فارغ از اینکه واقعیت آنچه در کربلای 4 اتفاق افتاده است، چیست، آقای رضایی با التهابی که در فضای رسانه ای ایجاد کرده باید پاسخگوی باز کردن زخم های کهنه ای باشد که تالم شدید جامعه و به ویژه خانواده های شهدا را پدید آورد. کاش آقای رضایی با این همه سابقه سیاسی در سطح کلان کشور به این مسائل ابتدایی توجهی داشت.

سلام نو - سرویس سیاسی: محسن رضایی در واکنش به نوشته جعفر شیرعلی نیا، پژوهشگر جنگ ایران و عراق توضیحات عجیبی در رابطه با عملیات کربلای 4 ارائه داد، که با واکنش های تندی همراه بود

به گزارش سلام نو، عملیات کربلای 4 در دی ماه سال 65 به منظور آماده‌سازی مقدمات فتح بصره توسط رزمندگان کشورمان انجام شد که بنا بر روایات تاریخی موجود به دلیل لو رفتن عملیات دستاورد مورد انتظار برای ایران حاصل نشد.

حالا اما بعد از 32 سال، محسن رضایی، از فرماندهان آن روزهای دفاع مقدس و دبیر فعلی تشخیص مصلحت نظام توییتی در صفحه شخصی خود منتشر کرد که به اعتقاد بسیاری تنها حاصلش نمک پاشیدن به زخم خانواده های شهدا بود. زخمی که هنوز پس از گذشت سه دهه التیام نیافته است.

محسن رضایی بعد از اینکه جعفر شیرعلی نیا، جزئیاتی از عملیات کربلای 4 را منتشر کرد، توییت کرد: عملیات #کربلای_چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته های او. رضایی در توییت دیگری نوشته است: با عملیات #کربلای_چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات #کربلای_پنج را انجام دادیم.

"غواصان به آب زدند؛ قصدشان عبور از اروند بود تا خطوط دشمن را بشکنند؛ اما دشمن عراقی آن‌چنان از کربلای ٤ خبر داشت که نام عملیات «پاتک» به «تک» ایران را هم انتخاب کرده بود؛ «حصاد الاکبر» یا همان "دِروی بزرگ" این روایتی است که طی این سالها از کربلای 4 گفته شده است.

محسن رضایی اما بعد از سه دهه همه این روایات را کنار زده و می گوید همه هزینه هایی که برای کربلای 4 داده شده است برای فریب دادن دشمن بوده است و همه چیز حساب شده انجام شده است. این در حالی است است که مرحوم هاشمی به عنوان فرمانده جنگ در کتاب خاطرات خود واقعیات اندوهناک دیگری منتشر کرده است. هاشمی در خاطرات 10 دی 65 گفته است: آقای شمخانی اطلاعات لازم درباره نتایج عملیات شکست خورده کربلای 4 داد؛ خیلی بدتر از آنچه تا به حال گفته بودند. نزدیک 1000 شهید و 3900 مفقودالاثر داشتیم. اکثر آنها را باید شهید حساب کرد. حدود 11 هزار مجروح که حدود نصف آنها سرپایی معالجه شده یا می شوند.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز به طعنه، محسن رضایی را "فرمانده عملیات فریبنده" خوانده و گفته است: هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد

برادر محسن ...

بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است ...

تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند ...

ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز ...

حسام‌الدین آشنا در ادامه جدال مکتوب خود با محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴، خاطره‌ای از سردار مهدیقلی رضایی را به نقل از کتاب «لشکر خوبان» منتشر کرد. او نوشته است: داخل سنگر شدم، امین آقا (سردار شریعتی) پای بیسیم دوزانو نشسته بود. پرسیدم کی به آب بزنیم؟ گفت: حتی ساعت عملیات هم لو رفته ولی آقا محسن (رضایی) قبول نمی‌ کند که عملیات لغو شود. تو به غواص‌ها بگو به‌محض شلیک از طرف دشمن، برگردند.

حسین دهباشی، پژوهشگر تاریخ هم گفته است: دشمن ضدحمله خود به عملیات کربلای۴ (۵دی۱۳۶۵) را نامیده بود: «حصاد الاکبر» یعتی "بزرگترین درو!" یعنی آنچنانکه خوشه‌های گندم را در دشت درو می‌کنند، رزمندگان ایرانی را از بیخ و بن درو کردیم! حالا سردار به آن فاجعه می‌گوید: "فریب دشمن!" با خواندن‌اش خون در رگِ آدم خشک می ‌شود.

در این بین حسین الله کرم، کسی است که معتقد است حرف محسن رضایی نادرست نیست.  رییس شورای هماهنگی حزب‌الله درباره توییت محسن رضایی گفته است: از آنجایی که زمان عملیات کربلای چهار ۲۵ ساعت بیشتر به طول نینجامید بحث محسن رضایی درباره عملیات فریب را می‌توان قابل قبول دانست. او البته زمان مطرح شدن این بحث را نامناسب نمی داند. این فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری تاکید کرده است: ما همچنان از این شیوه استفاده می ‌کنیم و بهتر بود امروز هم این صحبت عنوان نمی‌ شد.

آسیه باکری، فرزند شهید باکری هم با انتقاد تند و تیز از محسن رضایی نوشته است: آقای رضایی برای آخر عاقبت خودتون و راحتی اعصاب بازماندگان جنگ تحمیلی دیگه ننویسید، مرهم نیستید عذرخواهی بلد نیستین، لااقل سکوت رو تمرین کنید.

تا زمان تنظیم این گزارش حدود 3800 نظر زیر مطلب توییتری محسن رضایی واکنش نشان داده اند. واکنش هایی که عمدتا انتقادی است. فارغ از اینکه واقعیت آنچه در کربلای 4 اتفاق افتاده است، چیست، آقای رضایی با التهابی که در فضای رسانه ای ایجاد کرده باید پاسخگوی باز کردن زخم های کهنه ای باشد که تالم شدید جامعه و به ویژه خانواده های شهدا را پدید آورد. کاش آقای رضایی با این همه سابقه سیاسی در سطح کلان کشور به این مسائل ابتدایی توجهی داشت.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید