دو مطالعه جدید نشان می دهند که آسپرین با دوز پایین شانس بقای بیماران مبتلا به سرطان سر، گردن و ریه  را افزایش می دهد .

اولین داده ها 460 بیمار مبتلا به سرطان سلول های سنگفرشی سر و گردن (HNSCC) یا سرطان  خاص ریه   بود که سلول های بزرگ را در مرحله اولیه (NSCLC)  بررسی کرد.  از این تحقیق نتیجه گرفته شد که مصرف داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین با دوز کم، همراه با پرتودرمانی یا شیمی درمانی استاندارد شانس زنده ماندن را تا 8 درصد  یعنی حدود 8 سال در این بیماران افزایش می دهد.

مطالعه دوم روی 164 بیمار  متمرکز بود که تحت پرتودرمانی دقیق و  با دوز بالا NSCLC قرار گرفته بودند. از این تعداد، شانس بقا در 57 درصد کسانی که آسپرین مصرف کرده بودند، در مقایسه با 48 درصد دیگر حدود 2 سال افزایش یافت.

محققان شرکت کننده در این مطالعه می گویند: به شدت دوست داشتیم که این بیماران با اینکه داروهای ضد التهابی موثری در معالجه سرطان ندارند، بیشتر زندگی کنند. این مطالعات حمایت بیشتری برای مطالب در حال توسعه ای است که به مزایای استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، مانند آسپرین اشاره می کنند. همچنین، این محققان افزودند: اگرچه آزمایشات بالینی برای توصیه های نهایی ضروری است، اما ما بیماران را تشویق می کنیم تا در مورد خطرات و مزایای احتمالی استفاده از آسپیرین قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

توضیحاتی در مورد برخی از سرطان ها

سرطان سر و گردن معمولاً در دهان، بینی، حنجره و گلو بروز می کند. اغلب این سرطان ها بدخیم بوده و از غدد لنفاوی گردن نشأت می گیرند.

سرطان سلول های سنگفرشی دومین نوع شایع سرطان پوست است که به موجب بروز ضایعاتی صورتی رنگ یا لکه هایی می شود، که این ضایعات از بین نمی روند. اگرچه این نوع سرطان پوست به قسمت های دیگر بدن انتقال می یابد، اما این اتفاق به ندرت رخ می دهد و سرطان سلول سنگفرشی در صورتی که زود تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است.

چگونه سرطان سلول سنگفرشی را شناسایی کنیم؟

ضایعات ناشی از سرطان سلول سنگفرشی معمولا به رنگ صورتی یا قرمز هستند که  شبیه یک لکه مسطح رشد می کنند یا بزرگتر می شوند و حالت متورم پیدا می کنند. این ضایعات اغلب سخت هستند و می توانند سطحی زگیل مانند داشته یا پوسته پوسته شده، خونریزی کنند، دچار خارش شوند، و یا دردناک باشند.

سرطان سلول سنگ فرشی سر و گردن یک بیماری است که در بزرگ سالی بروز می کند. عوامل مختلفی در ایجاد این نوع سرطان دخیل هستند، اما مصرف سیگار و الکل از عوامل اصلی ایجاد این نوع سرطان هستند. مطالعات نشان می دهد که ارتباط معناداری بین افزایش مصرف سیگار و الکل و شیوع سرطان در سلول های سنگ فرشی سر و گردن وجود دارد.

سرطان حنجره

اگر احساس کردید صدایتان گرفته است یا خشن شده است. این تغییرات می تواند به علت تغییر در ساختار تارهای صوتی باشد. وقتی تارهای صوتی کمی صفت می شوند و انعطاف پذیری خود را از دست میدهند، در این صورت صدا گرفته و تن صدا خشن می شود. اگر این مشکل بیش از دو هفته طول بکشد حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا این از علائم اولیه مربوط به سرطان حنجره است. گاهی تغییرات صدا به عوامل دیگری بستگی دارد پس لوزما با تغییر صدایتان به سرطان حنجره مبتلا نشده اید. افراد سیگاری و مصرف کنندگان الکل بیشتر به سرطان حنجره مبتلا می شوند. پس شاید تغییر در سبک زندگی جانتان را نجات دهد

سرطان ریه

سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها در سراسر جهان است. با این حال، اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است. علائمی که برای این بیماری ذکر شده است، عبارتند از: افسردگی یا تغییرات خلق و خو، بیماری های مکرر، خستگی مفرط، ضخیم و دردناک شدن نوک انگشتان، از دست دادن اشتها یا کاهش بی دلیل وزن، رشد غیر طبیعی سینه در مردان، نفس تنگی، سرفه و گرفتگی صدا، ضعف عضله، درد معده، کمر درد، شانه و سینه.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید