سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و محسن رضایی فرماند کل سپاه در زمان جنگ در برنامه حالا خورشید به بررسی عملیات کربلای چهار و حواشی اظهارات محسن رضایی پرداختند

توییت چند روز پیش محسن رضایی، فرمانده کل سپاه در زمان جنگ، درباره عملیات کربلای 4 که واکنشی بود به اظهارات برخی تاریخ نگاران و پژوهشگران حوزه جنگ واکنش‌های بسیاری از جمله برخی فرماندهان سابق سپاه و سیاستمداران را در پی داشت.

به گزارش سلام نو، از جمله در تازه‌ترین واکنش‌ها واکنش سردار قاسم سلیمانی، از فرماندهان سپاه در زمان جنگ، در برنامه حالا خورشید بود که با حضور محسن رضایی و پیرامون عملیات کربلای 4 برگزار شد. وی در رابطه با این عملیات گفت: عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود، نه فرعی مثل عملیات رمضان که ناموفق بود. اجرای عملیات کربلای ۴، تصمیم شخصی نبود بلکه تصمیم جمعی از فرماندهان بود، در این عملیات، لشکرهای مهم سپاه حضور داشتند و وقتی مشخص شد که امکان عبور وجود ندارد، عملیات متوقف شد.

فرمانده نیروی قدس در ادامه گفت: عملیات کربلای 4 در دی ماه سال 65 به منظور آماده‌سازی مقدمات فتح بصره توسط رزمندگان کشورمان انجام شد که بنا بر روایات تاریخی موجود به دلیل لو رفتن عملیات دستاورد مورد انتظار برای ایران حاصل نشد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در عملیات کربلای 5 دشمن غافلگیر شد و با توجه به این‌که این عملیات بلافاصله بعد از عملیات کربلای 4 صورت گرفت، دشمن تصور کرد که عملیات کربلای 4 عملیات فرعی بوده، در حالی که عملیات کربلای 4 یک عملیات اصلی بود.

محسن رضایی: شهدای کربلای چهار، 985 نفر بود نه هزاران نفر

محسن رضایی، فرمانده کل سپاه در زمان جنگ، در ادامه برنامه حالا خورشید درباره دلایل اظهارات جنجال برانگیز خود گفت: هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجهیم که یک عده ای می گویند کربلای 4 لو رفته و فرماندهان به جان بچه های مردم توجهی نداشتند. امسال هم این گونه بود. بنابر این من یک توئیتی زدم که بیایید از یک زاویه دیگر هم نگاه کنید که ما عملیات را تبدیل به فریب کردیم. منتهی از این حرف من یک طور دیگر برداشت شد.

وی در ادامه گفت: این یک تحلیل پسینی است و ما عملیات کربلای 4 را برای این طراحی کرده بودیم که به جنوب بصره برسیم ولی چون به اهداف نرسیدیم چند ساعت بعد دستور عقب نشینی دادیم. این یک عملیات اصلی بود. 260 گردان نیرو پای کار آورده بودیم ولی چون اوضاع مناسب نشد، 60 گردان بیشتر را وارد نکردیم. با این اوصاف، 24 ساعت بعد عملیات کربلای 4 را تبدیل به عملیات فریب کردیم.

محسن رضایی درباره تعداد شهدای عملیات کربلای 4 و مناقشات که در این باره وجود دارد گفت: کل شهدای کربلای چهار، 985 نفر بود نه هزاران نفر.

این فرمانده کل اسبق سپاه در ادامه گفت: من دست کسانی را که به خاطر توئیتی که در مورد عملیات کربلای 4  به من انتقاد وارد کردند می‌بوسم و قصد رویارویی با آنها را ندارم. البته از سیاسیونی که در این باره حرف زدند انتظاری ندارم و به آنها می‌گویم آقایان حاشیه سازی نکنید و به درد و معیشت مردم برسید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید