۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 29373917

کاربردهای بسیاری در جواهرات ، سکه و شمشها. طلا یک هادی برق است که در رایانه ها ، مدارها ، وسایل ، تلفن های همراه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. کار دندانپزشکی ، طلاکاری و بسیاری موارد دیگر.

طلا یک عنصر و یک ماده معدنی است . به دلیل داشتن رنگ جذاب ، نادر بودن ، مقاومت در برابر لکه و بسیاری از خاصیت های خاص آن  که بعضی از آنها منحصر به طلا است ، مورد توجه مردم و بسیار گران است. هیچ عنصر دیگری کاربرد بیشتری از طلا ندارد. همه این عوامل به حمایت از قیمت طلا کمک می کند که از سایر فلزات بالاتر باشد.

موارد مصرف طلا

بیشتر طلایی که هر ساله تازه مصرف یا بازیافت می شود ، در تولید جواهرات استفاده می شود. حدود 10٪ در سکه یا در فروشگاههای مالی دولتها استفاده می شود. 12٪ باقیمانده در طیف گسترده ای از موارد دیگر مصرف می شود که شامل الکترونیک ، پزشکی ، دندانپزشکی ، رایانه ، جوایز ، رنگدانه ها ، طلاکاری و اپتیک است.

خواص طلا

طلا یکی از متراکم ترین فلزات است. طلا رسانای خوب گرما و برق است. همچنین در دسته  نرم و قابل انعطاف پذیرترین عناصر است. هر اونس (28 گرم) را می توان به 187 فوت مربع (حدود 17 متر مربع) در ورق های بسیار نازک به نام برگ طلا در آورد .

از آنجا که طلا از نظر بصری لذت بخش و کارآمد است و لکه دار یا زده دار نمی شود ، این اولین فلز بود که توجه انسان را به خود جلب کرد. تقریباً ، از صنعتگران مصر باستان ، مینو ، آشور و ایتروسایی باقی مانده و طلا همچنان به عنوان یک ماده بسیار مورد علاقه است که می توان از آن استفاده کرد.

طلا در مقبره پادشاه ، قرن 14 قبل از میلاد یافت شده است.  در موزه مصر ، قاهره.

کاربرد طلا در تجارت

طلا به دلیل خصوصیات منحصر به فرد ، ماده ای است که در ازای کالاها و خدمات پذیرفته شده جهانی است . در قالب سکه یا شمش ، گاهی اوقات طلا به عنوان یک فرقه بالا نقش عمده ای داشته است ، اگرچه نقره به طور کلی متوسط ​​پرداخت در سیستم های معاملاتی جهان بود. طلا به عنوان پشتوانه برای سیستم های ارز در قرن 19 گسترده شد، و از سال 1870 تا جنگ جهانی اول طلا مبنایی برای ارزهای جهان بود. اگرچه نقش رسمی طلا در سیستم پولی بین المللی تا دهه 1970 به پایان رسیده بود ، این فلز یک ذخیره ارزی بسیار مورد توجه است و تقریبا 45 درصد از کل طلای جهان برای این منظور توسط دولت ها و بانک های مرکزی نگهداری می شود. طلا هنوز هم توسط همه ملل به عنوان واسطه پرداخت بین المللی پذیرفته شده است .

طلا در غلظت های کم در تمام سنگهای آذرین گسترده است . فراوانی آن در پوسته زمین است ، طلا اغلب در ذخایر مس و سرب رخ می دهد ، و گرچه مقدار موجود غالباً بسیار ناچیز است ، اما به آسانی به عنوان یک محصول جانبی در پالایش آن فلزات پایه بازیابی می شود.

مقدار کمی از طلا تقریباً در همه جا یافت می شود ، اما ذخایر بزرگ فقط در چند مکان یافت می شود. اگرچه حدود بیست ماده معدنی طلای مختلف وجود دارد ، اما همه آنها بسیار نادر هستند. بنابراین بیشتر طلای موجود در طبیعت به شکل فلز بومی است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید