در کتاب افسردگی و رموز شاد زیستن درمورد برخی از نشانه های اصلی افسردگی و تشخیص آن می نویسد:

افراد افسرده حداقل پنج تا از نشانه های زیر را برای مدت حداقل دو هفته دارند.

خُلق تنگ و پایین

اغلب افراد افسرده دچار یک حالت غم و اندوه سنگین بوده و این حالت را در اغلب روزها و تقریبا هر روز داشته و به اصطلاح اشک در آستین دارند و با کوچکترین محرکی گریه می کنند. حتی گاهی این حساسیت نسبت به مسائل احساسی عاطفی مثبت و خوب نیز ممکن است وجود داشته باشد. مثلا با دیدن صحنه ای که یک بچه گربه با آرامش کامل نزد مادرش خوابیده, گریه اش بگیرد.

عباراتی نظیر دلم گرفته, خیلی زود گریه ام می گیره, دست خودم نیست و...زبان حال این افراد است.

بی میلی و عدم لذت بردن ازفعالیت و سرگرمی های شادی بخش

در اغلب روز و تقریبا هر روز برخلاف گذشته, کمتر چیزی است که افراد افسرده را خوشحال و شاد کنند و اصلا حس و رغبتی برای انجام آن ها ندارد. اگر لطیفه ای تعریف شود که باعث خنده همگان شود, فرد افسرده ممکن است فقط به صورت نمایشی برای ناراحت نشدن گوینده لبخندی بزند.

کاهش انرژی و خستگی و بیحالی

تقریبا هر روز این نشانه ها اکثرا به صورت جملاتی همچون؛ زود خسته می شوم, کسل و بیحالم, بدنم بی حسّه, احساس کوفتگی شدید می کنم, انگار یک کوه رومه و ... ابراز می شوند.

کاهش انرژی و خستگی در صبح ها شدیدتر است و به همین دلیل ممکن است فرد تا مدت ها پس از بیدار شدن در رختخواب بماند یا در انجام کارها ضعیف عمل نماید و ساعات اولیه صبح برای فرد افسرده بدترین ساعات روز می باشد.

در بعضی از افراد افسرده این یافته کاملا برعکس است و فرد افسرده در ساعات عصر بسیار کسل و غمگین و ناراحت است و ساعات عصر بدترین ساعات روز است و در بعضی از افراد افسرده این تغییرات روزانه وجود ندارد و فرد احساس خستگی و بیحالی و غمگینی را در تمام ساعات روز با خود دارد.

تغییر اشتها

کاهش یا افزایش وزن بیش از پنج درصد در طول یک ماه

فرد افسرده غالبا دچار کم اشتهایی شدید و در نتیجه کاهش وزن می شود.امّا برخی افراد ممکن است به طور واکنشی پرخوری کرده و کمی نیز چاق شوند که این مسئله در خانم های افسرده شایع تر است.

برخلاف معمول, بسیاری از افراد افسرده خصوصا زنان به دلیل اضطراب و بیخوابی و عدم فعالیت پرخور و چاق می شوند.

اختلال خواب

فرد افسرده معمولا دیر خواب می رود و صبح های خیلی زود برمی خیزد و دیگر نمی تواند مجددا بخوابد. به همین دلیل ممکن است در طول روز خواب آلود باشد و یا این که بیش از حد معمول بخوابد و یا در بیست و چهار ساعت فقط چند ساعت بخوابد.

بیقراری یا رخوت روحی جسمی(پسیکوموتور)

حرکات و واکنش ها و حتی فکر فرد افسرده دچتر یک رخوت و سستی مشهودی می شود, به طوری که پاسخ ها و صحبت ها و حرکات فرد آهسته و کند می شود. درمواردی بیشتر در کودکان ممکن است برعکس, تشدید و شخص بیقرار و مضطرب بوده و نمی تواند آرام بگیرد. این مسئله خصوصا در کودکان افسرده بیشتر دیده می شود.

کاهش عزت و اعتماد به نفس

یکی از ویژگی های اساسی افسردگی, کاهش و یا ازدست دادن اعتماد و احترام به نفس است, به طوری که فرد خود را ناتوان و بی ارزش می پندارد و دائما خود را سرزنش می کند و حتی گناه و تقصیر حوادث و اتفاقاتی را که خارج از کنترل او هست به خودش نسبت می دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید