چاقی مشکلی فزاینده و همه گیر می باشد که بسیاری از گروه های سنی با آن مواجه هستند. هم اکنون در کل جهان چاقی جزء علل عمده مرگ های قابل پیش بینی محسوب می شود. اضافه وزن داشتن احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به شدت افزایش می دهد که می تواند باعث مرگ شود.

بیشتر غذاهای گیاهی بخورید

داشتن یک رژیم غذایی گیاهی می تواند تأثیر زیادی در سلامت قلب شما داشته باشد. از آنجا که یک رژیم غذایی گیاهی به طور معمول دارای میزان کمتری کلسترول، پروتئین اضافی و چربی است و از فیبر بیشتری برخوردار است، یک عامل موثر در داشتن قلب سالم است.

میزان مصرف چربی خود را کاهش دهید

میزان مصرف چربی خود را کاهش دهید به طوریکه فقط 10 درصد از کالری روزانه شما را تشکیل دهد. این میزان به طور کلی باید حدود 25-35 گرم چربی باشد. مصرف چربی ها به خصوص چربی های اشباع، چربی های ترانس (روغن های هیدروژنه) و کلسترول را محدود کنید.

غذاهای گیاهی مصرف کنید

این مواد غذایی که شامل میوه های تازه، سبزیجات، غلات سبوس دار و حبوبات است از نظر مواد مغذی اساسی مانند ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی هستند و سرشار از فیبر می باشند که در کاهش و حفظ کلسترول خون کاملاً ضروری است.

میزان مصرف سدیم را کاهش دهید

یک قدم فوق العاده مهم که می توانید در جهت حفظ سلامت قلب خود بردارید این است که میزان مصرف غذاهای فرآوری شده در رژیم غذاییتان را کاهش دهید. غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای کنسرو شده، وعده های غذایی  با مایکروویو، غذاهای نیمه آماده و گوشت نمک زیادی دارند و به همین دلیل میزان سدیم بدن را به شدت بالا می برند.

وزن خود را کنترل کنید

چاقی مشکلی فزاینده و همه گیر می باشد که بسیاری از گروه های سنی با آن مواجه هستند. هم اکنون در کل جهان چاقی جزء علل عمده مرگ های قابل پیش بینی محسوب می شود. اضافه وزن داشتن احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به شدت افزایش می دهد که می تواند باعث مرگ شود.

سیگار نکشید

استعمال سیگار عامل اصلی ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است. در هنگام سیگار کشیدن ضربان قلب ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه و فشار خون ۵ تا ۱۰ میلی متر جیوه افزایش می یابد که علت آن منقبض شدن عروق خونی است. افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون سبب بالا رفتن میزان کار قلب می‌شوند. دود سیگار همچنین دارای مونوکسیدکربن یا CO است که در خون جای اکسیژن را می‌گیرد و باعث کمبود اکسیژن در قلب و سایر ارگان‌ها می شود. این افراد در دراز مدت دچار ضایعات شدید قلبی و سیستم عروقی می شوند. از هر چهار مرگی که بر اثر تنگی عروق کرونر رخ می دهد، یک مورد به علت مصرف دخانیات است. ایجاد لخته در عروق کرونر علت شایع مرگ در مردان و زنان بین سنین ۳۵ تا ۶۴ سال است. تصمیم برای ترک دخانیات، تصمیمی برای کاهش چشمگیر خطر حمله قلبی است.

ورزش کنید

قلب یک عضله است و مانند هر عضله ای، برای سالم ماندن و گردش خون خود در بدن نیاز به ورزش کردن دارد. طبق جدیدترین دستورالعمل های انجمن قلب آمریکا در مورد فعالیت بدنی، بزرگسالان در سنین 18 تا 65 سال باید در هفته 5 روز حداقل 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط داشته باشند. این 30 دقیقه ورزش را به انجام فعالیت های متنوع ورزشی بپردازید تا هم ورزش کرده باشید و هم سرگرم شوید و برایتان لذتبخش باشد.

در این ماه یک تصمیم آگاهانه برای بهبود سلامت قلب خود بگیرید و در سال های آینده از نتایج سودمند آن بهره مند شوید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید