«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر ضرورت تکیه بر «دیپلماسی» به عنوان ابزار «حل‌وفصل‌ مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها»، از اعضای «گروه ۲۰» خواست تا مخالفت خود با «استفاده از اقتصاد به عنوان سلاح» و «جنگ به عنوان سرمایه‌گذاری» را اعلام کنند.

مخالفت با «استفاده از اقتصاد به عنوان سلاح»؛ درخواست روسیه از «گروه ۲۰»

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف در جریان سخنرانی خود در نشست اعضای گروه بیست به میزبانی برزیل تاکید کرد که قرن بیستم، دوره مهمی در رهایی از «غل و زنجیر استعمار» در جهان را رقم زد.

وی با یادآوری اینکه «اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده، پایه‌هایی را برای مهار خطرهای نظامی و ایجاد یک معماری امنیتی راهبردی قابل اعتماد، به ویژه در اروپا، ایجاد کردند»، گفت: ما متاسفیم که این دستاوردها امروز تقریباً به طور کامل نابود شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه «روند تشکیل نظم جهانی چندقطبی با مقاومت جدی مواجه است»، خاطرنشان کرد: دیپلماسی به عنوان [ابزار] حل‌وفصل اختلاف‌ها از راه‌های مسالمت‌آمیز، به نفع رویارویی با زور، جنگ‌های ترکیبی، تقابلِ کامل و تمایل به تحمیل شکست استراتژیک به دشمن، قربانی می‌شود.

لاوروف همچنین اینکه چندین کشور از استانداردهای دوگانه، ریاکاری و دروغ برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد غرب و ناتو در نظامی‌سازی اوکراین و گسترش این نهاد نظامی با «فراموش کردن وعده‌ها مبنی بر اینکه ناتو به خاک روسیه نزدیک نخواهد شد»، یادآور شد که «جنگ‌های صربستان، عراق، لیبی و افغانستان ناشی از ماجراجویی‌های ناتو بوده است».

لاوروف طی سخنرانی خود به سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری که غرب برای نظامی کردن اوکراین و افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو انجام می‌دهد، اشاره کرد و افزود: شرکت‌های آمریکایی زمین‌های کشاورزی اوکراین را تصرف کرده‌اند و اوکراینی‌ها به «مواد مصرفی» تبدیل شده‌اند که رژیم [ولودیمیر] زلنسکی (رئیس‌جمهوری اوکراین) در ازای دریافت وام‌های غربی، آن‌ها را به سمت مرگ سوق می‌دهد.

این مقام ارشد روس نسبت به توانایی گروه ۲۰ برای «یافتن راه حل برای چالش‌ها و تهدیدهای انباشته شده برای امنیت جهانی» ابراز تردید کرد؛ با این حال تاکید کرد که «مجمع اقتصادهای اصلی جهان می‌تواند به وضوح مخالفت جی‌۲۰ با استفاده از اقتصاد به عنوان سلاح و جنگ به عنوان سرمایه‌گذاری را اعلام کند».

نشست وزرای خارجه گروه بیست (G20) در روزهای ۲۱ و ۲۲ فوریه (چهارشنبه و پنج‌شنبه/ دوم و سوم اسفند) در ریودوژانیرو برزیل برگزار می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید