یکی از شگفت‌انگیزترین حقایق مربوط به کوه اِرِبوس، وجود ذرات ریز طلا در گازهای منتشر شده از آن است.

کوه اِرِبوس؛ آتشفشانی در قطب جنوب که طلا فوران می‌کند!

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است در سرزمین یخ‌زده‌ی قطب جنوب، جایی که گویی افسانه‌ی وستروس با تمام عظمت خود به تصویر کشیده شده، آتشفشانی فعال به نام کوه اِرِبوس خودنمایی می‌کند. این غولِ برفی که بلندترین آتشفشان فعال در این قاره یخی به حساب می‌آید، رازهای شگفت‌انگیزی را در دل خود نهفته دارد.

فعالیت‌های آتشفشانی در سرزمین یخ:

قطب جنوب، سرزمینی که با یخ‌های ضخیم و دمای به شدت پایین شناخته می‌شود، میزبان ده‌ها آتشفشان فعال و خاموش است. بیشتر این آتشفشان‌ها در غرب منطقۀ قطبی و سرزمین ماری بیرد واقع شده‌اند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، تنها در این بخش از قاره، ۱۳۸ آتشفشان شناسایی شد.

در میان این آتشفشان‌ها، کوه اِرِبوس با ارتفاع ۳۷۹۴ متر، به عنوان بلندترین و جنوبی‌ترین آتشفشان فعال روی زمین خودنمایی می‌کند. این کوه که نامش برگرفته از مظهر تاریکی در اساطیر یونانی است، از دیرباز مورد توجه بوده است.

دریاچه گدازه و غبار طلا:

اگر به تصاویر ماهواره‌ای این غولِ زمین‌شناسی نگاه کنید، رگه‌های قرمز رنگی را در دهانه قله آن خواهید دید. این رگه‌ها، نشان‌دهنده‌ی وجود یک دریاچه گدازه‌ای بسیار داغ هستند که دست‌کم از سال ۱۹۷۲ در حال جوشیدن بوده است.

علاوه بر این، گازهایی که از این آتشفشان خارج می‌شوند، مملو از کریستال‌های ریزی از طلا هستند که اندازه‌شان بزرگ‌تر از ۲۰ میکرومتر نیست. تخمین زده می‌شود که در طول یک روز، این آتشفشان حدود ۸۰ گرم طلا به بیرون پرتاب می‌کند که ارزشی معادل ۶۰۰۰ دلار دارد.

این غبار طلا به دور و اطراف می‌ریزد و محققان قطب جنوب، ردپای آن را تا ۱۰۰۰ کیلومتری آتشفشان در هوای محیط کشف کرده‌اند.

فاجعه کوه اِرِبوس:

با وجود شگفتی‌های این آتشفشان، نام آن با یک فاجعه‌ی غم‌انگیز نیز گره خورده است. در ۲۸ نوامبر ۱۹۷۹، پرواز ۹۰۱ نیوزیلند که حامل ۲۵۷ سرنشین بود، در نزدیکی این آتشفشان سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

تحقیقات نشان داد که دلیل این سانحه، پدیده‌ای به نام "سپیدگرفتگی" بوده است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که یک شیء پوشیده از یخ، در نور مسطح نامرئی می‌شود و در نتیجه، خلبان هیچ حسی از فاصله نداشته و تصور می‌کرده که جلوی کابین، یخ و برف زیر هواپیماست، نه خود کوه.

پس از این فاجعه، خطوط هوایی نیوزلند پروازهای گردشی خود به قطب جنوب را متوقف کرد.

کوه اِرِبوس، آتشفشانی که رازهای شگفت‌انگیزی را در دل خود نهفته دارد. از دریاچه گدازه و غبار طلا گرفته تا فاجعه‌ی غم‌انگیز سقوط هواپیما، این کوه یخی داستانی پرماجرا را برای روایت کردن دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید