به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، برخی منابع ترک گزارش داده‌اند احتمال توافق آنکارا و دمشق با میانجیگری روسیه و ایران در خصوص منطقه امن و وضعیت کُردها در شمال سوریه، باعث نگرانی واشنگتن شده است.

به گزارش سلام نو، گزارش های منابع ترک حاکی از این است که احتمال دارد، ترکیه و سوریه با میانجیگری روسیه و ایران در مورد منطقه امن در شمال سوریه و خروج یگان های حمایت مردمی کُرد از این منطقه به توافق برسند؛ موضوعی که موجب نگرانی واشنتگن و کُردها شده است، زیرا بیم دارند هر لحظه گره این موضوع گشوده شده و آنکارا و دمشق بر سر اداره منطقه امن به توافق برسند.

** نگرانی ترکیه از تشکیل موجودیت کُرد در سوریه شبیه اقلیم کردستان عراق

الشرق الاوسط در ادامه به نقل از روزنامه "خبر ترک" نزدیک به دولت ترکیه نوشت : نگرانی آنکارا از احتمال تشکیل یک موجودیت کُرد در سوریه شبیه اقلیم کردستان عراق، موجب شده است تا در خصوص منطقه امن با شتاب بیشتری عمل کند.

در همین ارتباط "عبدالله اگار" کارشناس مسائل امنیتی تُرک، در مورد بهره برداری آمریکا از نگرانی ترکیه در خصوص منطقه کُرد در شمال شرق سوریه هشدار داد و یادآور شد، در صورتی که آمریکا به تعهدات خود در خصوص تشکیل منطقه امن در شمال سوریه عمل نکند، ترکیه نقشه های جایگزین آن را اجرایی خواهد کرد.

"دوگو برینچک" رئیس حزب الوطن از احزاب مخالف دولت ترکیه هم اعلام کرد، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه او را برای سفر به دمشق دعوت کرده است.

این در حالی است که ترکیه اخیرا اعلام کرد با آمریکا بر سر ایجاد منطقه  امن در شمال سوریه به توافق رسیده است.

در پی آن ترکیه از توافق با هیئت مذاکره کننده آمریکایی بر سر تبدیل منطقه امن به یک گذرگاه صلح خبر داده و هدف از آن را  فراهم کردن زمینه بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان اعلام کرد.

ترکیه پیشتر اعلام کرده بود اگر تلاش‌ها برای همکاری با آمریکا در سوریه به نتیجه نرسد، این کشور خود در سوریه منطقه امن ایجاد می‌کند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید