اسماعیل کهرم، فعال باسابقه محیط زیست در گفت وگویی با سلام نو با بیان اینکه طرح انتقال آب خزر محکوم به شکست است از عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شدت انتقاد کرد. به اعتقاد او عیسی کلانتری با این روند سازمان محیط زیست را نابود می کند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: انتقال آب دریای خزر به سمنان به هزار و یک دلیل زیست محیطی کار نادرستی است. این فصل مشترک همه گفته های کارشناسان است. با این همه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مصرانه می گوید این کار به مصلحت کشور است و در عین حال منتقدان این طرح را به داشتن نگاه منطقه ای متهم می کند.

اسماعیل کهرم، فعال باسابقه محیط زیست در گفت وگویی با سلام نو با بیان اینکه این طرح محکوم به شکست است، اظهار کرد: روسای جمهور ما ایرانی فکر نمی کنند. تاکنون اینها به فکر استان خود بوده اند. آقای احمدی نژاد و آقای روحانی به فکر انتقال آب دریای مازندران به سمنان هستند آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق هم به فکر انتقال آّب به یزد بودند. اگر ایرانی فکر کنند خواهند دید انتقال آّب هرجای دنیا انجام شده مردم در مبدا ناراضی و در مقصد راضی هستند.

او ادامه داد: آب دریای مازندران شورتر از آب اقیانوس ها است. نمک زیادی در این آب وجود دارد. اگر این آب شور را در کارخانه های آب شیرین کن هم ببریم نمک حاصل را به دریا می اندازند و این آب شورتر می شود. باور کنید مثل ما که خونمان به قند حساس است آب دریا هم به نمک حساس است. موجودات آبزی مثل ماهیان نمی توانند این شوری آب را تحمل کنند و از بین خواهند رفت. این اتفاق می تواند دریای خزر را به برهوت تبدیل کند.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اشتباه بودن طرح انتقال آب دریای خزر یادآور شد: من مهندس کشاورزی بوده ام شما بروید و خاک و هوای استان سمنان را ببینید. با این آبی که انتقال می دهید می خواهید چه کنید ؟ خیار بکارید؟ این خیاری که شما با آب انتقال یافته بکارید حدود 50 هزار تومان در می آید. کسی با این قیمت خیار را می خرد؟ کاش با چند مهندس کشاورز در سمنان صحبت کنید تا این مسائل را از آنها هم بشنوید. این طرح هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ محیط زیستی شکست خورده است.

کهرم اضافه کرد: آب شوری که قرار است از خزر انتقال پیدا کند منجر به از بین رفتن لوله های انتقال آّب می شود و ظرف چند سال باید دوباره 500،600 کیلومتر را لوله گذاری کرد که این امر خودش هزینه بالایی دارد.

او با اشاره به این نکته که هزینه ای که ما برای تصمیمات نادرست می‌پردازیم زیاد است، افزود: بر فرض اگر کارخانه آب شیرین کن هم در سمنان تاسیس شود بعد از یکی دو سال اگر مشکلی برایش پیش آید به خاطر تحریم های موجود نمی توان به تعمیر قطعات اطمینان داشت و خود این مساله مشکل را پیچیده تر می کند.

این فعال محیط زیست همچنین مطرح کرد: آقای کلانتری بیاید بگوید با طرح انتقال آب خزر چه اتفاقی را رقم می زند که مردم از شهرهای کویری مهاجرت نکنند. اما ایشان درباره مشروح این برنامه ها اساسا نظری ندارد. شما فقط حرف منفی می زنی آقای کلانتری. ایشان گفته اند اگر وضع آّب به این شکل باقی بماند 50 میلیون نفر مهاجرت خواهند کرد. آخر این 50 میلیونی که آقای کلانتری می گوید به کجا می توانند مهاجرت کنند؟ یک چیزی بگویید که بگنجد.

کهرم با انتقاد جدی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: عیسی کلانتری سازمان محیط زیست را نابود می کند. روز اولی که ایشان در راس این سازمان قرار گرفتند گفتند ما برای چهار یوزپلنگ نمی آییم مسئله آب را فراموش کنیم. آقای کلانتری در این 2.5 سال برای این مملکت چه کردی؟ یک قطره آّب برای کشور درست کردی؟ زمانی که وزیر کشاورزی هم بودی این سدها را به ما تحمیل کردی. بنده با عدد و رقم صحبت می کنم. به گفته وزارت نیرو 30 میلیارد مکتر مکعب آب در سال بخار می شود. آب در این سدها تبخیر می شود. 90 میلیارد متر مکعب آب به صورت سالانه مصرف می شود و یک سوم این عدد هم تبخیر می شود. این نتیجه سدسازی بی رویه است. پیش از انقلاب ما سیزده سد داشتیم و الان این عدد به بیش از 650 رسیده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید