روانشناسان غالباً در مورد خصوصیات شخصیتی صحبت می کنند، اما دقیقاً کدام ویژگی را مورد بررسی قرارمیدهند؟ در واقع شخصیت ها به ما کمک می کنند تا افراد منحصر به فردی باشیم، اما همه افراد دقیقاً در مورد تفاوت ویژگی ها، توافق ندارند. برخی شخصیت ها را به صورت صفات بسیار خاص و با باریک بینی مورد توجه قرار میدهند. در حالی که برخی دیگر صفات را به طورعام وکلی، ارزیابی می کنند

چگونه ویژگی های شخصیتی تعریف می شود؟

صفات به طور معمول به عنوان ویژگی های مختلفی که شخصیت فرد را تشکیل میدهند، تعریف میشوند. شخصیت صفات نسبتا پایدار از افکار، احساسات و رفتارهای است که منجر به تشخیص افراد از یکدیگر می‌شود. نظریه صفت  نشان می دهد که شخصیت  ما از صفات گسترده مختلفی تشکیل شده است. به عنوان مثال برونگرایی یک بعد شخصیت است که نحوه تعامل مردم با جهان را توصیف می کند. برخی افراد بسیار برون گرا و برخی دیگر درون گرا هستند. تا همین اواخر، اعتقاد بر این بود که ویژگی های شخصیتی در طول عمر بسیار تغییر می کند.

تغییر در شخصیت چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی صحبت از برخی خصوصیات گسترده و غالب می شود، تغییر بسیار دشوار است. به عنوان مثال، فرد بسیار برونگرا ، ممکن است با گذشت زمان کمی محافظه کار شود اما این بدان معنی نیست که به فرد درون گرا یی تبدیل شده است . بلکه این بدان معناست که یک تغییر ظریف رخ داده  و برونگرایی شخص کمی تغییر یافته است و فرد هنوز برونگرا ست، اما ممکن است از تنهایی یا  آرامش بیشتر نیز لذت ببرد.

از طرف دیگر، یک فرد درونگرا ممکن است با بالا رفتن سن ، تمایل به برونگرا شدن پیدا کند. ولی این بدان معنا نیست که به طور ناگهانی در فرد تمایل به شرکت در یک مهمانی بزرگ ایجاد می شود. با این حال، فرد ممکن است متوجه شود که  کمی بیشتر از رویدادهای اجتماعی لذت می برد و بعد از گذراندن وقت در مهمانی، احساس خستگی کمتری خواهد داشت.

در هر دو مثال، ویژگی شخصیت اصلی فرد به طور کلی تغییر نکرده است. در عوض، تغییرات با گذشت زمان، که اغلب نتیجه تجربیات هستند، منجر به تغییراتی ظریف در این صفات شده است.

اصول صفات شخصیتی

اصول صفات شخصیتی رابرتز و همکارانش در تحقیقات شخصیتی شان چند اصل اساسی را شرح می دهند:

اصل بلوغ:  افراد تمایل پیدا می کنند که با بزرگتر شدن، قابل پذیرش تر، از نظر عاطفی پایدار تر و از نظر اجتماعی حاکم شوند.

اصل رشد: درافراد احساس هویت بیشتری ایجاد می شود. در طی سالهای جوانی، مردم هنوز در حال کشف نقش ها و هویت های مختلف هستند. با افزایش سن، احساس وفاداری، نسبت به هویتی که در طول زندگی ایجاد کرده اند، بیشتر خواهد شد.

اصل انعطاف پذیری: در حالی که ویژگی های شخصیتی پایدار است، اما آنها در هر مرحله از زندگی تحت تأثیر محیط قرار دارند.

اصل تداوم: این قوام نقش ها است که منجر به تداوم در ویژگی های شخصیتی می شود و نه سازگاری با محیط .

به طور کلی انواع صفات شخصیتی به صورت واضح و روشن مشخص نیستند و احتمالاً صدها یا حتی هزاران اصطلاح مختلف برای توصیف جنبه های مختلف شخصیت در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید