در مورد بسیاری از خصوصیات شخصیتی، در طول تاریخ روانشناسی بحث و گفتگوهای بسیاری بوده است و در مورد اینکه صفات شخصیتی شما به ژن ها مربوط است یا به محیط تحقیقات زیادی انجام شده است. اما امروزه بسیاری از روانشناسان به آنچه که تحت عنوان الگوی صفات و مدل پنج گانه برجسته شخصیت شناخته می شود، اعتماد دارند. طبق این مدل، شخصیت از پنج بعد گسترده تشکیل شده است. شخصیت های فردی ممکن است در هر یک از این پنج ویژگی اصلی؛  بالا، پایین و یا جایی بین یکدیگر باشند. و یا یک بعد از این شخصیت در فردی بیشتر پرورش یافته باشد و در وجودش برجسته تر نمایان باشد.

پنج صفتی که شخصیت را تشکیل می دهند عبارتند از:

برونگرایی

وجدان

قابل قبول بودن

صادق بودن

عصبی بودن

توجه داشته باشید که ویژگی های شخصیتی مانند: خجالتی بودن، دوستانه رفتار کردن و یا  معاشرتی بودن از جنبه های برونگرایی در شما است، در حالی که صفاتی همچون مهربانی، متفکر بودن، سازمان یافته و بلند پروازانه بودن بخشی از طیف وجدان شناسی در شخصیت شما هستند.

هر یک از این صفات پنج گانه، نشان دهنده یک زنجیره است. برخی از افراد از نظر صفات خاص و برخی دیگر در رتبه بالاتر قرار دارند. محققان ده ها سال را صرف مطالعه خانواده دوقلوها، و خانواده هایی که دو قلوها در آن  پرورش یافته بودند، برای درک بهتر میزان شخصیت ژنتیکی و میزان محیطی کرده اند.

هر دو عنصر طبیعت و تغذیه می توانند در شخصیت فرد نقش داشته باشند، اگرچه تعدادی از مطالعات در مقیاس بزرگ تر نشان می دهد که یک جزء قوی ژنتیکی  نیز وجود دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. یک مطالعه مشهور در این زمینه با عنوان مطالعات مینسوتا از دوقلوها با هدف مطالعه 350 زوج دوقلو بین سالهای 1979 و 1999 انجام شد.

شرکت کنندگان شامل مجموعه هایی از دوقلوهای یکسان و برادر بودند که یا با هم و یا جدا از هم بزرگ شده بودند. نتایج نشان داد که شخصیت های دوقلوهای یکسان، چه در همان خانواده  و چه جدا بسیار شبیه به هم هستند، این تحقیقات نشان می دهد که حداقل برخی از جنبه های شخصیت تا حد زیادی تحت تأثیر ژنتیک قرار دارند.

قطعاً این بدان معنی نیست که محیط در شکل گیری شخصیت نقش ندارد. مطالعات دوقلوها نشان می دهد که دوقلوهای یکسان تقریباً 50 درصد از همین صفات را دارند، در حالی که دوقلوهای برادر تنها حدود 20 درصد از این سهم را دارند. خصوصیات شخصیتی پیچیده است و تحقیقات نشان می دهد که صفات ما در مجموع توسط عوامل ارثی و عوامل محیطی شکل می گیرد. این دو نیرو برای شکل دادن به شخصیت های فردی ما به طرق متنوعی در تعامل هستند.

شخصیت های زنتیکی از طریق پدر و مادر در وجود ما شکل میگیرد و شخصیت های اجتماعی و برخی از شخصیت های اخلاقی از طریق اجتماع کسب می شوند و مجموع این دو شخصیت کلی فرد را تشکیل می دهد. با داشتن این شخصیت دیگران شما را با آن مجموعه در نظر می گیرند و در مورد شما قضاوت می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید