورای امنیت، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس دانسته‌ بود و متذکر شده بود که بدون پایان یافتن مناقشه فلسطین و اسرائیل این طرح به نتیجه نخواهد رسید.

تداوم همکاری‌های ضدتروریستی میان روسیه و عراق

لاوروف در ادامه سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عراق گفت که در این مذاکرات با شریک عراقی خود در خصوص اهداف معین برای تحکیم همکاری‌ها در مقابله با تهدید تروریستی گفت‌وگو کرده است.

وی خاطرنشان کرد که در این مذاکرات امکان گسترش همکاری‌های ضدتروریسنی روسیه و عراق در کانال  دوجانبه ونیز از طریق مرکز اطلاع رسانی ضدتروریستی بغداد که در سال 2015 توسط عراق، ایران، روسیه و سوریه بوجود آمده است، بررسی شد.

روسیه و عراق درباره سوریه مواضع یکسان دارند

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری گفت: روسیه و عراق در مساله سوریه مواضع مشترک دارند و دو کشور آغاز روند حل و فصل سیاسی در چارچوب کمیته قانون اساسی سوریه را ضروری می‌دانند.

وی همچنین به رویکرد یکسان روسیه و عراق در ادامه مقابله با تروریست‌ها در سوریه و ریشه‌کنی آنها و نیز بازگشت آوارگان سوری و آغاز روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه اشاره کرد.

اجرای قراردادهای تسلیحاتی با عراق

لاوروف در ادامه گفت که روسیه قراردادهای فروش تسلیحات به عراق را به صورت کامل اجرا خواهد کرد.

وی افزود: ما با شرکای عراقی اتفاق نظر داریم که باید تصمیم‌های گرفته شده در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور و نیز قراردادهای تسلیحاتی اجرا شود.

وزیر امور خارجه عراق نیز گفت که در مذاکرات با همتای روسی خود در خصوص افزایش همکاریها در عرصه های دفاعی، انرژی و نفت و گاز گفت وگو کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ظهر امروز (دوشنبه) وارد بغداد شد و در چارچوب برنامه سفر یک روزه خود با رئیس جمهوری عراق و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد/ ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید