ویتامین D به طور کلی با از دست دادن بیشتر چربی شکم و کاهش وزن مرتبط است. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات، سطوح بالاتر ویتامین D در بدن بطور معمول با کاهش وزن بیشتر مرتبط است. مقادیر بالای ویتامین D موجب از دست دادن چربی بیشتر شکم و کاهش وزن بیشتر می شود.

اگر افرادی که رژیم می گیرند، سطح ویتامین D بالایی را در رژیم غذایی خود داشته باشند، 20 پوند بیشتر وزنشان کاهش می یابد. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که شیر بیشتری می نوشند، به خاطر اینکه شیر حاوی ویتامین D و کلسیم است، وزنشان تا دو برابر بیشتر کاهش می یابد. تقریبا نیمی از جمعیت جهان با فقدان ویتامین D مواجهه هستند.

غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند، شامل: ماهی روغنی و تخم مرغ هستند، اما بیشتر افراد ویتامین D را از تابش نور خورشید بر روی پوست دریافت می کنند.

در مطالعه تأثیر ویتامینD بر روی کاهش وزن، 90 زن جوان در آمریکا، میزان ویتامین D موجود در بدنشان به همراه وزنشان بررسی شد. مقادیر کم ویتامین D با سنگین تر و کوتاه تر بودن ارتباط داشت. یکی از دانشمندان این مطالعه گفت:"میزان بالای کمبود ویتامین D در جوانانی که در منطقه ای آفتابی زندگی می کردند بسیار شگفت آور بود. دانشمندان پی بردند که زنان جوانی که بدنشان با کمبود ویتامین D مواجه بودند، شاخص توده بدنی بالاتر و افزایش چربی شکمی بیشتری، نسبت به خانم­های جوان با سطح طبیعی ویتامینD داشتند.

یکی از دلایل تأثیر مفید ویتامین D ممکن است ارتباط آن با سروتونین انتقال دهنده عصبی باشد. سروتونین می تواند بر همه چیز از خواب تا خلق و خو تأثیر بگذارد. مقادیر بالای ویتامین D همچنین ممکن است ذخیره چربی را سرکوب کند.

محققان افزودند:"پزشکان باید با استفاده از آزمایش خون ساده و میزان مفید ویتامین D را در بزرگسالان جوان­تر که در معرض خطر هستند، شناسایی کنند. از آنجا که کمبود ویتامین D می تواند باعث تجمع چربی و افزایش خطر ابتلا به اختلالات مزمن در بزرگسالی شود، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا مکمل های ویتامین D می توانند مزایای بالقوه ای در رشد سالم جوانان داشته باشند".

منابع ویتامین D

ماهی: ماهی منبعی غنی از ویتامینD  است. مصرف ماهی دوبار در هر هفته توصیه می شود. از انواع ماهی­هایی که سرشار از ویتامنD هستند می توان ماهی سالمون، شاه ماهی و ساردین را نام برد. اگر از ماهی خوشتان نمی­آید به جای آن می­توانید از مکمل­های ویتامینD استفاده کنید. روغن جگر ماهی یکی از مکمل های پرطرفدار است. با مصرف روغن جگر ماهی مواد مغذی خاص مورد نیاز بدن خود را که در دیگر منابع به سختی یافت می شوند، تأمین کنید.

زرده تخم مرغ: تخم مرغ کامل منبع خوبی از ویتامین D است. در حالی که بیشترین پروتئین تخم مرغ در سفیده آن است، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی عمدتاً در زرده آن وجود دارند.

شیر گاو: شیر گاو شیری است که اکثر مردم می نوشند. این شیر به طور طبیعی منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله: کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است.

شیر سویا: تقریباً تمامی منابع ویتامین D در محصولات حیوانی یافت می شوند و این گیاه­خواران هستند که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. به همین علت شیرهای گیاهی مانند شیر سویا غنی سازی می شوند تا حاوی ویتامین D و دیگر مواد معدنی بشوند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید