اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که به تغییر در فصول مربوط می شود - هر سال تقریباً در همان زمانها شروع و پایان می یابد. اگر مانند بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی هستید ، علائم شما شروع به نمایش می کند و در ماه های زمستان ادامه می یابد ، انرژی خود را از دست می دهید و باعث می شود احساس بد خلقی کنید. در موارد کمتری ، ناراحتی  باعث افسردگی در بهار یا اوایل تابستان می شود.

درمان افسردگی ممکن است شامل نور درمانی (فوتوتراپی) ، داروها و روان درمانی باشد.

این احساس سالانه را فقط مانند یک مورد "بلوز زمستانی" یا سرگرمی های فصلی که باید  تنها در این فصول تحمل کنید، ببینید و برای ثابت نگه داشتن روحیه و انگیزه خود در طول سال قدم بردارید.

علائم افسردگی فصلی

در بیشتر موارد ، علائم اختلال عاطفی فصلی در اواخر پاییز یا اوایل زمستان ظاهر می شود و در روزهای آفتابی بهار و تابستان از بین می رود. به طور معمول ، افراد با الگوی مخالف علائمی دارند که در بهار یا تابستان شروع می شود. در هر دو حالت ممکن است با پیشرفت فصل علائم خفیف و شدیدتر شود.

علائم بیماری افسردگی  ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تقریباً هر روز احساس افسردگی می کنید

علاقه خود را به فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست می دهید

داشتن انرژی کم

مشکل در خواب

تغییر در اشتها یا وزن خود را تجربه می کنید

احساس لاغری یا آشفتگی می کنید

در تمرکز مشکل دارید

احساس ناامیدی ، بی ارزش یا گناه

داشتن افکار مکرر در مورد مرگ یا خودکشی

علائم افسردگی زمستان چیست؟

زیاده روی

تغییرات اشتها ، به خصوص میل به غذاهای پر کربوهیدرات

افزایش وزن

خستگی یا کمبود انرژی

علائم افسردگی تابستان چیست؟

علائم ویژه اختلال عاطفی فصلی از آغاز تابستان ، که گاهی به آن افسردگی تابستان نیز گفته می شود ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خواب مشکل (بی خوابی)

اشتهای ضعیف

کاهش وزن

اضطراب یا اضطراب

تغییرات فصلی در اختلال دو قطبی

در برخی از مبتلایان به اختلال دو قطبی ، بهار و تابستان می تواند علائم شیدایی یا شکل کمتری از شیدایی (هیپومانیا) ایجاد کند و پاییز و زمستان می تواند زمان افسردگی باشد.

درمان افسردگی فصلی

طبیعی است که روزهایی را که احساس خستگی می کنید ، داشته باشید. اما اگر روزی از روزها احساس کمبود می کنید و نمی توانید انگیزه لازم برای انجام فعالیتهایی را داشته باشید که از آن لذت می برید ، به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه مهم است اگر الگوهای خواب و اشتهای شما تغییر کرده باشد ، برای آسایش یا آرامش به الکل روی می آورید ، یا احساس ناامیدی می کنید یا به خودکشی فکر می کنید.

پس از افسردگی فصلی به راحتی نگذرید تا بتوانید از تمام ماه های سال لذت ببرید.

علت افسردگی فصلی

علت خاص اختلال عاطفی فصلی ناشناخته است. برخی از عواملی که ممکن است به مرحله اجرا درآید شامل موارد زیر است:

ساعت بیولوژیکی شما (ریتم شبانه روزی) را به هم می ریزد

کاهش میزان نور خورشید در پاییز و زمستان ممکن است باعث بروز افسردگی در زمستان شود. این کاهش نور خورشید ممکن است ساعت داخلی بدن شما را مختل کرده و منجر به احساس افسردگی شود.

سطح سروتونین پایین می آید

افت سروتونین ، یک ماده شیمیایی مغز (انتقال دهنده عصبی) که بر خلق و خو تأثیر می گذارد ، ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد. کاهش نور خورشید می تواند باعث افت سروتونین شود که ممکن است باعث افسردگی شود.

سطح ملاتونین تغییر فصل می تواند تعادل سطح ملاتونین بدن را مختل کند ، که در الگوهای خواب و خلقی نقش دارد.

زنان بیشتر افسرده اند یا مردان؟

اختلال عاطفی فصلی در زنان بیشتر از مردان تشخیص داده می شود. و افسردگی بیشتر در بزرگسالان جوان بیشتر از بزرگسالان مسن اتفاق می افتد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید